Svar på falskanmälningstal, del 1

Inlägg #1: Postat: 2005-03-01 21:32:00
Björn_T
Även om inga falskanmälare funnes skulle våldtagna kvinnor bli ifrågasatta i rätten, av en ganska självklar orsak: det är försvarsadvokatens jobb att göra just detta, och det gäller alla brott, inte bara våldtäkt. Sedan är det väl rättens ordförande som har till uppgift att se till att framförda argument från båda sidor antingen är relevanta eller stryks. Det spelar ju ingen roll hur många som falskanmäler, det är ju det enskilda fallet som ska bedömas.
Inlägg #2: Postat: 2005-03-01 22:07:00
Josefinea
Mjo, jag säger som Björn_T. Kvinnor kommer alltid ifrågasättas i rätten - självklart! Víll du något annat susanna s? Vill du inte att anmälande kvinnor skall ifrågasättas? Fattar inte... Vidare, visst kan det vara dags att ställa den frågan, men nu ägnade jag denna text åt att förklara min tidigare text.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-02 06:32:00
susanna s
Falskanmäla är ett brott som allt för sällan beivras eftersom att det är så mycket tycka synd om kvinnor i det här landet. I domstolar bedömmer man sannolikheten i olika uttalanden om inga falskanmälningar fanns skulle sannolikheten för att en kvinna i ett ord mot ord mål ljuger eller överdriver minska och alla våldtagna kvinnor skulle lättare bli trodda.
Inlägg #4: Postat: 2005-03-02 11:29:00
Josefinea
Falskanmäla är ett brott som sällan beivras för att det är förbannat svårt att bevisa. Men jag är helt klart för att personer som falskanmäler straffas för det! Självklart! Vad gäller din övriga tes så håller jag inte med dig. Det låter som rättshaveri att förlita sig på sannolikhet. "Nästan inga kvinnor ljuger, det gör nog inte denna heller". Livsfarligt. Brott skall bevisas.
Inlägg #5: Postat: 2005-03-02 12:35:00
Chris.X
Tyvärr Josefine, falskanmälningar straffas sällan eller i princip aldrig. P.g.a att hon skulle förmodligen _aldrig_ erkänna att hon falskanmält om hon riskerar straff. Och som vanligt, det män råkar ut för är inte lika viktigt i det politiska feministklimatet.
Inlägg #6: Postat: 2005-03-02 17:03:00
susanna s
Domstolarna jobbar med sannolikhetskalkyler. I doktrin om beviskrav och bevisvärdering hävdas det att sannolikheten för att någon ska dömas för ett brott bör ligga på över 95. I ett trovärdighetsmål där ord står mot ord skulle sannolikheten givetvis bli högre för att en kvinna som anklagar en man inte ljuger öka om inga falskanmälningar sker. I fall där mannen medgiver att samlag förekommit, men hävdar att det var frivilligt är det avgörande vem som är mest trovärdig.
Inlägg #7: Postat: 2005-03-02 17:20:00
Daniel Wijk
Ja, fast i fallet när ord står mot ord blir det väldigt svårt att komma fram till slutsatsen skyldig. Så ska det vara, man ska inte kunna bli fälld enbart på någons ord. En människa som har svårt att prata inför andra människor hamnar ju i en ganska dålig position om man går för mycket på hur folk presenterar sin sida av saken.
Laddar...