|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-22 13:44:00
|
|
Inger Olsson |
för någon "medfödd" könsmaktsordning... Sen kan du kanske mena att feministerna vägrar att ta till sig faktiska kunskaper när de åberopar "fri abort" med hänsyn till fostret som ett levande liv? Och på den punkten håller jag definitivt med dig.
Det finns dock regler för att kvinnan ska kunna få en s k "fri abort".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-22 13:45:00
|
|
Inger Olsson |
Problemet ÄR att ju mer vi vet om fostret -människan! - ju mer komplicerad blir denna gränssättning och svårare att sätta. Vi vet mycket om fostret, t ex att det redan har REM-sömn den sista tredje delen. kommer sannolikt att revideras
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-22 13:48:00
|
|
Inger Olsson |
Och Mysan: Fostret känner inget säger du? Vid sex veckor är de flesta organ bildade och vid 12 v. är alla organen färdiga, men ska bara växa till sig och fostret har redan det specifika fingeravtrycket... Och jag får väl anta att även du har alla organ intakta, du som KÄNNER?
Jag var 14 när de sprutade upp koksalt. Fostret, ca 16 v, reagerade, tro mig. Det tog två dygn att plåga ihjäl det. Ibland kan det ta längre och kortare tid. Det är sanningen och ingenting annat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-22 13:49:00
|
|
Inger Olsson |
Här är också en etisk konflikt med det omvända: Ska vi upprätthålla ett liv som INTE av egen kraft kan klara sig, utan måste få all medicinsk hjälp när det föds alldeles för tidigt? Lungorna är inte tillräckligt utvecklade för att "möta världen" Hur långt kan vi går även i detta sammanhang? Ska vi rädda ett foster till vilket pris som helst?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-22 13:49:00
|
|
Inger Olsson |
Läkareden är ju att rädda liv, men förutsätter inte det respekt för livet OCH döden? Det var inte så längesen en engelsk dokumentär visade på ett ytterst tragiskt faktum i den frågan. Samtliga föräldrar ångrade att de gick med på läkarens förslag att hålla igång liv med konstgjorda medel. Deras barn fick inga liv alls utan livet blev till ett enda hån därför de missbildningar och skador dessa för tidigt födda barn fick var grymmare än döden...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-22 14:59:00
|
|
Inger Olsson |
Tilägg: Feminister, som strikt delar på kropp och själ det "undermedvetna" spelet när man fostrats till att även ljuga väl och dessutom mycket dåligt för sig själv tycks tro att man inte känner "något" förrän långt efter flera veckor in i graviditeten. De tycks tro att det enda tecken på den är illamående och därpå spyor?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-22 14:59:00
|
|
Inger Olsson |
Om det kan jag säga att det beror på hur störd man är av sitt kulturarv. Den kvinna som vet sin kropp Måste använda ett slitet uttryck, tyvärr! känner snabbt förändringarna. Som när man även blir förkyld eller har ägglossning eller är svullen av vätska o s v....
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-22 15:59:00
|
|
Daniel Wijk |
Bra skrivet, du fick med dom viktigaste punkterna. Håller med dig, etik är ett jobbigt ämne när man kommer in på livsuppehållande och abort, hur långt får man gå utan att gå över gränsen och vara oetisk? Jag är glad att vi lever i ett land där abort är lagligt och även BEGRÄNSAD av lagen genom att man inte får abortera ett foster efter en viss vecka om inte fara för modrens liv finns. Precis så som abort ska fungera.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-22 17:00:00
|
|
Inger Olsson |
Jo, Daniel, problemet är om vissa människor vill sätta skygglappar på? Tycker det är viktigt att ta upp dessa frågor som Stålis gör. Det är egentligen farligare att vi vägrar att ta reda på fakta, för hur ska vi då kunna diskutera etik eller ens utveckling?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-22 17:02:00
|
|
Inger Olsson |
Vi kan ju t ex ta den om att det är tillåtet i Sverige att ta benmärgsceller från ett aborterat 13 v foster för att transplanteras in i ett fött barn. Det ena ska dö för det andra ska leva? Och på vilka villkor? Och nej, speciellt rädd är jag INTE för genteknik, bäst att tillägga. I sanningens namn så har gentekniken biokemi gett oss mycket kunskaper om människan...
|
| |