Falska våldtäktsanmälningar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-02-21 17:28:00
Jan E
Den omvända bevisbörda som Nisse förfasar sig över och t o m kallar fascistisk handlar förmodar jag om kravet om samtycke, något som borde finnas med i sexualbrottslagstiftningen, men som ännu inte gör det. Det borde ställas krav på mannen, eller männen som det ofta varit fråga om den senaste tiden, att redogöra för VAD han/de gjorde för att ta reda på om kvinnan verkligen var intresserad av att delta i sexet.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-21 17:29:00
Jan E
Utgångspunkten borde vara att den som vill ha sex har ansvaret för att ta reda på om denna önskan är besvarad. Det är inte frågan om omvänd bevisbörda eller att sänka några beviskrav, utan det är fråga om att flytta över en del av ansvaret på mannen.
För mig som man är detta en fullkomlig självklarhet.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-21 17:45:00
Greg
Är det bara mannen som måste ha "ett utryckligt samtycke" ? Ni säger nämligen inte ett ord om att samma krav skall ställas på båda könen, bara att det skall ställas på män. Är det vanligare att kvinnan får ett "utryckligt samtycka" av mannen än det omvända idag?
Inlägg #4: Postat: 2005-02-21 17:47:00
Greg
Iofs glömde jag.. män vill ju alltid.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-21 17:55:00
Biff
Jan E, hur ska man i så fall någonsin kunna "bevisa" att partnern ville ha sex om hon får för sig att anmäla en?
Inlägg #6: Postat: 2005-02-21 18:29:00
Jan E
Svar 3: I sexuella sammanhang är kvinnan mer utsatt än mannen. Därför är kravet på samtycke från hennes sida viktigare. Män kan nämligen i allmänhet inte våldtas av kvinnor. Jag vet att det är fruktansvärt kontroversiellt att påstå nåt sådant i dessa spalter, man jag gör det ändock.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-21 18:29:00
Jan E
Svar 5: Jag har inte påstått att bevisläget bli lättare, men det blir iaf mer rättvist. Våldtäktsmål kommer alltid att vara svåra.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-21 18:53:00
Biff
Jan, rätta mig om jag har fel nu, men du vill alltså att den anklagade ska ha lika svårt att bevisa sin oskuld, som anmälaren har att bevisa partnerns skuld? Enligt detta synsätt ska rätten utgå från att sex sker på ofrivillig basis, och då har du just klassificerat samlagets grundläggande kärna som ett brott.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-21 19:57:00
Franklin
Jan E tror nog inte ens själv på det han skriver,. Han antar bara sin invanda roll som motvalskärring.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-21 21:58:00
Nähädu
"Utgångspunkten borde vara att den som vill ha sex har ansvaret för att ta reda på om denna önskan är besvarad. " ... Intressant. Så den kåte i sammanhanget ska försäkra sig medelst standardiserad blankett bevittnad av tvenne myndiga personer huruvida den tänkta partnern är intresserad av intimt könsumgänge.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-21 22:04:00
Nähädu
Självfallet innebär detta att, omyndiga personer inte äger tillstånd att idka könsumgänge enligt ovan. Skulle bägge parter vara sexuellt upphetsade på varandra kan dispens ges så tillvida att de kan bevittna varandras försäkran.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-21 22:05:00
Nähädu
Detta är dock inte sannolikt eftersom den kvinnliga partnern inte rimligen, på grund av den vanligen mkt mindre kroppshyddan och frånvaron av penetrerande genitalier, kan tänkas tillfoga den manlige diton fysisk skada. Dessutom kan det ses som osannolikt, enligt allmänt vedertagen genusvetenskapspraxis, att den kvinnliga partnern tar initiativ till umgänge enligt ovan.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-21 22:11:00
Nähädu
Skulle könsumgänge enligt ovan äga rum och inte försäkran om gemensamt deltagande enligt ovan upprättats skall den penetrerande partnern ses som görandes intrång på privat egendom och anmälan för sexuellt utnyttjande, alternativt våldtäkt göras. Råder tvist om huruvida muntligt tillstånd från den mottagande partnern gäller gentemot frånvaron av bevittnad försäkran skall det muntliga tillståndet lämnas utan relevans.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-21 23:53:00
Jan E
Nähädu, vi har hört det förut, höhö. Det är skojigt att raljera om blanketter som ska vara ifyllda inför sexuella aktiviteter, men också rätt barnsligt. Det här är faktiskt allvar. Europadomstolen fastslog 2003 att sexuella handlingar som inte bygger på samtycke ska vara straffbelagda. I Storbritannien, Irland, och Belgien t ex så är sex utan samtycke detsamma som våldtäkt. Sverige kommer förr eller senare att få problem med Europadomstolen om vi inte inför en samtyckesregel i lagstiftningen.
Inlägg #15: Postat: 2005-02-21 23:54:00
Jan E
Om samtycke krävs så kan en förövare i rätten inte hävda att han inte förstod att kvinnan inte ville, han måste istället veta säkert att han hade hennes samtycke. Det handlar om att inte bara köra på som en jävla knullmaskin när man väl kommit igång som vissa män har benägenhet att göra, det handlar om att vara varsam och ge akt på signaler från motparten. Kan tyckas låta präktigt, men det är faktiskt så det måste gå till.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-22 01:16:00
Biff
Jan, definiera samtycke...
Inlägg #17: Postat: 2005-02-22 01:54:00
AmerikaMike
Jan E, anledningen till att det "raljeras" om blanketter är ju att du och ev. europadomstolen inte verkar ha någon kontakt med verkligheten. Eller har du något verklighetsförankrat förslag till hur man ska undvika att ord står mot ord i sådana här fall.
Inlägg #18: Postat: 2005-02-22 04:25:00
Trunkerad
Skitsnack Jan E. Sexuella handlingar utan samtycke ÄR kriminaliserade i Sverige idag, antingen som sexuella trakasserier, sexuellt utnyttjande, eller våldtäkt, beroende på arten av handlingen. Problemet är fortfarande även i Irland och Belgien att BEVISA att det inte fanns samtycke.
Inlägg #19: Postat: 2005-02-22 07:51:00
Nähädu
Bra att du såg mina små utläggningar som barnsliga, Jan E. Det var meningen. Grejen är bara den att ska du försöka få någon juridisk stuns på "samtycke" enligt din mening så kommer lagtexten att se ut ungefär som jag beskrev.
Inlägg #20: Postat: 2005-02-22 16:48:00
Jan E
Svar 17-19: Poängen är att fokus skulle flyttas från offret till förövaren. I bedömningen av sexualbrott idag är det offret som måste förklara sig och sitt agerande inför rätten. Offrets vilja har blivit centralt för rättens prövning, snarare än gärningsmannens beteende. Det är detta som borde ändras. I övrigt hänvisas till svar 7.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...