Omänskligt om våldtäkter

Inlägg #1: Postat: 2005-02-20 13:43:00
Nähädu
Det är olagligt att begå våldtäkt, att utnyttja andra personer sexuellt och så vidare. Men när vi har den lagstiftning vi har så får vi leva med att vissa personer kommer undan straff, ur en juridisk mening, just eftersom de faktiskt bara betett sig som svin. Det är en viktig skillnad för jag är övertygad om att de absolut allra flesta härinne är lika äcklade som du över deras moraliska beteende.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-20 16:50:00
Kis Söder
En fråga: är killarna svin därför att de hade gruppsex eller för att de hade det under en pågående landslagsturnering?
Inlägg #3: Postat: 2005-02-20 18:39:00
Nähädu
De är svin eftersom de varit otrogna mot sina partners, *utnyttjat* en kvinna sexuellt och skämt ut sin sport, sitt land, sitt landslag och dessutom alla *schyssta* män.

Det är iaf min åsikt.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-20 23:24:00
slaktprod
Nähädu - ja men då är väl i alla fall du och jag överens. Att de betett sig som svin är klarställt. Om det skall vara olagligt är en annan fråga. Men om de betett sig som svin - hur kommer det sig då att de mindre än andra svin förjänar att hängas ut i media? Skall offentliga personer få bete sig som svin helt ifred?
Inlägg #5: Postat: 2005-02-21 00:07:00
Stefan_B
svar 4: Problemet är väl till stor del att media inte direkt har ansträngt sig för att skilja på den moraliska domen över spelarna och den juridiska anklagelsen om våldtäkt. För det är ändå en skillnad mellan att vara ett vanligt svin och att vara våldtäktsman.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-21 00:19:00
Kis Söder
"Skall offentliga personer få bete sig som svin helt ifred?" - Jag tycker det, men det är bara min åsikt. Jag anser att spelarnas privatliv går före deras plikt som svenskar/förebilder/män. I det aktuella fallet gick de ut på stan mer än 40 timmar innan nedsläpp, alltså innan SHG börjat. Så jag tvivlar på att laget hade lidit av det prestationsmässigt. Jag skulle kalla deras beteende olämplidt men att kalla dem svin är lite att ta i tycker jag.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-21 01:59:00
slaktprod
Stefan_B - Gränsen är kanske inte så tydlig som det är bekvämt att hävda. De blev ju iaf anmälda, även om de inte blev dömda. Så någon har ju iaf uppfattat det hela som en våldtäkt. Det jag tycker är lustigt är dock att det blir ett sånt fasansfullt hallabaloo om hur hemska media är när detta hände i jämförelse med andra liknande uthängningar. Killarna har en backup i det svenska folket. Den saken står väl i alla fall rätt klar.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-21 09:06:00
ufpopen
Jag måste säga att samhället kommit en bit på vägen. Hade detta hänt för 20 år sen så hade det blivit en skämtsam notis i tidningarna om en ångerfull kvinna efter en "herdestund" med tre av landets is-titaner.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-21 09:11:00
ufpopen
Jag glömmer aldrig en notis som jag läst som fjunig tonåring i en dagstidning för 25 år sen. En kvinna hade anmält en man för våldtäkt i en park. Enligt tidningen så hade hon haft en trevlig stund i ett buskage men haft svårt att för sin man förklara varför hennes kläder var smutsiga och sönderrivna. Utredningen lades ner i brist på bevis.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-21 11:02:00
Daniel Wijk
ufpopen: Fint argument. Dra upp någonting som stod i en tidning för 25 år sedan och använd det för att förklara din facistiska hållning till rättssäkerhet.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-21 22:26:00
Stefan_B
svar 7: Kvinnan ifråga minns ju inget från händelsen, bara omständigheterna kring hur hon vaknade. Det bör man ha i åtanke när man granskar våldtäktsanmälningen. Annars håller jag med, media behandlar folk såhär hela tiden, varför skulle just detta fall vara så speciellt? Kritikerna har rätt i mycket, förvisso, men det är intressant att se att de väljer att dyka upp just nu.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-23 02:12:00
slaktprod
Stefan_B. Exakt min poäng. Varför är dessa män mer skyddsvärda än Lasse Berghagen eller Kicki Danielsson? Där det finns motstånd finns det makt...
Laddar...