Hockeyskandalen - typisk manlig homosocialitet

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2005-02-24 15:46:00
Jan E
Nartin: Jag klarar att bli kallad både nyttig idiot och ren idiot av Mike. Det sistnämnda har jag praktiskt taget redan blivit kallad tidigare. Men skillnaden mellan begreppen borde också Eva L känna till.
Inlägg #22: Postat: 2005-02-24 15:47:00
Jan E
Var inte så skitnödig och räddhågsen och inställd på försvar hela tiden. Eva L har generaliserat hej vilt och om det kan man ha synpunkter. Men den hockeykultur hon exemplifierar med fungerar nog så här. Har man rent mjöl i påsen så kan man ta det lugnt och istället göra vad man kan för att motverka könsrasistisk jargong när man stöter på den. Det gör jag. Vad präktig och fin han är kommer nog Mike nu att säga!
Inlägg #23: Postat: 2005-02-24 15:47:00
Jan E
Jag tycker dock att det är dåligt av Eva L att inte delta i debatten mer med sina kritiker. Kanske ett och annat kunde redas ut.
Inlägg #24: Postat: 2005-02-24 16:23:00
Inger Olsson
Och kanske sist Eva: Förklara för mig varför det finns lågaggressiva samhällen i världen som INTE har dina påstådda universella strukturer? Varför berättar du inte för läsarna här vad hela din "patriarkala struktur", d v s människosyn egentligen vilar på?
Inlägg #25: Postat: 2005-02-24 16:25:00
Inger Olsson
Du, om någon VET varifrån du har snott bilden av: "Aggressiva sexuella män - libidot - som bildar bottensatsen i ALLA vänskapsband mellan människor och det är bara mannen som därför utgör normen, då det är han som ÄR sexuell och det redan som nyfödd, för diandet är också en sexuell handling enl. er!
Inlägg #26: Postat: 2005-02-24 16:26:00
Inger Olsson
Och pojken i den oidipala fasen måste ständigt fly modern och senare kvinnan som påminner honom om modern för att han är incestuöst kåt på henne..." Er heliga ko är alltså Oidipuskomplexet!
Inlägg #27: Postat: 2005-02-24 16:26:00
Inger Olsson
SUMMA SUMMARUM AV DIN BILD: Mannen med det EVIGA ståndet, ALLTID beredd att våldta någon bara det finns ett hål att stoppa den i och orsaken är flykten från modern då han vill ligga med henne och därför ÄR han norm och kvinnan underordnad. Nej, värre än så korad till evigt offer. Detsamma som Mona Sahlin så självklart påstår...
Inlägg #28: Postat: 2005-02-24 16:27:00
Inger Olsson
Fullständigt sjuka beteenden ålägger ni människan som ur ett evolutionsperspektiv skulle snabbt utradera oss alla om inte friska människor fanns som motvikt? Eva: Er teori, som ni hämtat från Freud, står i varenda feministbok, likaså hur barnet hotar varje kvinna och OM barn måste staten omedelbart ta hand om det...
Inlägg #29: Postat: 2005-02-24 16:27:00
Inger Olsson
Och du VET hur mycket kritik din vita medelklassbild har i övriga världen? Och du, hur ska en sådan som du kunna se, FÖRSTÅ vad aggression egentligen ÄR? Hur ska en sådan kvinna/människa som du övht ställa t ex frågorna: Är det något mänskligt beteende att kriga, att våldta någon, eler varför inte, leka med någons känslor?
Inlägg #30: Postat: 2005-02-24 16:34:00
Nartin
Jan E: "Har man rent mjöl i påsen så kan man ta det lugnt och istället göra vad man kan för att motverka könsrasistisk jargong när man stöter på den" - jamen det är ju det jag GÖR! HÄR och nu. Jag har hittat en könsrasist,, och hon heter Eva L.
Inlägg #31: Postat: 2005-02-24 16:42:00
Nartin
Jan E - skall man bara göra det när det är män som ägnar sig åt jargongen. Kan meddela att om jag klantar till det för mig, typ spiller min Boston Lager-öl i knäet, så är det hugget som stucket om jag skriker FITTA!! eller KUK!! . Hur förhåller man sig till det ? Är jag könsrasist om jag gör det ena eller det andra, båda eller inget?
Inlägg #32: Postat: 2005-02-24 16:45:00
Nartin
och vad fan, jag är inte skitnödig eller räddhågsen. skärp dig Janne. Men man kan faktiskt inte svälja vilken generaliserande bild som helst av vem man förmodas vara. För andra grupper i samhället har vi ju till och med lagar som förhindrar att att generaliserande negativ smörja kastas över en grupp. Jag anser INTE att jag skall bahöva tåla att höra att jag är en latent homosexuell homofob och våldtäktsman, bara för att det är vanligare med helt andra män än jag på maktpositioner i samhället.
Inlägg #33: Postat: 2005-02-24 16:46:00
Nartin
och jag är inte så arg som jag låter.
Inlägg #34: Postat: 2005-02-24 17:52:00
Eva L
Ni vill att jag ska bemöta kritiken, men jag förstår inte riktigt vad kritiken handlar om, förutom att vi uppenbarligen har olika förståelse av hur samhället fungerar.

Undrar vad ni menar med könsrasist? Rasism är ju fördomar grundade utifrån hudfärg, biologi och härkomst. Jag vet ingen feministisk gren som har en sådan förklaringsmodell. Vet ni?
Inlägg #35: Postat: 2005-02-24 17:54:00
Eva L
Nej, Inger, jag utgår inte från varken kulturell essensialism eller biologi i min förståelse av genus och könsmaktsordning. För mig är genus något som skapas genom handlingar, något som skrivs in i våra kroppar. Förstår inte varifrån du får din tolkning. Den form av feminism du talar om har väl mest likheter med sk särartsfeminism, som i stort sett dog ut för 100 år sedan.
Inlägg #36: Postat: 2005-02-24 19:15:00
AmerikaMike
En rasist tror t.ex. generellt mer på det som vita personersäger än det som svarta personer säger. Så om en vit person säger sig ha utsatts för ett brott från en svart person utgår de från att den vita talar sanning även om bevis saknas.
Inlägg #37: Postat: 2005-02-24 19:19:00
AmerikaMike
Byt ut vit mot kvinnlig och svart mot manlig i svar 36 så förstår du kanske vad en könsrasist är. Precis som vissa rasister så underbygger könsrasister sina åsikter med "vetenskap" som i grunden bygger på fördomar och förutfattade meningar.
Inlägg #38: Postat: 2005-02-24 19:21:00
AmerikaMike
Istället för att förutsättningslöst undersöka förhållandena mellan raserna/könen och söka alternativa förklaringar än den som man apriori bestämt sig för väljer man ut observationer som stöder ens egen förklaringsmodell och bortser från det som motsäger den.
Inlägg #39: Postat: 2005-02-24 19:27:00
AmerikaMike
Jag undrar t.ex. varför du inte lika gärna analyserar kvinnans handlande ur ett kvinnligt homosocialt perspektiv. Vilka strukturer uppehålls av t.ex tjejers snack på damtoaletterna. Vilken manssyn frodas där och vad leder det till.
Inlägg #40: Postat: 2005-02-24 19:32:00
AmerikaMike
Till sist en eloge till Jan E för att han håller huvudet kallt i sv 21-22 ovan. För övrigt tycker jag inte att det i sig är något fel att vara lite aggresiv när man debatterar men det kanse är en onödig upplysning.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...