Jag tänker anmäla dig för våldtäkt!

Inlägg #1: Postat: 2005-02-22 16:43:00
AmerikaMike
Ja de som utsatts för falskanmälningar skrattar säkert ihjäl sig.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-22 17:17:00
woolf
Jag tror att de skrattar ungefär lika mycket som de som vågat anmäla en våldtäckt skrattar när de läser i en artikel på sourze att hälften av dessa anmälningar är rena lögner. Att de mycket väl kan ha anmält för att de inte fick någon orgasm, eller någon annan idiotisk anledning.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-22 18:11:00
AmerikaMike
De som anmält en verklig våldtäkt borde mest av allt vara förbannade på de som falskanmäler, eller hur?
Inlägg #4: Postat: 2005-02-22 18:56:00
woolf
Varför det? Det är ju inte de som falskanmäler som är den egentliga grunden till att de som verkligen har blivit våldtagna misstros. Jag vet knappt en anmäld våldtäckt som inte har blivit bortförklarad åtminstone någon gång med ”men hon kanske ville”. Alltså ”hon kanske ljuger.”
Inlägg #5: Postat: 2005-02-22 18:57:00
woolf
Det är svårt, för alla, att veta både hur många som ”falskanmäler” och hur många som ljuger om orsakerna till att de drar tillbaka en anmälning. Därför har jag svårt för att se hur det är de som falskanmäler som påverkar attityden mot de som anmäler våldtäckt. Det kan vara en person eller en tusen som falskt anmäler våldtäckt per år, i praktiken verkar det inte göra någon skillnad. För om en ljuger kan ju lika väl de andra två tusen göra det åtminstone i fråga om den enskilda personen.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-22 18:58:00
woolf
Därmed inte sagt att jag inte tycker det är vidrigt att anmäla någon falskt. Det är det naturligtvis. Men jag tror inte det är orsaken till att även de flesta övriga får utstå ”fast är du verkligen säker på att du inte ville?”
Inlägg #7: Postat: 2005-02-22 19:31:00
AmerikaMike
Jag tycker det är alldeldeles uppenbart att en signifikant andel falskanmälnigar måste ha en demoraliserande effekt på polisutredare.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-22 19:32:00
AmerikaMike
Min poäng var dessutom att de som utsatts för falskanmälningar borde förtjäna samma uppmärksamhet, empati och respekt som andra brottsoffer. Oavsett hur synd det är om någon annan.
Laddar...