Falska våldtäktsanmälningar - igen

Inlägg #1: Postat: 2005-02-28 17:54:00
Jan Schmidt
Med 2 600 anmälda våldtäkter på ett år här i Sverige, förefaller behovet av att ”blåsa upp” dessa siffror inte som särskilt stort. Jag utgår ifrån att den som gjorde uppskattningen fann en viss relevans för den. Liksom du har en viss relevans för att uppskatta att hälften av alla våldtäktsanmälningar är falska – i USA…
Inlägg #2: Postat: 2005-02-28 17:55:00
Jan Schmidt
forts. Jag skulle tro att det finns mörkertal inom alla brottskategorier och att mörkertalet när det gäller just våldtäkter ligger rätt högt. Av skäl som vi alla känner till: svårt att bevisa något, svårt att bli trodd, den som begick våldtäkten kan ha varit en nära anhörig, etc. Om du tror att mörkertalet är orimligt överdrivet, NisseO, varför inte skriva en artikel om det? Du kan säkert hitta statistik som stöder din uppfattning, det brukar du ju inte ha några problem med.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-28 19:19:00
Friskytten
Tror att en professionell retorisk analytiker har en guldgruva i dessa kommentarer. Tillåt en ren amatör att göra några få reflektioner: JS menar att NisseO "försöker implicera" något. Nämligen "en bild". Jag begriper inte exakt hur JS gör, men han lyckas få detta att låta smutsigt och fel på något vis. Alla skribenter som har något att komma med försöker dock "implicera en bild". Detta är inget konstigt. Tvärtom.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-28 19:21:00
Friskytten
JS fortsätter sedan med att "det gäller att uttrycka sig försiktigt om en artikeln skriven av NisseO". Med detta suggererar han, lika skickligt som tarvligt, fram en känsla av att NisseO är, på något odefinierat sätt, en ovanligt besvärlig personlighet som skribent betraktad. Kanske någon som kan bli hotfull eller liknande. Något som helt enkelt inte är fallet.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-28 19:26:00
Friskytten
En sista kommentar om den på en gång frustande vitala, och krumt förvridna kreativitet som JS visar i sina kommentarer: JS fyller en hel kommentarsruta med ett resonemang om mörkertal och avslutar med att håna NisseO genom att begära att han ska reda ut hur stora mörkertalen är. Detta går inte, vilken är en springande punkt i artikeln.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-28 19:26:00
Friskytten
Och självklart är det så att den som envist hänvisar till "mörkertal" alltså något som man inte vet något om bestämt om, inte är bättre än en astrolog som spår i stjärnorna, utan mycket sämre: Inte bara bluffmakare utan också konfliktskapare.
Inlägg #7: Postat: 2005-03-01 09:06:00
Jan Schmidt
Friskytten, var har jag "begärt" att NisseO ska reda ut hur stora mörkertalen är? Bevisa med citat, tack!
Laddar...