|
Inlägg #21: Postat: 2005-02-25 13:00:00
|
|
Trunkerad |
"Det största problemet idag med våldtäktsmål är att kvinnor inte blir trodda. Och här finns betydligt mer tillförlitlig statistik." - Berätta lite mer om denna statistik. Jag hoppas du har något mer att komma med än andelen fällda av anmälda.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-25 14:38:00
|
|
Jan Schmidt |
Om du läst resten av det inlägget för du kan väl läsa? Man börjar undra kan du se att jag också kritiserar det demografiska urvalet. Flygvapnet och ett urval amerikanska städer ett urval vars kriterier vi inte har en aning om kan knappast anses representativa för USA, än mindre för Sverige. Och jag har jävlar inte påstått att NisseO använder "tveksam statistik"!!! Du får faktiskt bekväma dig till att läsa HELA inläggen, inklusive "nicken" och inte bara de bitar som passar dig!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-25 19:17:00
|
|
NisseO |
#12: Vill du vara så god att med ett citat verifiera att jag direkt överför siffrorna till Sverige! #13: Jag har redovisat städernas namn och angett skälen till varför inte alla namn är tillgängliga. Vilken avgörande roll spelar urvalet av städer, förresten? All er övriga kritik går ut på att jag skulle dra mer långtgåendae slutsatser än jag gör. Jag redovisar resultat och fakta efter bästa förmåga och drar få slutsatser om generaliserbarhet och undersökningarnas kvalitet.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-25 19:21:00
|
|
NisseO |
Jag skriver också inledningsvis, för att understryka att vi inte ska dra säkra slutsatser att alltför få studier gjorts. Tänk att det ska var så svårt att förstå. Jan E:s diatriber finns det få skäl att kommentera. Han har rätt på en punkt, att jag tog miste på namn. I övrigt har han fel. Dessutom gör han det som han felaktigt påstår att jag gör: Drar säkra slutsatser om i vilken mån vi kan lita på studiernas resultat. Godnatt! Ni får snart mer att ondgöra er över.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-26 08:59:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 23: Nu är du larvig, NisseO, eller också känner du dig så trängd att du tar till vilka "argument" som helst: Hela din artikel är ett försök att applicera de amerikanska undersökningarnas resultat på svenska förhållanden, som ett inlägg i den debatt om våldtäkter som har pågått på Sourze en tid. Detta ser var och en som är läskunnig, t o m dina ivirigaste supporters ehuru deras läskunnighet ibland kan ifrågasättas. forts
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-26 09:02:00
|
|
Jan Schmidt |
forts Om du försöker förneka detta uppenbara, gör du bara bort dig och förlorar den lilla trovärdighet som du eventuellt kan ha kvar.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-26 09:05:00
|
|
Jan Schmidt |
Vilka städer det är frågan om, eller åtminstone deras folkmängd och geografiska placering kan vara viktigt för att veta om det demografiska urvalet är relevant. Det borde du, som så gärna svänger dig med statisitk, förstå alldeles av dig själv. Det kan å andra sidan inte spela någon som helst roll, men det kan vi ju inte veta, eftersom vi inte har fått reda på vilka städer det rör sig om, hur stora de är, ver de ligger etc.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-26 09:10:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag har nu sagt vad jag hade att säga i den här diskussionen både två och tre gånger, så nu tänker jag avsluta för egen del. Med tanke på kvaliteten på argumenten i NisseO:s inlägg 23 och 24 ovan, är det uppenbarligen vad han borde gjort för länge sedan. "Trunkerad" borde inte givit sig in i den över huvud taget. Synd att inte alla är lika smarta..:-
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-26 16:21:00
|
|
NisseO |
När Jan blir ertappad med att ha byggt hela sin kritik på en felläsning som lett till att han tror att jag menar att det som är sanning i USA också nödvändigtvis är det i Sverige se parentesen i ursprungskomm. så drar han sig ur diskussionen och påstår att jag är trängd och en rad andra smädelser. Det är talande för hur min och andras kritik mot feminismen behandlas.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-26 16:27:00
|
|
NisseO |
Rätt intressant, ändå, är Jan Schmidts påstående att jag försöker sopa under mattan att män begår våldtäkter genom att skriva om just våldtäkter och att över 1.000 per år anmäls. På samma sätt kan man sopa problemet med bilolyckor under mattan genom att säga att de flesta inte har dödlig utgång. Seriöst?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-27 10:16:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 30: Nej, om du skrev om bilolyckor på samma sätt som du skriver om våldtäkter, så skulle det inte vara seriöst, det har du alldeles rätt i!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-27 12:23:00
|
|
NisseO |
Så här skrev du själv under Aabo: "Å andra sidan, om man skulle applicera ... USA-fakta på ... Sverige och alltså hysa åsikten att c:a hälften av anmälningarna var falska, så skulle man ändå vara tvungen att lägga sig till med åsikten att det begicks cirka 1300 våldtälter i Sverige år 2004. Det är fortfarande en jävla massa våldtäkter, det!"
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-27 12:24:00
|
|
NisseO |
Jag håller med dig om att det begås in i h-e massa våldtäkter i Sverige, och hur som helst alldeles för många. Jag sopar inte dessa under mattan genom att prata om ämnet. Men det är inget bra sätt att lösa problemet genom att förneka fakta och låta oskyldiga lida för vad andra gör och för ett svårt bevisläge, eftersom vissa politiska grupperingar vill se fler fällande domar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-27 14:52:00
|
|
Jan Schmidt |
Det är heller inget bra sätt att lösa problemet att peka på andra "fakta", vilka har liten eller ingen relevans i sammanhanget och försöka göra dessa fakta till huvudproblemet eller åtminstone styra över diskussionen till dem.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-27 14:56:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag minns hur det var att vara ung och röd och med i Vietnam-rörelsen. Så fort man dristade sig till att kritisera USAs engagemang i Sydostasien, fick man höra att Sovjet minsann hade invaderat det landet eller det landet. Ja, det är förjävligt, men vad har det med Vietnam att göra? Det är som när man säger att nazisterna tog livet av 6 miljoner judar och 5 miljoner andra "untermenschen" och får veta att Stalin minsann tog livet av 30 miljoner ryska bönder. Ja, och..?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-27 14:59:00
|
|
Jan Schmidt |
Argumentet att vissa våldtäktsanmälningar är falska dyker alltid upp när man pratar om våldtäkter, förr eller senare. Det är dock sällan det är så väl underbyggt som i NisseO:s artikel, men det hindrar inte att själva argumentet är gammalt och inte heller att det är irrelevant. För det spelar nämligen ingen som helst roll om så 99 av 100 anmälda våldtäkter visar sig vara falska, den hundrade våldtäkten har ägt rum och det är för jävligt och det är DET diskussionen borde handla om!
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-27 15:12:00
|
|
Jan Schmidt |
Gärna en diskussion om falska våldtäktsanmälningar, men inte i sammanhang med en diskussion om våldtäkter! För då kan det inte hjälpas att det bara blir ett osmakligt försök att blanda bort korten, flytta fokus eller varför inte ursäkta det faktum att män begår våldtäkt på kvinnor. Liksom - som NisseO mycket riktigt påpekar - "feministernas" introduktion om mörkertalet blir ett försök att lägga rökridåer i en debatt om falska våldtäktsanmälningar!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-27 15:15:00
|
|
Jan Schmidt |
Förra inlägget blev lite kryptiskt p g a hårdredigering: "..."feministernas" introduktion AV mörkertalet...", borde det ha stått, kanske.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2005-02-27 15:21:00
|
|
Jan Schmidt |
Så, därför, gärna en diskussion om falska våldtäktsanmälningar, hur många de är, vilka de är som gör dem och varför och varför det är sådan häpnadsväckande divergens mellan de undersökningar NisseO refererar och de siffror som man kan hitta t ex hos Brownmiller. Men inte i sammanhang med "riktiga" våldtäkter, tack så mycket! För visst är en falsk brottsanmälan ett oerhört övergrepp, liksom en våldtäkt är ett oerhört övergrepp, men de är definitivt inte samma slags oerhörda övergrepp!
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2005-02-28 18:23:00
|
|
NisseO |
Jan S. anser sig kunna definiera vad "diskussionen borde handla om". Jag gör det inte. Jag är för åsiktsfrihet, yttrandefrihet och en fri och öppen debatt med sakliga argument. Istället för att delta i diskussionen vill Jan S agera grindvakt och avgöra vilka diskussioner som ska föras. Det för inte direkt tankarna till ett demokratiskt förhållningssätt.
|
| |