|
Inlägg #21: Postat: 2005-03-02 11:58:00
|
|
Jan Schmidt |
Bästa Bubbla! Jag förstod mycket väl vad du menade med ironi. Mitt svar var något slags försök till "bakvänd, dubbel ironi" - inte särskilt lyckat, det ska medges. Och jag förstår mycket väl vad du menar med att feminisMEN anklagar män kollektivt för våldtäkter. Men du har alldeles rätt i att jag inte håller med - för det är nämligen inte sant.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-03-02 12:05:00
|
|
Jan Schmidt |
Vulgäruppfattningen om att "feministerna" vill göra alla män skyldiga till alla våldtäkter bygger, tror jag, på den uppfattning som VISSA feminister har OK, de är väl rätt många att våldtäkterna är ett resultat av manssamhället strukturer och att män som vill hålla liv i mansamhället därmed är MEDANSVARIGA till att våldtäkter får äga rum. Jag håller inte med om det. Våldtäkt är en extrem handling, begången av en extrem människa, ofta i en extrem situation. forts.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-03-02 12:11:00
|
|
Jan Schmidt |
En sådan handling kan inte vara systematisk, alltså inte utgöra ett fundament för ett system. Den kan i och för sig vara ett resultat av systemets struktur, men bevarandet av systemets struktur behöver inte nödvändigtvis innebära bevarandet av systemets extrema yttringar. Enklare uttryckt: Jag tror inte att våldtäkt egentligen beror på manssamhället och jag tror att manssamhället skulle kunna överleva utmärkt väl utan våltäkter. forts
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-03-02 12:14:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag tror inte heller att de som vill bevara manssamhället tycker att det är bra med våldtäkter eller vill att antalet våldtäkter ska hållas konstant eller kanske t o m öka.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-03-02 12:19:00
|
|
Jan Schmidt |
Däremot kan jag hålla med de feminister som hävdar att vi män har alldeles för lätt att titta åt ett annat håll, börja prata om annat eller gå därifrån när ämnet "våldtäkter" kommer upp på dagordningen. Och att vi genom vår ovilja att prata om våldtäkter har ett kollektivt ansvar för att våldtäkter tillåts äga rum. Det är bara att ta en titt i de här spalterna, tycker jag, så får man svårt att INTE hålla med om det resonemanget...
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-03-02 12:25:00
|
|
Jan Schmidt |
Och det är ju det som de allra flesta av "feministerna" hävdar, och inte att "alla män är skyldiga till alla våldtäkter".
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-03-02 13:40:00
|
|
bubblan |
Tack för förklaringen, även om du skulle få mycket svårt att få "absolution", även hos en lingvistik/stilistikproffessor för din "dubbla ironi". Om det överhuvud taget VAR meningen heh, var det fortafarande 15-års, totalbanal sådan, och den varianten passar inte så bra i debatter. Men men.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-03-02 13:42:00
|
|
bubblan |
Sen var det ju så att jag trodde du faktiskt ville ha ett svar på din fråga varför män, om vi nu tycker så illa om våldtäckt, har så svårt att prata om det. Jag gav dig ett svar. Om du väljer att tolka det på ett enda, ytterst subjektivt sätt, framstår du faktiskt inte så intresserad av vad folk har att säga.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-03-02 13:48:00
|
|
bubblan |
Visst, jag kunde ha uttryckt mig mer detaljerat: "Linda Skugge, och possé matar mig med kunskapen om att jag är en av de där vidriga männen... Dag efter dag... Och jag skäms för att vara en av de där som våldtar... *sniff*". Men då hade du ju bara tagit upp något om Skugge eller w/e, och fortfarande struntat i det SKÄL och tillika SVAR på din fråga jag faktiskt gav dig.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-03-02 13:49:00
|
|
bubblan |
Så, i vissa lägen kanske det skulle vara mer konstruktivt även för dig, JS, att bry dig mer om VAD som sägs, inte enbart HUR. Balansen däremellan visar som sagt en del på hur pass intresserad du är av få ett svar på din egen fråga. Tänk lite på det.
|
| |