|
Inlägg #41: Postat: 2005-02-24 19:49:00
|
|
Eva L |
Som du kanske vet AmerikaMike har liknande argument som använts i rasistiskt syfte använts mot kvinnor och gör än i dag. Som du kanske också vet finns en maktordning där män är överordnade kvinnor på samma sätt som vita är överordnade svarta. Visst finns kvinnlig homosocialitet. Läs Sedgwick och Lipman-Blumen om du vill veta mer om kvinnlig respektive manlig homosocialitet
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-02-24 21:15:00
|
|
Biff |
Eva, ett argument för denna maktordning mellan män och kvinnor skulle sitta på sin plats. Du kan ju inte bara säga så för att du "tycker det".
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-02-24 21:45:00
|
|
AmerikaMike |
Nej jag vet inte att det finns EN maktordning som dominerar över alla andra kulturella och psykologiska bevekelsegrunder som styr mäns och kvinnors? handlande. Det är bara ett feminsitiskt postulat. Det liksom postulatet att könen endast är sociala konstruktioner är lika vetenskapligt eller snarare ovetenskapligt som de marxistiska teorierna. Det vill säga det är inte vetenskap alls utan en politisk dogm.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-02-24 21:46:00
|
|
AmerikaMike |
Människan är inga endimensionella varelser vars handlande i enskilda situationer enkelt kan brytas ner efter maktstrukturer och könslojaliteter. Allt är överhuvudtaget inte maktutövning som ni feminster tycks tro.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-02-24 21:46:00
|
|
AmerikaMike |
Både män och kvinnor utnyttjar för övrigt ofta det maktövertag de har i olika situationer. Maktövertag kan man få på ett otal olika sätt, genom t.ex. att utnyttja sin sex appeal, sin intelligens, sin muskelstyrka, sin retoriska förmåga, sin framfusighet, sin förmåga att spela på skuldkänslor etc etc. Den kulturella “maktordning” som i vissa fall gynnar män framför kvinnor är bara en av de faktorer som kan påverka en given situation.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-02-24 21:46:00
|
|
AmerikaMike |
Ditt resonemang om att homosocialitet skulle vara förklaringen till hockeyspelarnas förmodaded agerande är inget annat än meninslösa spekulationer så länge du för det första inte vet vad som egentligen föregick på hotellrummet, för det andra inte eliminerar andra förklaringar och för det tredje inte applicerar samma metod på kvinnans agerande.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-02-24 21:46:00
|
|
AmerikaMike |
Sen skulle jag gärna vilja se något stöd för att det idag i Sverige finns en systematisk “könsrasism” mot kvinnor och som är större än motsvarande “könsrasismen” mot män. Enstaka rasister och könsrasister kommer alltid att finnas men det innebär inte att samhället är rasistiskt eller att det finns en strukturell rasism.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-02-25 16:55:00
|
|
Jan E |
Inger O: Du gör ett maniskt intryck. Och försök att skriva något någon gång utan att blanda in pappa Freud.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-02-25 16:56:00
|
|
Jan E |
Jag tar risken och fortsätter vara nyttig idiot här, nån slags ”objektiv” medlöpare till feminismen kanske. Av dumhet eller självhat – varsågod och välj. För mig gör det detsamma. Jag har suttit i tillräckligt många bastur heter det så? och i andra manliga sammanhang och hört män uttala sig kränkande om kvinnor och även odla sin homofobi, ett beteende som i sin förlängning och extrema form leder till kränkningar och sexuella övergrepp.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-02-25 16:57:00
|
|
Jan E |
Visst finns det även kvinnlig homosocialitet och säkert florerar en hel del kränkande omdömen om män där kvinnor samlas, t ex på krogarnas damtoaletter. Men den stora skillnaden är ju förstås att det här stannar vid PRAT.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-02-25 16:58:00
|
|
Jan E |
Om vi bortser från det genusvetenskapliga ordbajsandet hos Eva L så kan vi ändå hitta en del sanningar. Många män, inkl Mike, vill ogärna tala om strukturer utan vill i stället ha det till att några få rötägg gör tokiga saker. Man vill individualisera problemet. Jag tror att det är att göra det för enkelt för sig.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-02-25 16:58:00
|
|
Jan E |
Det finns faktiskt som Eva L säger ”strukturer som formar vår kultur, där våldtäkt av kvinnor både utgör en effekt av och uttryck för förtryck av kvinnor”. Det är dock inte samma sak som att skuldbelägga alla män - och det är väl därför jag förhåller mig rätt lugn. Det finns dock osunda machokulturer i vårt samhälle som upprätthålls och ”går i arv”.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2005-02-25 16:59:00
|
|
Jan E |
Jag tycker dock att Eva L går för långt när hon skriver att kvinnor har en underordnad position som bytesobjekt eller resurser. Och uttrycket ”tillfredsställa homosociala och homoerotiska begär, utan att utmana den heterosexuella ordningen” begriper jag uppriktigt sagt inte.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2005-02-25 16:59:00
|
|
Jan E |
Men bortsett från sånt så håller jag med henne om att våldtäkter, sextrakasserier och våld mot kvinnor inte bara kan skyllas på att det slår slint hos enstaka individer, utan ytterst har det med en kvardröjande manlig dominans i samhället att göra. Slutligen: hade vi uppnått verklig jämställdhet så hade vi ju inte behövt sitta här och älta frågan om och om igen. Med små steg tror jag ändå att vi går åt rätt håll.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2005-02-25 17:53:00
|
|
Biff |
"Struktur" är bara ett tomt ord utan innebörd. Jan menar att skillnaden mellan manlig och kvinnlig homosocialitet är att den kvinnliga stannar vid prat, och han har därmed förklarat att han tror att manlig homosocialietet inte stannar vid prat. Alla homosociala män kränkade handlingar, medan inga homosociala kvinnor gör det, eftersom han kallar detta en struktur. Eller så menar han att "struktur" är någon slags teoretisk extremform, vilket gör att ordet inte kan kopplas samman med verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2005-02-25 18:38:00
|
|
Jan E |
Manlig homosocialitet KAN resultera i fysiska övergrepp och gör det tyvärr titt som tätt, annars skulle vi inte diskutera frågan här. Jag tror att man med fog kan säga att hockeyhistorien visar detta. Rättelse om kvinnnlig homosocialitet: KAN också resultera i kränkningar, men stannar oftast vid prat. I de fall den resulterar i kränkningar är de av betydligt lindrigare art, typ sexuella trakasserier. Nu ska jag gå hem och ta en stor gin & tonic. Trevlig helg.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2005-02-25 19:23:00
|
|
AmerikaMike |
Snälla Jan jag antar att du också i samma bastu-miljöer eller i liknande situationer oftast när den berörda gruppen inte är inom hörhåll hört män och utanför bastun kvinnor tala nedsättande om utlänningar i allmänhet och svartskallar i synnerhet, om direktörer, amerikanska presidenter, AIK:are, sossar, moderater, kristna, muslimer etc etc.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2005-02-25 19:24:00
|
|
AmerikaMike |
Och visst fan är det möjligt eller troligt att det finns en viss korrelation mellan prat och handling i den mening att de som snackar skit om kvinnor i bastun också i något högre grad tenderar att behandla kvinnor dåligt i andra situationer.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2005-02-25 19:24:00
|
|
AmerikaMike |
Och visst kan man hävda att ett visst kvinno/invandrar/politiker/… -förakt tolereras i samhället och att man kan spekulera i att det kan bidra till problem som t.ex. våldtäkt och misshandel. Å andra sedan är det just ganska spekulativt, eftersom det också kan vara så att våldet minskar om det finns “säkra” miljöer där man kan avreagera sig verbal och få sympati och bekräftelse.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2005-02-25 19:24:00
|
|
AmerikaMike |
Men hur det än är betyder inte det att det finns något mystiskt “patriakat” som medvetet underblåser och drar nytta av detta för att tillskansa sig makt. Och det är här den feministiska modellen rämnar samman. Bara för att feministerna gör vissa reella observationer betyder inte det att deras slutsatser är riktiga.
|
| |