Inlägg #21: Postat: 2005-02-23 07:15:00
|
Jan Schmidt |
forts Det är en klassisk debatteknik; Jag anklagar dig för någonting, du svarar: Ja, men du har minsann gjort si och så! Även om det inte är att "ursäkta" i ordets egentliga mening blir det ju resultatet: Ditt fel förringas av att mitt fel blir påvisat.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-23 07:20:00
|
Jan Schmidt |
Svar 18: Som sagt, mörkertal är mörkertal och i själva begreppet ligger ju att det är frågan om en okänd storhet som inte går att fastställa. Du känner med rätta tvekan inför uppgiften att bara 10 av alla våldtäkter anmäls. Däremot tycks du inte ha några som helst svårigheter att köpa NisseO:s påståenden att hälften av dessa anmälningar är falska, vilket är lite märkligt, tycker jag...
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-23 07:22:00
|
Jan Schmidt |
Jag hade fel i svar 16, det tycks finnas åtminstone en 1 intelligent högermänniska. I varje fall är NisseO en skicklig debattör, det erkännandet måste man ge honom!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-23 07:30:00
|
Trunkerad |
Jäkligt tunt Jan, om det där skulle föreställa bevis för att NisseO försöker ursäkta våldtäktsmän. Antingen citerar du eller så slutar du men de ganska absurda anklagelserna. Den som inga exempel ger, inga exempel har...
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-23 07:50:00
|
Jan Schmidt |
Eftersom NisseO inte någonstans skrivit "jag gör det här för att ursäkta att män begår våldtäkt", inser du lika väl som jag att den efterfrågade bevisningen kommer att utebli. Och OK, "ursäkta" var ett dåligt val av ord. Jag kunde skrivit "blanda bort korten", "lägga ut dimridåer" eller "flytta fokus" i stället, eller hur...
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-23 18:43:00
|
NisseO |
Jan S: Flytta fokus? Nej, komplettera bilden när flera skribenter här i upphöjd okunnighet redan pekat ut hockeyspelkarna som skyldiga. Jag redovisar sakligt den kunskap om falskanmälningar som finns i västvärlden efter bästa förmåga och hederligt. Att siffrorna kommer från USA, och inte Spanien, Tyskland eller Swaziland, har naturligtvis sina rimliga skäl, precis som det är helt i sin ordning att inte redovisa några siffror från Sverige, då inga finns.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-23 18:47:00
|
NisseO |
Att man vid svenska universitet i den utbildning som särskilt ska beröra dessa frågor också använder siffror från USA, nämligen Brownmillers, berör du inte med en stavelse, fastän detta är mycket allvarligare än att en enskild debattör med ett tusental läsare nämner vissa siffror, vilkas relevans och trovärdighet du inte kan bedöma, eftersom du aldrig sett dem förut.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-23 18:48:00
|
NisseO |
Om du har några undersökningar med större trovärdighet och vetenskaplig kvalitet än de jag hänvisar till, så kan du helt enkelt rdovisa dem. Men jag misstänker att skälet till att hävda att studierna är tvivelaktiga inte är att du har granskat deras akribi och hittat brister, utan att jag ö h t nämner falskanmälningar och pekar på att de är vanligare vid våldtäkt än vid andra brott.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-23 18:48:00
|
NisseO |
Och återigen när det gäller USA, så har du tydligen inte sett den här formuleringen i min artikel: "Om resultaten från ovannämnda studier kan generaliseras och sägas gälla också Sverige, så är uppskattningsvis mellan 1.000 och 1.500 av dessa anmälningar rena lögner, ..." Eller också vill du "blanda bort korten", "lägga ut dimridåer" eller "flytta fokus" i stället.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-23 18:50:00
|
NisseO |
Tack, förresten för komplimangen i #23. Men det är lite som att kasta svin för pärlor, dels för att jag redan vet om det, dels för att vilket du säkert förstår inte skattar ditt omdöme särskilt högt.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-24 08:35:00
|
Jan Schmidt |
Så vitt jag minns har jag inte hävdat att studierna i sig är tvivelaktiga, eller att de resultat som redovisas inte skulle vara relevanta. Vad jag invänder emot och det är lite märkligt att du inte har förstått det än, jag får nog ta tillbaka mitt omdöme i svar 23 är ditt applicerande av dessa uppgifter på andra förhållanden än de undersökta. forts.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-24 08:50:00
|
Jan Schmidt |
forts Med utgångspunkt från förhållanden undersökta i specifika miljöer i USA Flygvapnet, ett universitet, ett par mindre städer vill du hävda att samma förhållanden skulle råda i Sverige och att därmed mer än hälften av alla anmälda våldtäkter skulle vara falska! Jag tycker att det är att dra för långtgående slutsatser av ett otillräckligt material, helt enkelt. Vilket du borde ha förstått vid det här laget...
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-24 08:54:00
|
Jan Schmidt |
forts Jag understår mig också att betvivla det ädla och rena syftet med din artikel och har fräckheten att misstänka att du vill flytta fokus i debatten från det faktum att många kvinnor blir våldtagna till misstanken att NÅGRA kvinnor KANSKE gör falska våldtäktsanmälningar. Men där har jag ju inget på fötterna, det ska erkännas, och du behöver ju bara förneka att det är så, så står vi där vi står.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-24 08:59:00
|
Jan Schmidt |
F ö kan jag bara hänvisa till vad jag skrivit i svar 3, 4 och 5 ovan. Det begås en jävla massa våldtäkter i det här landet. Och med en takt av 3-4 våldtäkter om dagen, även med ditt sätt att räkna, Nisse, så känns det lite larvigt, att inte säga skamligt att tjafsa om huruvida några tjejer kanske anmäler några killar falskt. Vilket i och för sig är en fråga som är allvarlig nog, men i rätt kontext har du slagit upp ordet än, Nisse?!
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-24 11:37:00
|
Jan Schmidt |
RÄTTELSE: Slarv vid läsningen eller dåligt minne har förorsakat att jag trott att den undersökning som gjordes vid Purdue universitet handlade om själva universitet. Det gjorde den ju inte, upptäcker jag nu...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-25 18:59:00
|
NisseO |
Jan S: "Med utgångspunkt från förhållanden undersökta i specifika miljöer i USA vill du hävda att samma förhållanden skulle råda i Sverige ..." Du kan väl komma med ett direkt citat där jag påstår detta eller lägger fram det som min åsikt, så att du ger någon som helst trovärdighet åt ditt påstående.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-25 19:04:00
|
NisseO |
Slarv vid läsningen, ja. Alldeles riktigt. Men är det inte "lite larvigt" att skriva debattartiklar om "bara" 20.000 våldtäkter i Sverige, där kvinnorna knappt skadas fysiskt, när miljontals människor dör av svält i Afrika och Asien. Obs. ironi Och så hänvisar jag till Scott Fitzgerald igen, och hävdar att jag till skillnad från många andra kan se att när en anmälan om våldtäkt gjorts så är det inte avgjort vem som utsätts för brottet. Enögdhet är inget att skryta och skylta med Jan S.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-26 09:28:00
|
Jan Schmidt |
Svar 36: Det där har jag redan svarat på i en annan tråd. Men jag börjar förstå att du, NisseO, verkligen inte begriper vad som menas med begreppet "kontext". Man kan undra varför du skriver som du gör, när det uppenbarligen inte är meningen att man ska läsa dina artiklar som en helhet, som leder fram till något, som lämnar läsaren med ett intryck, en känsla en åsikt. Sådan är ju min tanke när jag skriver artiklar, så vill nog de flesta.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2005-02-26 09:32:00
|
Jan Schmidt |
forts. Men inte NisseO, inte! Hans alster ska tydligen läsas som små brottstycken, stycke för stycke, mening för mening. Och meningen man läser syftar absolut inte på meningen man läste strax innan, inte heller leder den framåt mot meningen som kommer strax efter. Det måste ju vara så det är tänkt, annars skulle väl inte NisseO bli så till sig i trasorna när man kritiserar hans artikel som en helhet, om man vill diskutera syftet med den, det intryck den lämnar hos en?
|
|
Inlägg #40: Postat: 2005-02-26 09:36:00
|
Jan Schmidt |
Så man kan, som sagt, undra varför NisseO skriver som han gör. Ur hans perspektiv borde det vara lika framgångsrikt och mycket billigare! att skriva kommentarer till andras artiklar i stället för egna. Hans budskap är ju bara på en mening i alla fall...
|
|