Genusvetenskapen på väg mot utopia

Inlägg #1: Postat: 2005-02-22 21:49:00
Cecilia
På mina barn har jag märkt att skolan/kamraterna lärt dem vad som är "tjejigt" och inte,innan de började skolan var det inte viktigt,nu spelar klädfärg/stil/intressen rollde äldsta är pojkar och allt ska vara "tufft".Mina döttrar däremot,som inte går i skolan än,leker lika gärna med "kill-leksaker" som dockor och mjukdjur än så länge.Vi är inte enbart produkter av drifter och biologi,utan även av omgivningen.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-22 23:00:00
Franklin
Självklart är vi produkter av både biologi och samhälle. Det håller jag med om till 100 procent. Det jag stör mig på något oerhört är hur vissa grupper läs likhetsfeminister på ett nästan fascistiskt sätt försöker förneka våra medfödda förutsättningar. Nästan alla andra djur föds med könsegenskaper som är väsentliga för deras överlevnad. Varför skulle vi människor vara annorlunda.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-22 23:05:00
Franklin
För övrigt tror jag att våra sociala könsroller grundar sig på de biologiska. En gång i tiden var det viktigt att män var starka och krigiska för att kunna jaga och skydda gruppen. Att männen bestämde berodde förmodligen på att det oftast var de som riskerade livet. Plus att de var fysiskt överlägsna. I dagens samhälle är vi inte beroende av detta längre. Men mans- och kvinnorollerna är kulturer som utvecklats ur våra tidigare roller.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-22 23:06:00
Franklin
Om nu någon förstår hur jag menar...
Inlägg #5: Postat: 2005-02-22 23:07:00
Biff
Jag tror att ett stort misstag bland likhetsfeminister är att de utgår från män och kvinnor aldrig någonsin släpper på sina manliga resp. kvinnliga egenskaper. Till och med den manligaste mannen vill väl bejaka sin kvinnliga sida någon gång ibland, även om han kanske för det mesta vill vara manlig. Likhetsfeministerna tenderar dock ofta att de denna bejakning som ett tacken på att mannen är förtryckt av sina manliga normer.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-22 23:34:00
Franklin
Svar 5: Håller med. För övrigt kan jag inte förstå varför våra könsroller måste vara NEGATIVA! De finns där av en anledning. Men det är precis som dessa individer vill förneka naturen. Vi är inget annat än nakna apor, vi är delaktiga i naturens lagar. Det betyder inte att vi ska acceptera orättvisor eftersom de är sociala faktorer. Men vi kanske borde värdera våra könsroller högre. Vad är det för fel med att vara kvinnlig eller manlig? Inget alls anser jag.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-22 23:36:00
Franklin
forts. Jämställdheten idag går ut på att utradera könsskillnaderna. Något som enligt min mening är ett stort jävla misstag. Låt oss hylla våra skillnader. Det är skillanderna som gör livet intressant och spännande. Och låt oss inse att vissa egenskaper är medfödda av en anledning. Annars hade det inte funnits honor och hannar. Då hade vi alla varit tvåkönade från början eller förökat oss genom delning.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-26 02:58:00
Marcus
Det där med att männen bestämmer är ju en stor myt Franklin. Visst männen har den offeciella makten i vissa samanhang men det är inte sammaa sak som att dom bestämmer... samhället är fullt med kvinnor som har makt otroligt mycket makt men dom kanske inte skyltar med den för skyltar man med den kan den också bli kritiserad.
Laddar...