|
Inlägg #41: Postat: 2005-02-28 18:29:00
|
|
NisseO |
Jan S. vill gärna ha en diskussion om falska anmälningar av våldtäkter och varför de är många gånger fler än för andra brott, men bara så länge diskussionen inte rör verkliga våldtäkter. Konsekvensen blir att ingen diskussion om falska v. får föras enligt Jas resonemang. Att Jan inte inser att han vill förbjuda diskussioner och kritik i frågor som kan avslöja statsideologins lögner är häpnadsväckande. Var skulle Jan ha stått i Sovjetunionen? Regimkritiker eller KGB-agent?
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2005-02-28 18:32:00
|
|
NisseO |
"Gärna en diskussion om korrupta diktatorer, men inte om våra politiker - Stalin, Beria m.fl. - nämns i samtalet för då går jag till personangrepp på den som tar upp - enligt mig - fel ämnen."
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2005-03-01 11:07:00
|
|
Jan Schmidt |
Bevisa gärna, med citat, följande påståenden: 1 "...vill Jan S agera grindvakt och avgöra vilka diskussioner som ska föras..." 2 "Konsekvensen blir att ingen diskussion om falska v. får föras ENLIGT JAS RESONEMANG min "kurs." När har jag fört det "resonemanget"? Hur har jag fört det "resonemagnet"?" 3 "...han vill förbjuda diskussioner och kritik i frågor som kan avslöja statsideologins lögner...".
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2005-03-01 11:12:00
|
|
Jan Schmidt |
Nisse O tycks vara mycket trängd, eftersom Nisse O förfaller till den metodik han så länge och hätskt har anklagat mig för: Att "tolka", att "läsa in", att utifrån en helhet dra slutsatser som inte delarna var för sig kan bekräfta. Det är ju i och för sig glädjande att Nisse O tycks ha tillägnat sig min predikningar om "kontext" och sammanhang och att han har kommit så långt som att tillämpa dem, men han har en del kvar att lära, syns det mig.
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2005-03-01 11:17:00
|
|
Jan Schmidt |
Nå, vi är alla barn i början. Det är därför som Nisse O:s kritik blir så kraftfull att den blir närmast löjlig. Det är så här, förstår du, Nisse, att här på Sourze ägnar vi oss åt att uttrycka åsikter. Jag uttrycker t ex ÅSIKTEN att dina siffror från USA inte nödvändigtvis behöver ha relevans i Sverige. Jag uttrycker vidare ÅSIKTEN att jag tror att du presenterar dessa siffror för att lägga lite rök över vad jag har ÅSIKTEN att diskussionen borde handla om: forts
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2005-03-01 11:21:00
|
|
Jan Schmidt |
Att män våldtar kvinnor och att de gör det jävligt ofta! Du har ännu inte lyckats överbevisa mig om att detta inte alls var syftet med artikeln, snarare har du nästan erkänt det nåja, ännu en ÅSIKT av mig. Därför - och p g a att samma resonemang har förts så många gånger förut i samma syfte - har jag kommit fram till ÅSIKTEN att det är mindre bra för en diskussion om våldtäkt att blanda in andra ämnen, endast ytligt relaterade - t ex falska våldtäktsanmälningar. forts
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2005-03-01 11:24:00
|
|
Jan Schmidt |
Detta är mina ÅSIKTER och det är fortfarande mina ÅSIKTER och inget annat. Men jag är i min fulla rätt att framföra dessa mina ÅSIKTER, liksom du är i din fulla rätt att bemöta dem med dina ÅSIKTER. Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där endera av oss inte hade den rätten. Skulle du?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2005-03-01 11:32:00
|
|
Jan Schmidt |
Sedan gör Nisse O det som, tyvärr, för alltid placerar honom i skamvrån, enligt min ÅSIKT: Han tar till ett gammalt, beprövat Sourzehöger-grepp och anklagar mig i förtäckta ordalag för att vara stalinist och öststatskommunist. Sorry, Nisse, det funkar inte på mig. Jag skulle tro att min verksamhet här på Sourze ett flertal gånger bevisat att jag är minst lika mycket för åsiktsfrihet, yttrandefrihet och en fri och öppen debatt med sakliga argument som du säger dig vara. forts
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2005-03-01 11:35:00
|
|
Jan Schmidt |
Ja, kanske t o m mer, eftersom jag inte vill begränsa yttrandefriheten till dem som kan prestera "sakliga argument", som du tycks vilja göra, enligt min ÅSIKT. Eftersom man då måste göra en värdering av vad som är "sakligt" eller inte. Och vem ska göra den värderingen? Jag skulle inte vilja att du gjorde den, du skulle med all säkerhet inte vilja överlåta den åt mig. Din saklighet och min saklighet rymmas inte under samma tak, om man får travestera Gustaf Vasa.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2005-03-01 11:39:00
|
|
Jan Schmidt |
Slutligen: En diskussion om korrupta diktatorer borde defintivt röra sig om Stalin och Beria, bland många andra. Det var ett mycket dåligt valt exempel, Nisse O. Men jag förstår att du inte kunde få till något bättre.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2005-03-01 12:30:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag är medskyldig till att ha hållit liv i den här tråden mycket längre än vad den förtjänar och det kan jag skämmas lite för nu. I synnerhet som syftet med detta inte på något sätt varit ädelt: Jag har helt enkelt dragit mig för att låta NisseO få sista ordet! Men nu är jag faktiskt trött på tjafset och ger med varm hand Nisse chansen att trycka till mig med ett väl valt sista ord. Det kan han behöva...
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2005-03-03 22:31:00
|
|
Jan Schmidt |
Nästan två och ett halvt dygn senare kan jag konstatera att NisseO inte tog chansen. Han kanske inte kunde..?
|
| |