Hockeyskandalen - typisk manlig homosocialitet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-02-24 09:29:00
Nähädu
Det är som jag ironiserade över i en artikel jag skrev. I regel är argumenten så svaga så att de inte tål att kritiseras i en debatt. Av den anledningen är t.ex. ett feministparti en omöjlighet. Inom hard-core politik så kan man inte välja sina motdebattörer.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-24 14:32:00
pUs
Inte särskilt konstigt. Skrev jag en artikel lika full av skitkastande, kvasivetenskapligt skitsnack och ändlösa generaliseringar så vore jag nog inte särskilt sugen på att debattera den med folk som sliter den sönder och samman. Jag skulle föredra att "diskutera" den med ett litet fåtal åsiktsfränder. Men turligt nog skriver jag inga artiklar alls.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-24 15:14:00
Nartin
det gör jag. jag får alltid högsta betyg
Inlägg #4: Postat: 2005-02-24 18:01:00
Eva L
Jag diskuterar gärna med människor som har olika åsikter än mig. Om du Nartin och flera andra i första hand män här på sourze förde fram en mer saklig och underbyggd kritik skulle det underlätta. Nu är det svårt att veta vad egentligen ni vill att jag ska bemöta, förutom att vi uppenbarligen har olika perspektiv på makt och genus.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-24 20:57:00
Biff
Eva, ett av felen du gör i artikeln är att dra paralleller mellan hockeyspelarnas sexliv, manlig homosocialitet och genomsnittliga mäns sociala liv. Du har inte framfört ett enda argument för varför dessa manliga sociala strukturer som du skriver om verkligen existerar, annat än genom att härleda dem till hockeysskandalen. Vidare har du inte heller några belägg för varför manlig homosocialitet leder till kvinnlig underordning,
Inlägg #6: Postat: 2005-02-24 20:57:00
Biff
annat än att åter referera till hockeysskandalen och någon mytisk definition av kvinnor som resurser som du heller inte vill förklara. Du utgår dessutom helt utan eftertänksamhet från att män handlar utifrån tryck från den manliga homosocialiteten, åter utan argument annat än just denna hockeyskandal. Du har dömt hockeyspelarna för våldtäkt på förand, genom att göra den sannolik med tanke på den manliga homosocialiteten,
Inlägg #7: Postat: 2005-02-24 20:58:00
Biff
samtidigt som du i artikeln ser våldtäkten som ett bevis för den manliga homosocialitetens existens. Är du medveten om att du då tänker i cirklar och därför enbart analyserar dig själv? Jag kan i min tur hävda att homosocialitet inte existerar och att våldtäkten därför inte inträffade, och du kan då inte säga emot mig! Vidare talar du om vissa fenomen, såsom gruppryck, som existerar inom manligheten, åter utan att argumentera för detta.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-24 20:58:00
Biff
Jag är man och känner varken igen mig själv eller någon annan i den manlighet du beskriver. Du använder ordet homofobi utan att definiera vad det betyder, för att sedan påstå att homofobi kontra det homoerotiska begär alla män har ett påstående som du inte argumenterar för är orsaken till den händelse som du egenhändigt har benämt våldtäkt. Sedan menar du att anledningen till att män har tagit avstånd till hockeyspelarna inte beror på ett avståndtagande från deras handling,
Inlägg #9: Postat: 2005-02-24 21:01:00
Biff
utan att det enbart är en strategi för att de personligen ska behålla så mycket makt som möjligt. Att maktlystenheten hos män är så stark att den överväger homosocialiteten, trots att homosocialiteten är skapad för att införskaffa så mycket makt som möjligt. Detta påstående framförs likt andra även utan argument. Du utgår dessutom från att den manliga homosocialiteten och maktsträvan är så djupt inrotat i män att de tydligen aldrig handlar ur moraliska eller etiska syfte
Inlägg #10: Postat: 2005-02-24 21:02:00
Biff
annat än om det går i linje med homosocialiteten, något som du återigen inte argumenterar för. Du skriver att du utgår från att "alla talar sanning", utan att definiera vad sanningen är men som du senare benämner våldtäkt trots att inga belägg för detta finns. Du skriver om "narcissism", som om tvister vid anmälan vore något ovanligt. Du har helt uppenbart åsikten att männen "våldtog" kvinnan i rent sadistiskt syfte för att utöva makt och homoerotiska begär,
Inlägg #11: Postat: 2005-02-24 21:02:00
Biff
men samtidigt i ett ofrivilligt tvång som homosocialiteten skapar. Varför du utgår från en våldtäkt vet man inte, eftersom du har utgått från "sanningen". Slutligen menar du helt utan argument att sexualiserat våld mot kvinnor är tecken på homoerotisk njutning, eftersom sexuellt våld innebär att försätta sig i en maktposition. Makten blir ett substitut för mannens homosexuella begär, eftersom du av någon anledning förknippar manlig sexualitet med maktbegär enligt patriarkala teorier.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-24 21:04:00
Biff
Börjar det gå upp för dig nu att du inte får saklig kritik eftersom din artikel inte är saklig? Du har för få argument, vilket innebär att artikeln blir din egna subjektiva världsåskådning. Du utgår dessutom bara från vad du har läst i tidningar, vilket förvandlar texten till en slags medieanalys snarare än någon samhällsbeskrivning. Artikeln är som oidipuskomplexet. Går inte att motbevisa, men inte heller att bevisa.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-24 22:23:00
Eva L
Kära Biff, jag tror inte att du riktigt förstått mina argument. Läs dem igen, sakta den här gången. Läs också Jean Lipman-Blumen o Eve Kosofsky Sedgwick, från vilka mina argument är inspirerade.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-24 22:35:00
Eva L
Biff, Hockeyskandalen och skriverierna kring den var bara ett exempel på manlig homosocialitet. Ytterligare ett exempel är ditt o andra huvudsakligen mäns argumentation här på sourze. Det är intressant, men samtidigt väldigt sorgligt.
Inlägg #15: Postat: 2005-02-24 23:55:00
Biff
Eva, jag VET att du anser att hockeyskandalen är ett exempel på homosocialitet. Det är ju exakt det jag kritiserar. Hockeyskandalen är inget bra exempel. Du vet ingenting om den, du har bara läst skvallerpress. Att dra slutsatser om manliga sociala strukturer utifrån skvallerpress... vart tror du det leder?
Inlägg #16: Postat: 2005-02-25 00:05:00
Biff
Och det ingen idé att du ens försöker med sånt trams som "mäns argumentation" med mig. Går inte på sånt. Du har inte bevisat eller stärkt en enda av dina teser i artikeln, och detta faktum kvarstår oavsett vilket kön jag tillhör.
Inlägg #17: Postat: 2005-02-25 01:54:00
Inger Olsson
Och Biff, det där med Oidipuskomplexet, så du menar att det inte går att motbevisa? Freuds infantila sexualteori? Inte ens hans teori om drömanalys håller. Fostret har redan REM-sömn...
Jag är så trött på att skriva nu. Men jag är INTE förvånad. Det sätt E L "argumenterar" på är i grunde
Inlägg #18: Postat: 2005-02-25 01:59:00
Inger Olsson
inte konstigt om man tänker efter vad som snarare ligger bakom hennes människosyn? Den här kvinnan lever definitivt inte med män. När jag tittade på feminismens historia kunde man snabbt förstå det av deras resonemang och erfarenheter/bakgrund. Jag fann alltså ingen hetreo där inte, men det utesluter förstås inte...
Inlägg #19: Postat: 2005-02-25 02:00:00
Inger Olsson
Själv skulle jag t ex undvika att diskutera de lesbiskas sätt att leva m m då jag känner för lite till det.
Fast det här är trist. Jag satt och tänkte, hur skulle det vara om man själv blev så grovt påhoppad som man, när man inte ens kan känna igen sig. kan inte föreställa sig kanske att göra en mygga något illa?
Inlägg #20: Postat: 2005-02-25 12:05:00
Nähädu
Och där kom argumentet att man "ska läsa artikeln igen, sakta den här gången", följt av tesen att missnöjet beror på "mäns argumentation". Det är i sanning sorgligt att inte någon av E L , Ziggy eller någon annan debattör i den genren kan leverera något annat än kommentarer av typen goddag-yxskaft.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...