|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-22 23:20:00
|
|
NisseO |
Jag citerar din sammansvurne, Jan E, från en tråd nedan till svar: "Åh, ursäkta, jag visste inte att du satte dagordningen." Scott Fitzgerald beskrev intelligens som "förmågan att hålla två motstridiga tankar i huvudet samtidigt och bevara förmågan att handla." Du har med inlägget nästan lyckats övertyga mig om att du inte klarar av det, utan måste fokusera på den ena och sopa den andra under mattan. Och dessutom tvinga andra att göra detsamma.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-22 23:21:00
|
|
NisseO |
Sverige är ett så litet land att det bara finns plats för en åsikt åt gången.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-23 06:46:00
|
|
Trunkerad |
Att kvinnor blir våldtagna och att detta är för jävligt och att något borde göras åt det är ett konstaterat faktum i Sverige idag. Att män blir falskt anklagade och att detta är förjävligt och att något borde göras åt det är däremot inte ett konstaterat faktum. Tyvärr verkar folk ha svårt att ta in båda dessa faktum på en gång.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-23 07:02:00
|
|
Jan Schmidt |
Det är knappast jag som försöker sopa något under mattan, Nisse lille, det är snarare du. Jag är intelligent nog att se när debattörer försöker blanda bort korten, lägga ut rökridåer och flytta fokus från väsentligheter till oväsentligheter. Jag är dock hederlig nog att inte göra det själv!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-23 09:29:00
|
|
Jan E |
Svar 1: Du pratar i nattmössan. Jag diskuterade en punkt i din artikel där du så uppenbart har fel. Och det lär vara tillåtet. När det gäller falskanmälningar så är det ingen som har betvivlat att sådana förekommer, men det som är stötande är din faiblesse för tveksam statistik för att bekräfta dina fördomar och för att flytta fokus från stora problem till små.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-23 14:10:00
|
|
Trunkerad |
"tveksam statistik". Låt höra om anledningarna. Det är inte ett litet problem så länge statistiken stämmer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-23 18:25:00
|
|
NisseO |
Kom igen, Jan Schmidt, och tala ur skägget. Vilken "punkt" i min artikel har jag "uppenbart fel" i? Jag välkomnar en saklig diskussion, men när du inte kan framfölra någon saklig kritik, utan kommer med svepande beskyllningar, är det omöjligt att föra en saklig didkussion med dig. Vad försöker jag sopa under mattan, när jag redovisar antalet anmälningar av våldtäkter tydligt?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-23 18:28:00
|
|
NisseO |
VAd är det för "tveksam statistik" jag har en fäblesse för och hur kan du komma fram till att jag har en sådan? Sakliga argument, tack! Varför pekar du inte som jag på att genusfuskarna vid våra universitet har en fäblesse för Brownmillers "tveksamma statistik"? Kom med ett enda sakligt argument, är du snäll! Att du sedan kallar mig "Nisse lille" och "herr" gör det bara alltför tydligt att det är härskartekniker du ägnar dig åt. Mer sådant, tack, Jan!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-24 08:22:00
|
|
Jan Schmidt |
Ja, jag tänkte att du inte skulle må dåligt av att utsättas för lite härskarteknik, Nisse lille. Kanske kan du därmed få lite förståelse för hur de kvinnor känner, som du insinuerar ljuger när de anmäler att de blivit våldtagna. Men fan tro,t... Och jag vet inte heller på vilken "punkt" i din artikel som du har "uppenbart fel", för det har jag då aldrig påstått.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-24 08:25:00
|
|
Jan Schmidt |
Du försöker sopa under mattan själva det faktum att män begår våldtäkter på kvinnor genom att fokusera på att det kan förekomma falskanmälningar, om vilkas verkliga existens och antal du egentligen inte har en aning, för den faktaunderbyggnad du har gäller USA och tämligen begränsade grupper i USA och huruvida den är tillämpbar på svenska förhållanden vet du faktiskt inte! Jävlar, vilken lång mening! Tveksamma metoder i ett tveksamt syfte, Nisse lille!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-24 11:09:00
|
|
Trunkerad |
"tämligen begränsade grupper i USA" - inte direkt. Det gällde fem olika städer och flygvapnet. Det kanske inte är direkt överförbart på svenska förhållanden, men det betyder inte att underlaget är tveksamt. Intressant också att härskartekniker är okej sålänge du själv använder dem.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-24 11:30:00
|
|
Jan Schmidt |
Det var väl då själva fan! Jag har inte påstått att underlaget har varit tveksamt. Jag har påstått att NisseO drar för långtgående slutsatser av det tillgängliga underlaget när han applicerar det på svenska förhållanden. Förhållanden som varken han, jag eller du vet tillräckligt mycket om för att dra de slutsatser som han drar och du så hett försvarar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-24 11:42:00
|
|
Jan Schmidt |
Med tanke på USAs folkmängd tycker jag nog att undersökningarna handlar om "tämligen begränsade grupper", ja. Dessutom är den demografiska redovisningen undermålig. Vi vet inte vilka städer, hur stora de är, var de ligger. Finns några storstäder med i någon undersökning? Är förhållandena på den rena landsbygden redovisade någonstans? Hur ska vi kunna veta om resultaten är relevanta för USA i sin helhet?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-24 11:47:00
|
|
Jan Schmidt |
Det kan vi inte veta. Och därför blir det ännu orimligare att försöka använda dessa resultat som argument i en diskussion som rör sig om svenska förhållanden. Med statistik kan man bevisa vad som helst, sägs det ju, och det borde vara ett incitament för seriösa debattörer att försöka bevisa så lite som möjligt med hjälp av statistik...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-24 11:51:00
|
|
Jan Schmidt |
Får jag förresten rekommendera herrarna att titta efter vem det är som skrivit inläggen ni besvarar. Det gör ett mycket förvirrat och osakligt intryck när ni inte tycks veta vem det är ni försöker bemöta...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-24 12:36:00
|
|
Jan E |
NisseO kan inte hålla isär två personer och därför blir det lite vimsigt. Det är jag som har sagt att NisseO har uppenbart fel på en punkt i sin artikel. Det handlar om påståendet om sänkta beviskrav och omvänd bevisbörda. Hänvisar till tråden som börjar med mitt namn.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-24 12:36:00
|
|
Jan E |
”Om resultaten från ovannämnda studier kan generaliseras och sägas gälla också Sverige” frågar sig Nisse. Nej, det kan de inte. Det krävs betydligt bättre underlag för det. Förhållanden inom det amerikanska flygvapnet och några ofullständigt redovisade studier från några amerikanska städer räcker inte. De enda uppgifter du presenterar om svenska förhållanden är ett fjuttunderlag på 21 anmälningar från ett polisdistrikt i Skaraborg. Det räcker inte heller.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-24 12:36:00
|
|
Jan E |
Du får väl komma igen Nisse när du har ett vettigare underlag, men jag antar att du är så j-a ivrig att försöka sätta åt den kvinnliga delen av befolkningen i allmänhet och feminismen i synnerhet att du inte kan bärga dig. Det största problemet idag med våldtäktsmål är att kvinnor inte blir trodda. Och här finns betydligt mer tillförlitlig statistik.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-25 12:43:00
|
|
Trunkerad |
"Med tanke på USAs folkmängd tycker jag nog att undersökningarna handlar om "tämligen begränsade grupper", ja." Statistik fungerar inte så. Totalpopulationen spelar roll, men man behöver _inte_ en viss procentandel av befolkningen för dra slutsatser om helheten. För en viss säkerhetsmarginal konvergerar antalet som man måste fråga ut när befolkningen går mot oändligheten.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-25 12:59:00
|
|
Trunkerad |
Det du sa var inte att han drog för vittgående slutsatser, du sa att han använde tveksam statistik, och det var det jag reagerade på. Dessutom skriver han inte att resultaten kan generaliseras att gälla i Sverige - han skriver OM resultaten kan generaliseras så X.
|
| |