|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-20 14:29:00
|
|
Lady Ziggy |
forts
Vilket iofs inte är dåligt på något sätt. Så länge man inte kölhalas i offentlighetens ljus. Män må dömas hårdare i domstolarna. Men kvinnor så oändligt mycket värre av samhället i stort. Vi har lång väg kvar till "Kåt, glad och tacksam"...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-20 15:28:00
|
|
Franklin |
Stackars dig Lady Ziggy. Utbildad journalist. Fri att uttrycka dina åsikter i media. Kvinna i världens mest jämställda land. Lever gott, mår bra. Behöver inte använda burka. Visst har du det fördjävligt. Säkert värre än de män för det är nästan bara män som tigger pengar i tunnelbanan. Det är synd om dig, arma kvinna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-20 17:55:00
|
|
Lady Ziggy |
Franklin, du vet ingenting om hur mitt liv ser ut. Ditt sista inlägg blir bara ett dåligt skämt, tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-20 17:58:00
|
|
Cecilia |
Frågan var varför man inte kan kritisera
hockeyspelarna som kvinna utan att kallas moralist om jag inte fattat alldeles fel.Nej vi är nog glada att vi kan uttrycka oss fritt och slipper burka men att sitta,hålla käften och vara söt,vara nöjd med det,nej tack!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-20 18:01:00
|
|
Lady Ziggy |
Franklin - varför så personlig? Varför så bitter? Varför inte bara låta mig vara?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-20 18:06:00
|
|
Lady Ziggy |
Är så trött på folk som ställer svenska kvinnors jämställdhet mot kampen mot Talibanregimen i Afghanistan eller mot klasskampen. Könsförtrycket är ett globalt problem! Ingen som t ex sett Lilja4Ever kan väl påstå något annat...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-20 18:11:00
|
|
Lady Ziggy |
Dessutom: Bland de hemlösa är det oftast kvinnorna som far mest illa då de inte bara tigger pengar och missbrukar utan också tvingas sälja sina kroppar eller utnyttjas av männen runt omkring. Men det betyder inte att jag inte vill kämpa för ALLA hemlösa, oavsett kön. Jag drar mitt strå till stacken. Det gör sällan den bittre pennalisten som ställer två reella behov mot varandra men lägger pengarna på oxfilé till sig själv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-20 18:14:00
|
|
Lady Ziggy |
Och - media är inte fritt! Sourze må vara det men som anställd jobbar man under en chef, som är man, och skriver i regel i en tidning som huvudsakligen läses av män. Att som anställd vädra sin åsikter på redaktionella sidor är få förunnat. Oftast är de män...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-20 18:15:00
|
|
Franklin |
Svar 5: Jag är inte bitter. Jag är bara trött på din sort. Jag vet inte hur många gånger jag stött på feminister som sagt att kvinnor har det så ofattbart mycket sämre än män på alla tänkbara sätt. Men när jag bett dem ge exempel på hur de själva drabbats av alla dessa orättvisor har ingen kunnat ge några hållbara exempel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-20 18:16:00
|
|
Franklin |
forts. Det roliga är också hur de som gnäller mest oftast är de som har minst anledning att gnälla. Inte sällan akademiskt utbildade kvinnor med jobb och hög lön. Kvinnor som inte sällan har det bättre än den genomsnittliga mannen. Så min fråga blir alltid; vad är problemet? Varför är det synd om dig Lady Ziggy?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-20 18:41:00
|
|
Nähädu |
Det enda intressanta med att läsa det som Lady Z och cecilia skriver är när de får mothugg och sina svaga argument söndersmulade av andra kvinnor. Man undrar ju stilla hur ett feministparti ska få ihop det?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-20 19:32:00
|
|
Lady Ziggy |
Jag anser inte att sourze är ett forum för personliga korståg eller utfrågningar av sanning eller kånka-karaktär. Och jag behöver, likt manliga feminister, inte nödvändigtvis tillhöra en förtryckt grupp för att engagera mig för den. För mig räcker vetskapen om de tydliga orättvisorna.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-20 20:00:00
|
|
Lady Ziggy |
Det är ett stort problem för debatten här att vissa personer tenderar att försöka rikta in frågor mot personliga erfarenheter, sexuella eller yrkesmässiga - det är lika illa. Kvinnoförtrycket är ett samhälleligt problem som även drabbar männen på olika sätt. Jag beklagar att ni inte förstår, men har för länge sen gett upp mina försök att övertyga alla. Och därmed sätter jag punkt för min del i den här tråden.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-20 20:38:00
|
|
Nähädu |
Tja Ladyn...Jag tycker nog det är ett bra mkt större problem för debatten att man inte kan undvika kommentarer som typ det "goddag yxskaft" du besvarade min ärligt ställda fråga häromdagen. Låt oss alla vara sakliga och konstruktiva så blir nog det här bra. Ställer du upp på det?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-20 23:01:00
|
|
slaktprod |
Lady Ziggy - Tack! Och i allt det du skriver kan jag bara hålla med. Det jag finner mest förbryllande är att män faktiskt också våldtar män, men det verkar man försöka hålla sig oviss om så länge som möjligt. "Det händer inte mig" misstänker jag vara den undermedvetenhet som ligger till grund för det iskalla avfärdandet av kvinnors lidande.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-21 00:31:00
|
|
Franklin |
Svar 13: Eftersom feminister som du påstår att kvinnor har det sämre på alla plan har jag frågat flera kvinnor hur de upplever sina liv. Jag har frågat både yngre och äldre. Och jag har inte stött på en enda som kunnat ge ett hållbart exempel på hur de råkat ut för det manliga strukturella könsförtrycket. Jag kanske är ovanligt korkad, men jag tycker uppriktigt att det är en gåta.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-21 09:22:00
|
|
ufpopen |
Franklin. Det beror nog på hur du ställer din fråga. Jag tycker debatten kring våldtäkt visar på att det finns en patriakal uppfattning hos vissa "män". Det finns ingen brottmålstyp som är så diffus och dimmig och där domsluten kan vara så varierande som just våldtäktsmål. Och det finns ingen brottmålstyp som rör upp så mycket känslor.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-21 09:27:00
|
|
ufpopen |
Väldigt många "män" är otroligt rädda att våldtäktsmålen ska bli allt hårdare och att de kanske skulle kunna åka fast. Och jag fattar inte detta resonemang. Även om jag skulle gå in för att knulla loss till höger och vänster så hade jag aldrig varit orolig.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-21 09:34:00
|
|
ufpopen |
Överväldigande majoritet av kvinnor väljer att vara den som sköter hemmet och tar ut den mesta föräldraledigheten. Och man anger numer ekonomiska skäl då mannen tjänar mer, samtidigt som man säger att löneskillnaderna har utjämnats och de löneskillander som finns beror på ålder.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-21 09:40:00
|
|
ufpopen |
Vi har en mediakultur som förmedlar en klar bild över hur kvinnor och män ska vara. I dess sämsta stunder rent barbarisk med hiphopens bottenskrap. I övrigt en välpolerad docka med pushbuttons.
|
| |