|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-28 18:01:00
|
|
Jan Schmidt |
Och om minst 1200-1300 män i Sverige år 2004 tycker att våldtäkt är helt OK, kan man då säga att "i princip alla män tycker att våldtäkt är avskyvärt"? forts
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-28 18:05:00
|
|
Jan Schmidt |
Och var är alla de män som tycker att våldtäkter är avskyvärda när våldtäkter debatteras, t ex här på Sourze. Upptagna med att skriva eller berömma artiklar om falska våldtäktsanmälningar, kanske? Upptagna med att leta fel hos "feministerna", måhända? Upptagna med allt annat än att uttrycka sin avsky för våldtäkter tycks de vara, i alla fall!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-28 18:26:00
|
|
bubblan |
Jag kan rakt och rättframt säga att jag känner avsky för våldtäckter. Jag kan samtidigt se tre trillioner fel i många feministiska argument ang. våldtäckter. Skrämmer det dig Jan, att det finns folk som både tycker våldtäckt/kvinnomisshandel är totalförkastligt och ändå inte håller med om många av argumenten feminister raljerar i ämnet? Lite konstigt måste det kännas ändå va?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-28 18:36:00
|
|
bubblan |
Om det är något som verkligen verkat ha gått dig förbi så är det dimensionsanalysen. Är det helt fel att gissa att du inte är så matematiskt lagd? Om, och låt oss, för enkelhetens skull säga att det faktiskt skedde 2000 våldtäckter 2004. På låt oss säga 2 millioner heterosexuella män i "våldtäcktsför" ålder. Det är en på tusen. EN våldtäckt är för mig FÖR MYCKET.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-28 18:36:00
|
|
bubblan |
Men, min poäng här är att kommentera ditt "varför begås det då så många våldtäkter?". Ja, det begås många våldtäckter, i absoluta tal. Men om EN man på tusen våldtog en kvinna 2004 så är det ingen siffra jämfört med t ex hur många psykiskt "nedsatta" det finns etc etc. Så, ta och applicera dina egna ord på dig själv om att uttrycka sig inte bara om vad, utan också om hur.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-28 22:19:00
|
|
Franklin |
Kan inte annat än hålla med bubblan här. Du frågar vilka det är som begår våldtäkter. Med den retoriken kan man ställa sig flera liknande frågor. Till exempel om vilka det är som begår alla andra grova brott? Ja inte är det den normala individen med trygg uppväxt, schysst jobb och bra kontakt med sin familj. Snarare kommer brottslingar från väldigt speciella förhållanden, och samma sak borde rimligen gälla våldtäktsmän.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-28 22:19:00
|
|
Franklin |
forts. Det är INTE vem som helst som våldtar. Och därför motsätter jag mig den feministsika hållningen med emfas. Den går nämligen ut på att alla män är potentiella våldtäktsmän och att det finns en manlig struktur som rent av UPPMANAR till våldäkt. Detta är en så idiotisk och vidrig åsikt att man häpnar över att den faktiskt är mer eller mindre vedertagen som en sanning.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-03-01 09:22:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 4: Du har alldeles rätt i att jag inte är särskilgt matematiskt lagd, men jag har tänkt på "dimensionsanalysen". Men jag tänkte också på vad man skulle kunna kalla för tidsperspektivet: Alla dessa män som var i "våldtäktsför" ålder 2004, var det ju inte bara under 2004. Ungefär samma män var lika kapabla att begå våldtäkt 2003 och 2002 o s v. forts.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-03-01 09:28:00
|
|
Jan Schmidt |
forts. Och visserligen har jag inte aktuella siffror tillgängliga, och visserligen ökade antalet anmälda våldtäkter 2004, men ändå: Om man jämför antalet anmälda våldtäkter med antalet män i "rätt" ålder under, säg, en tioårsperiod, torde man komma fram till en siffra som är bra mycket högre än din "en på tusen"... och när jag tänkt så långt, sket jag i "dimensionsanalysen":-
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-03-01 09:33:00
|
|
Jan Schmidt |
F ö tycker jag precis som du, att en våldtäkt är en för mycket. Vilket faktiskt borde ha framgått vid det här laget. Och, precis som du kan jag se fel i "feministernas" argument, liksom i "antifeministernas". Men det som jag kritiserar här är mäns ovilja att tala om våldtäkter och mäns benägenhet att skyla över, ursäkta eller åtminstone försöka blanda bort korten när det pratas om våldtäkter, forts
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-03-01 09:35:00
|
|
Jan Schmidt |
forts...genom att börja prata om falskanmälningar, fel i feministernas argument och liknande, som i bästa fall perifert berör själva ämnet. Om vi nu alla avskyr våldtäkter så hett, varför har vi då så svårt att prata om det?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-03-01 13:25:00
|
|
bubblan |
svar8: Visst har du rätt i det. Men, tänk såhär: Några är återfallsförbrytare. Den våldtäktsföra mannaskaran har till viss del bytts ut. En utvidgning av det argumentet tar jag helst inte upp, eftersom det leder in på en annan poitisk debatt som inte hör till denna artikel.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-03-01 13:28:00
|
|
bubblan |
...vilket leder till svar11: Ok. Säg att det är fler män som under sitt liv kan tänkas våldta en kvinna. Säg två eller tre på tusen. Jag är medveten om att de flesta inte har två eller tre år av våldtäktsför ålder, men pekar då på svar12. Så, svar11: "Om vi nu alla avskyr våldtäkter så hett, varför har vi då så svårt att prata om det?"
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-03-01 13:33:00
|
|
bubblan |
ETT av svaren, och ett ganska enkelt sådant: Många skäms nog över att det händer. "Men varför skäms män i allmänhet om det vet att det bara är någon störd promille män som våldtar?" - PGA feminismen, som gör ALLT för att bunta ihop de där 990X, snälla, omtänksamma, älskande männen, med de där Y 1000-990X vidriga och störda individerna!! Så, det är bara en stor jäkla ironi när du, med feministiska tankegångar, JS, frågar en sådan sak!!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-03-01 14:02:00
|
|
Jan Schmidt |
Nå, det är ju bra i sådana fall - jag gillar att vara ironisk:- Och jag hoppas att du förstår att jag tycker att ditt svammel bara är ytterligare ett exempel på "ursäkter för att slippa prata om att våldtäkter beror på att män våldtar kvinnor och ingenting annat". Att anklaga "feministerna" för att män inte vill prata om våldtäkter är heller inget nytt grepp, även om man sällan ser det så direkt och brutalt uttryckt som här.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-03-01 14:10:00
|
|
Jan Schmidt |
Vilka "feminister", förresten? Jag anser mig vara feminist, jag har alsrig anklagat "alla män" för "alla våldtäkter". Och jag vet många "feminister" som resonerar som jag. Det finns ju inte bara en "feminism", lika lite som det finns en "liberalism", en "kristendom" eller ett "islam". Det vore ösnkvärt om de som så gärna och ofta skäller på "feministerna" kunde göra klart för oss andra och sig själva? vilka "feminister" de skäller på.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-03-01 23:49:00
|
|
bubblan |
Ojoj, Jan... Du har iofs en poäng i "vilka feminister", om det gällde dig. Det är sant, du är inte så mycket för att bunta män som många andra - heder till dig. Men om du inte inser vad jag menar när jag säger att feminisMEN, anklagar MÄN, inte störda individer, för våldtäckter, kan jag inte hjälpa dig mer.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-03-01 23:55:00
|
|
bubblan |
Ett ytterligare skäl till hjälplöshet hos mig vad gäller att få dig att förstå, om än inte hålla med om, vad jag säger är att du, likt en 15-åring, per automatik missförstod min mening om ironi. Du trodde jag menade "sarkasmvarianten" av ironi, vilket jag naturligtvis inte gjorde. Denna ovilja/otillräcklighet stryk lämpligt att förstå vad jag menade med ironi i det fallet är häpnadsväckande av någon som trots allt skriver ganska bra.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-03-02 00:01:00
|
|
bubblan |
Det var alltså inte dig jag uppfattade som ironisk som i "jag menade det inte, haha", utan att någon till synes ärligen ställer en häpen/kritisk fråga när frågeställarens själv står som i grund för svaret. DET är ironi. Slående ironi. Till skillnad från 15-årsversionen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-03-02 00:05:00
|
|
bubblan |
det skall stå "när frågeställarens själv står som del i grund för svaret" och syftar på att du stöder feministiska argument - de argument som bidrar till svaret på din fråga. Du behöver inte hålla med, men jag ser gärna att det är en mening alls att skriva vad jag tycker, utan att poängen missuppfattas så kapitalt.
|
| |