|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-23 14:43:00
|
|
Jan E |
Grabbiga machokulturer kan man ju lika gärna säga i det här fallet och ingen lär förneka att de finns och ej heller de trista jargonger och det kvinnoförakt som frodas i dessa kulturer. Jag har själv sett och hört på nära håll. Vi hade också nyligen en artikel om hockeykulturen här.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-23 14:43:00
|
|
Jan E |
Men ingen man som ingår i vanliga nätverk bestående av män som t ex odlar nåt intresse ihop behöver väl känna sig utpekad. En fråga till Eva L: Är manlig homosocialitet alltid av ondo för dig? Själva ordet är ju neutralt i sig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-23 14:52:00
|
|
Nartin |
och en fråga till: Hur undviker man att manlig homosocialitet uppstår när man mest har manliga heterosexuella vänner. Skall man undvika att vara lojal mot sina vänner? Skall man kanske sluta ställa upp för varandra?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-23 14:52:00
|
|
Biff |
Citerat ur artikeln: "Ett annat begrepp för att belysa detta fenomen är manlig homosocialitet, som refererar till sociala relationer mellan heterosexuella män." och "I denna struktur homosocialitet har kvinnor en underordnad position som bytesobjekt eller resurser, vars funktion är att stärka mäns position. " Så känn dig träffad...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-23 16:08:00
|
|
Jan E |
Nartin: Jag tror inte att varken du eller jag behöver känna sig särskilt träffad med anledning av artikeln. Biff: Håller med om att det andra citatet är onödigt provocerande och generaliserande, men det syfter förmodligen på de strukturer, eller hellre kulturer, som det handlar om här, dvs hockeylagen. Vore intressant om Eva L kunde förklara närmare.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-23 16:25:00
|
|
Nartin |
Jan E. MAn jag umgås ju mest med heterosexuella män. Och E L VET då redan att jag genom detta är homofob, att jag ser kvinnor som handelsvaror och att jag drar grova grabbiga skämt när jag runkar i bastun med mina straighta polare. Det här med genusvetenskap känns mest som förfördelade kvinnors missriktade revansch. E L skriver vidare att vi känner oss HOTADE. Jag är inte hotad. Jag är förbannad att hon skall sitta och berätta för mig vad jag har för relation till mina vänner
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-23 16:36:00
|
|
Jan E |
Nartin, i alla artiklar som syftar till att skapa debatt förekommer ett visst mått av generaliserande. Man behöver inte alltid känna sig utpekad. Coola ner. Eva L har inte sagt att alla heteromän är homofober och har en unken kvinnosyn. Men det vore intressant om Eva L själv kunde kommentera dina reaktioner.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-23 16:57:00
|
|
Nartin |
Eva är för upptagen med att generalisera även bland kommentarerna. hon har bara svarat under Anna Li, där hon försöker ingå nåt slags jävla vackert "systerskap" i tråden med anna och talar om resten av oss över våra huvuden. Vad kallas DEN typen av beteende, egentligen? Kvinnlig bitchighet? näää - alla kvinnor behöver inte ta åt sig, bara äkte fula bitches.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-23 16:59:00
|
|
Nartin |
Jae E , rättelse: I alla artiklar som syftar till att skapa debatt, men som inte har tillräcklig stark argumentation i sig själva, förekommer generaliseringar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-23 17:06:00
|
|
Nartin |
Jae E Jan E. Men Jae E låter ju koolare.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-23 18:32:00
|
|
AmerikaMike |
Den "nyttige idioten" Jan E glömmer förstås att det inte bara är i de grabbiga machokulturerna bland de vulgära hockeyspelarna som homosocialiteten frodas. Tvärtom är den integrerad del av patriakatet och den "gula stjärnan" sitter även fastsydd på Jans kostym. Nästa gång kanske det är han själv som får se sig dömd på förhand.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-23 20:36:00
|
|
Eva L |
Hej JanE! Visst talar jag om strukturer, men strukturer är ju inte bara nåt som ligger utanför oss människor, utan reproduceras ju genom mänskliga handlingar. Jag skriver inte att män "inte får" umgås med andra män. Den problematik jag belyser handlar om hur manlig överordning upprätthålls av såväl män som kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-23 20:37:00
|
|
Eva L |
Men självklart finns det män som inte är av samma typ som Anrell & Co, så jag förstår inte varför så många män stressar upp sig? Och om ni vill verka för ett mer jämställt samhälle, rikta i stället er agressivitet mot de män som beter sig som svin och ger män som grupp ett dåligt rykte! MEn ett exempel på vad som ofta händer med män som bryter med den manliga homosocialiteten är att de blir kallade för "idioter", som du Jan blev av AmerikaMike
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-23 20:55:00
|
|
Nartin |
nyttig idiot och idiot är inte samma sak
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-23 21:38:00
|
|
AmerikaMike |
Eva det är bara bland din "typ" av kvinnor som män har ett dåligt rykte. Den flesta kvinnor är inte könsrasister och dömer därför lika lite alla män efter några få rötägg som de dömer alla invandrare efter några få kriminella.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-23 21:46:00
|
|
Nartin |
Jan E igen: "...manlig homosocialitet, som refererar till sociala relationer mellan heterosexuella män." ... " denna struktur har kvinnor en underordnad position som bytesobjekt eller resurser" ... "Centralt i manlig homosocialitet är också homofobi" ... "Sexualiserat våld mot en kvinna innebär en möjlighet för män att tillfredsställa homosociala och homoerotiska begär". Känner du igen dig Jan? Du är ju heterosexuell man tror jag.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-23 21:47:00
|
|
Nartin |
Detta är den härliga "vetenskap" som våra folkvalda pumpar in miljoner i för att den skall genomsyra samhället. Sunt? Sant?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-23 21:52:00
|
|
Biff |
Eva, män som grupp har inte dåligt rykte. Män som grupp existerar inte ens utanför dina kretsar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-23 21:55:00
|
|
Nartin |
Herre gud, skrev hon så? ja, se kvinnor. totalt ologiska och obildade. kvinnor som grupp alltså.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-24 03:39:00
|
|
stålis |
Eva: "om ni vill verka för ett mer jämställt samhälle, rikta i stället er agressivitet mot de män som beter sig som svin och ger män som grupp ett dåligt rykte." Och hur ska vi göra med de kvinnor som ger kvinnor som grupp dåligt rykte? Eller de inom någon speciell folkgrupp som ger den folkgruppen dåligt rykte?
|
| |