martyrskap som Drog!

Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 16:57:00
Inger Olsson
snabb rättelse i farten - jag fångade dagen! - "för att vara en präst. :-o
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 18:34:00
Michael Lundahl
Satir? Var hittar du den?. Den gode prästen har ju helt rätt: folk knarkar elände så det står härliga till! Eget och andras elände. Om din situation är svår är du berättigad sympati och uppmärksamhet. Om din situation är tung så är det underbart att själv slippa lyfta sig för allt är ju ändå skit vad man än gör för Den Lilla Människan förlorar ändå alltid. Och om man själv inte är nöjd kan man alltid trösta sig med att andra har det värre.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 18:34:00
Michael Lundahl
Så nej... ingen satir... bara ett rått och naket porträtt av människan i ett av sina mindre vackra ögonblick.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 19:44:00
Peter Andersson
Tillåt mig att citera Johan Hakelius: "Man har ju lärt sig vad som gäller. En svensk som inte känner sig kränkt har inget att komma med. Har man inte blivit kränkt kan man inte begära ursäkter, avböner och pudlar."
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 21:46:00
Inger Olsson
Ja du Michael, jag vet inte hur du ser på satiren, men för mig är den naket rå i det den avslöjar något om oss, som vi kanske helst inte vill veta av.
Jag får väl tro att KY förstod vad jag menade. Präster, har väl som Gud, humor? I alla fall säger biskopen på Gotland det och han tror jag inte har blivit kränkt och begär därför ingen pudel. Och det gör inte jag heller.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-24 22:25:00
Inger Olsson
Oj, det var en rejäl groda jag skrev... Inte vet jag om Lennart Koskinen har sagt att präster har humor. Däremot har han sagt att Gud har humor. Men det får stå för honom. Jag vet bara att Gud får tillskrivet sig många mänskliga egenskaper.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-25 15:53:00
lindathepoet
Allt handlar om andlighet. Att finna sinnesro. Ett gammalt beprövat sätt:
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden. Tack.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-25 19:33:00
Inger Olsson
Religiositet har alltid funnits inom människan och förh. till sin omgivning. Däremot inte den monoteistiske Gud du pratar om. Bibeln - GT - skrevs för ca 1 500 år sen av människor. Annars har du en poäng om att mycket - om kanske inte allt - handlar om sinnesfrid.
Inlägg #9: Postat: 2005-03-05 11:08:00
lindathepoet
Det gamla beprövade sättet kallas för Sinnnesrobönen. Den används i tolvstegsarbetet. Känner du till det? I tolvstegarbetet ser man till den Gud såsom man själv uppfattar honom. Det skulle lika gärna kunna vara se till den Gud som man själv uppfattar henne.
Laddar...