Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 13:19:00
|
Sofia Hadjipetri |
Och i Sverige ar var nionde person "nysvensk", "andra generationens", etc. Vari ligger provokationen att en av dessa da skulle kunna vara polisman med turban?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 21:23:00
|
Franklin |
Okej, jag drar det väl igen då. Poliser ska vara politiskt och religiöst neutrala. Poliser agerar i olika miljöer bland människor som har skilda erfarenheter. Att då bära prydnader, om det nu är en turban eller en moderatlogga, är inte OKEJ! Alla människor ska känna att polisen är så neutral som möjligt. Läs gärna denna artikel så förstår du vad jag menar: Länk: expressen.se
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 21:28:00
|
Franklin |
forts. För övrigt finns det en annan aspekt. I sverige har vi traditioner, seder och bruk som betyder enormt mycket för väldigt många människor. Ni kan inte förringa dessa människor som ni gör. De som av religiösa skäl bär turban i Sverige är en försvinnande liten minioritet. Varför ska denna minioritet sätta standarden för majoriteten. Skulle detta vara hänsynsfullt på något sätt? Nej det är för att uttrycka sig lindrigt idiotiskt. Dessutom är det ingen rättighet att bli polis.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 21:49:00
|
Franklin |
En annan fråga som man verkligen bör ställa sig i denna diskussion är varför samhället alltid ska anpassa sig efter religionen. Vad är det som säger att det inte är på tiden att tex sikherna reformerar sin religion. Ska alltid religiösa åsikter väga tyngre än ett samhälles demokratiska regler och värderingar. Nej säger jag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 21:52:00
|
Franklin |
forts. Ta tex kristendomen där söndagen är den heliga vilodagen. Den som arbetade på en söndag för inte alls länge sedan riskerade att bli straffad. Om jag idag skulle jobba som biträde i en jourbutik och kräva lediga söndagar av religiösa skäl skulle jag få sparken. Religion är inget statiskt och fast. Vi borde kunna kräva anpassning även av de som hänger sig åt olika religioner. Religionen kan inte stå och stampa på samma plats som för flera tusen år sedan. Det är min åsikt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-03-01 15:15:00
|
tomster |
I agree. Alltså i frågan att vi inte ska ta hänsyn till religion. Alls. Lagar kan INTE baseras på skrifter ur sagoböcker ja, bli förolämpade all you want, men belägg för att Bibeln, Koranen osv är mer än så finns det ändå inte eftersom jag t.ex. inte tror på dem. Vill man leva efter sharia får man väl stena sig själv helt enkelt, inte kräva att staten ska göra det åt en.
|
|