Falska våldtäktsanmälningar

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2005-02-22 16:49:00
Jan E
”Hur kommer det sig att en rånare, som med våld eller hot tvingat kassörskan att lämna ifrån sig kassan, döms för sitt rån utan att någon drömmer om att ställa sig frågan om utlämnandet skedde med eller mot kassörskans vilja, medan en våldtäktsman som med våld eller hot tvingat en kvinna till samlag inte anses kunna dömas för sin våldtäkt om hon frivilligt ställde upp?
Inlägg #22: Postat: 2005-02-22 16:49:00
Jan E
forts: När kassörskan lämnar ut kassan anses det inte vara ett uttryck för att hon samtyckt till gärningen - hon handlar ju under tvång. Men när den våldtagna kvinnan underordnar sig tvånget, väcks frågan om hon månne ställt upp av fri vilja och därför får skylla sig själv.” Ur artikel av straffrättspofessor Suzanne Wennberg.
Inlägg #23: Postat: 2005-02-22 17:56:00
Biff
Jan, du diskuterar straffrätt medan andra diskuterar processrätt. Självklart ska ingen ifrågasätta kvinnan om en våldtäkt verkligen har ägt rum. Dvs om man genom undersökningar konstaterat att kvinnan verkligen har blivit våldtagen eller att våldtäkten i den objektiva och teoretiska Sanningen skedde, liksom om varor eller pengar saknas i den rånade butiken. Men hur vet vi att fokus har flyttats till förövaren om domstolen inte vet vem av parterna som är förövare?
Inlägg #24: Postat: 2005-02-22 17:57:00
Biff
Du pratar om "offret" som om denna vore en konstant faktor. Men vem är det egentligen som du menar är offret? Kan du hålla med om att en kvinna som anmäler en sann våldtäkt är ett offer, medan en kvinna som anmäler en falsk våldtäkt är en gärningsman? Och när du talar om gärningsmannens beteende, vad för slags beteende anser du ska vara straffbart? Vad är ett samlag med samtycke?
Inlägg #25: Postat: 2005-02-22 20:20:00
Jan E
Biff: Åh, ursäkta, jag visste inte att du satte dagordningen. Det var NisseO som i sin artikel tog upp frågan om omvänd bevisföring, varvid jag antog att han syftade på förslaget om en samtyckesregel, något som alltså inte finns med i den kommande nya lagstiftningen.
Inlägg #26: Postat: 2005-02-22 20:20:00
Jan E
Då hävdade jag att det inte skulle bli fråga om omvänd bevisföring utan bara en starkare ställning för offret - dvs offret i en sexuell aktivitet utan samtycke, dvs kvinnan, och inte en ev. falskanmäld man, vilket torde ha framgått av mina kommentarer.
Inlägg #27: Postat: 2005-02-22 20:21:00
Jan E
Vad är det för gagg om att domstolen inte vet vem som är förövare? Jag talade om hur våldtäktsutsatta kvinnor behandlas i domstolen. Självklart är en kvinna som falskanmäler gärningsman! Jag är ytterligt skeptisk till NisseO:s hantering av statistik, men detta ingick inte i mitt resonemang här. Jag diskuterade inte NisseO:s falskanmälarstatistik, utan det han skrev om omvänd bevisföring. Comprende?
Inlägg #28: Postat: 2005-02-22 22:39:00
Biff
Jan, men om, som du säger, kvinnan bör få en starkare ställning i en sexuell aktivitet utan samtycke, får då inte kvinnan även en starkare ställning i en sexuell aktivitet med samtycke, eftersom hon då enkelt kan hävda att samlaget skedde utan samtycke? Och om hon nu får det, måste det ju innebära att du anser att mannen idag har en starkare ställning i sexuella aktiviteter med samtycke än vad kvinnan har.
Inlägg #29: Postat: 2005-02-22 22:39:00
Biff
Och då förefaller det som du har en oerhört negativ syn på sex, där kvinnor per automatik utnyttjas. Det skulle dock underlätta mycket för min förståelse om du ville förklara hur "samtycke" ska se ut under ett verkligt samlag, jag tror att konflikten ligger däri.
Inlägg #30: Postat: 2005-02-23 00:11:00
Jan E
Du konstrar till det. Jag har bara konstaterat att kvinnans rättsliga ställning måste bli starkare i våldtäktsmål. Du kan väl inte förneka att det är ett problem att det är så många kvinnor som inte blir trodda idag? Och att det är så många anmälningar som aldrig leder till åtal? Och att det är så få våldtäkter som leder till fällande domar?
Inlägg #31: Postat: 2005-02-23 00:12:00
Jan E
Min syn på sex kan du naturligtvis inte ha nån aning om och jag har öht inte antytt nåt om att kvinnor per automatik utnyttjas. När det gäller min uppfattning om ”samtycke” så har du redan fått min uppfattning i tidigare kommentarer. Kan du inte ta del av vad t ex Leijonhufvud och Diesen tycker i frågan så får du ju också svar från auktoritativt håll. Men de kanske är för feministanfrätta?
Inlägg #32: Postat: 2005-02-23 06:38:00
Trunkerad
"... det är offret som måste förklara sig och sitt agerande inför rätten." Ja. Huruvida samlaget är brottslig eller inte beror på ifall målsägande samtyckte till handlingen, och det är väldigt svårt att veta i efterhand. Den anklagade påstår oftast att sexet var frivilligt, så det finns inte så mycket att utreda där. Kvinnors ställning i våldtäktsmål måste inte stärkas. Bevisning som ger fällande dom i våldtäkt skulle i många fall vara otillräcklig för att fälla för mord eller misshandel.
Inlägg #33: Postat: 2005-02-23 06:41:00
Trunkerad
"Vad är det för gagg om att domstolen inte vet vem som är förövare? Jag talade om hur våldtäktsutsatta kvinnor behandlas i domstolen." Behandlingen i domstolen kommer innan domen - alltså innan man avgjort ifall hon är våldtäktsutsatt eller inte. Ifall hon är offret eller förövaren beror helt på detta. "hur våldtäktsutsatta kvinnor behandlas i domstolen" är ett meningslöst uttalande.
Inlägg #34: Postat: 2005-02-23 06:42:00
Trunkerad
Leijonhufvud och Diesen är för övrigt rätt friskt kritiserade i juridiska kretsar för sina konstiga åsikter om våldtäkt.
Inlägg #35: Postat: 2005-02-23 10:06:00
Jan E
Svar 32-33: Vad gäller kvinnor i våldtäktsmål så har jag just fått i min hand en doktorsavh som handlar om just detta. Den heter ”Hans ord eller hennes?”, Av Ulrika Andersson. Förf konstaterar att gärningsmannens våld görs om till en fråga om offrets vilja. Om inte kvinnan själv sätter gränsen genom motstånd eller andra protester så blir det legitimt att angripa hennes kropp. Ska bli intressant att läsa. Har fått Karnovpriset i år. Obs! Det handlar om juridik – inte genusvetenskap.
Inlägg #36: Postat: 2005-02-23 10:06:00
Jan E
Svar 34: ”Friskt kritiserade i juridiska kretsar för sina konstiga åsikter om våldtäkt”. Jojo, svepande omdömen går tydligen bra ibland. Du lär dock få svårt att belägga riktigheten i sånt skvaller.
Inlägg #37: Postat: 2005-02-23 14:45:00
Biff
Jan, återigen tycker jag att du inte riktigt skiljer på "våld" och "sex". Antingen är det våldtäkt när offret med fysiskt våld blir tvingad till sex, eller utnyttjande när offret har sex utan fysiska hot med även utan samtycke. Om inte kvinnan protesterar är väl samlaget knappast en angrepp? Kvinnans offrets rättsliga ställning i våldtäktsmål är väl förresten inte svagare än i andra mål? Däremot är chansen att bevisa våldtäkten mindre, men det är ju snarare en ekonomiska fråga än en rättslig.
Inlägg #38: Postat: 2005-02-23 14:46:00
AmerikaMike
Jag väntar fortfarande på att Jan E ska tala om hur det ska gå till att i efterhand objektivt avgöra om samtycke förelåg utan att göra avkall på rättsäkerheten.
Inlägg #39: Postat: 2005-02-23 15:47:00
Trunkerad
"gärningsmannens våld görs om till en fråga om offrets vilja." - har man bekräftat att det förekom våld eller hot om våld för att ha samlag är väl saken biff, men det går sällan att göra. Då handlar det om ifall man kan fastställa ifall kvinnan ville ha sex eller inte. Men det låter intressant, jag ska kolla upp avhandlingen.
Inlägg #40: Postat: 2005-02-23 15:57:00
Trunkerad
Diesen och Leijonhufvud kritiserades t.ex. för uttalandet att HD inte skulle klara en tenta i process- och straffrätt efter Tumbamålet, bland annat av Tomas Bodström. Minns även att ingen annan jurist höll med Diesen i Uppdrag Granskning om den felaktigt dömda pappan. Och i DeCosta-målet, än om det inte var våldtäkt. Ta det för skvaller om du vill.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...