Feminism har inget med sexmålsdomar att göra

Inlägg #1: Postat: 2005-02-25 14:23:00
Jan E
Läs ”Hans ord eller hennes?”, en färsk doktorsavhandling i juridik som handlar om hur offret, dvs kvinnan, behandlas i våldtäktsmål. En slutsats i denna avhandling är att det är offrets viljeuttryck som blivit centralt i rättstillämpningen trots att man i lagstiftningen sätter förövarens våldsutövande i fokus.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-25 14:23:00
Jan E
Som det står i avhandlingen ”En fråga som i grunden gäller hans våld görs om till ett problem om hennes vilja”. Det finns anledning att tro att fördomar hos rättens ledamöter om hur kvinnor resp. män bör agera sätter spår i de domar som avkunnas, dvs. rätten tror ofta mer på förövaren än på offret. Jag tycker nog att du får peta ner våra domstolsjurister från den piedestal du har placerat dem på.
Inlägg #3: Postat: 2005-03-01 13:20:00
tomster
Fast till skillnad från oss menar han ju att han har lite insyn i frågan. Du och jag läser ju bara i tidningarna inte du, du har uppenbart läst den där boken också, liksom jag läst nån bok nån gång också och är inte med bakom kulisserna. Jag håller dock med, det är förenklat att anta att de gör rätt bara för att de vill göra rätt...
Laddar...