Svenska poliser i turban?

Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 14:45:00
Jan E
Och om man skulle tillåta turban, var drar vi i så fall gränsen? Polisuniformer finns för att betona enhetlighet och rättssäkerhet. I Sverige har vi bestämt att polisuniformen ska se ut på ett visst sätt. En sikh som är sugen på att bli snut får nog finna sig i det eller fundera på en annan karriär. Även om jag värnar om det mångkulturella samhället så finns det gränser. Turbaner på busschaffissar tycker jag dock är helt OK. Och jag tänker inte finna mig i att bli kallad fjantrasist.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 15:25:00
Sofia Hadjipetri
Jan E: hur kommer det sig att du a ena sidan anser att det "nog" ar nodvandigt med poliser med invandrarbakgrund, medan du a andra sidan tycker att en sikh "nog" inte ska tanka pa en karriar som snut? Uniformen ska inte vara sarskild, det enda som skiljer ar ju turbanen i sa fall. Varfor inte dra en grans vid att bara blonda ska fa bli snutar? Eller de som inte vager mer an 70 kilo?
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 15:34:00
Jan E
Sofia: Håll dig till saken – dvs uniformen. Resten är irrelevant. En sikh får gärna bli snut för mig, men han kan inte själv få avgöra vilken huvudbonad han ska bära som polis.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 15:38:00
Jan E
Integration innebär inte att man kan få uttrycka sin kulturella identitet till fullo i alla lägen.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 15:42:00
Sofia Hadjipetri
Sikhens huvudbonad ar inte som den keps eller mossa som du ibland kanske bar. Turbanen ar en del av hans person. Varfor skulle den inverka pa hans arbete som polis?
Inlägg #6: Postat: 2005-02-24 15:58:00
Jan E
I Sverige är inte huvudbonaden en del av personligheten och det är i Sverige han vill bo och arbeta. Men vem vet, i framtiden kanske man kan utforma en polismösseliknande turban i storlek XXX-large.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-24 21:11:00
Franklin
Svar 5: Här håller jag för ovanlighetens skull med Jan E. Du bor i Sverige Sofia. I sverige har vi vissa seder och bruk som ingår i vårt samhälle och i vårt kulturarv. Varför ska en majoritet av befolkningen anpassa sig efter en nästintill obefintlig minoritet? Vari ligger det rimliga i detta resonemang. För övrigt borde du läsa denna artikel: Länk: expressen.se
Inlägg #8: Postat: 2005-02-24 21:17:00
Franklin
Visst ska vi värna om olikheter och kulturella yttringar. Men det finns gränser. Du har förvisso rätt att utöva vilken religion du vill. Men en sak ska du ha klart för dig Sofia, det är inte en rättighet att bli polis. En polis ska vara politiskt och religiöst neutral.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-25 14:26:00
Jan E
Svar 7: Usch då, men det är smällar man får ta.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-25 17:48:00
Franklin
Svar 9: Ja visst är det för djävligt! Puss på dig!
Inlägg #11: Postat: 2005-03-01 15:22:00
tomster
Alla beslut om polisen ska givetvis fattas utifrån huruvida de kan utöva sitt jobb eller inte. Drar man uniformfrågan vidare så kan man se att det finns andra yrken med uniform där man kan tillåta turbaner som inte har samma laddning som polisen.
Laddar...