Omänskligt om våldtäkter

Inlägg #1: Postat: 2005-02-20 12:59:00
Franklin
forts. MEN, här finns ett stort jävla men. Detta är vad JAG anser. Eftersom vi lever i en rättstat så ska även dessa personer, hur illa vi än tycker om deras agerande, inte dömas på förhand. Det är liksom poängen med det hela. Annars kan vi i fortsättningen totalt strunta i alla rättegångar. För varför skulle egentligen någon människa säga sig blivit utsatt för brott om det inte var helt sant? Nja...det resonemanget håller kanske inte i längden.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-20 12:59:00
Franklin
forts. För övrigt gillar jag inte din inledning där du påpekar att tanken om gruppsex äcklar dig. Det innebär att Du låter dina personliga värderinag och åsikter om sex prägla din syn på det inträffade. Och bara för du tycker gruppsex är äckligt även om du ändrar ståndpunkt i slutet så är det inträffade ännu mer brottsligt. Den sortens moraliserande översitteri gör faktiskt mig äcklad.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-20 13:02:00
Franklin
forts. Alla anser inte att missionären med släkta ljus är det ultimata sexet.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-20 14:40:00
Linda I Skåne
Man är oskyldig tills motsatsen bevisats. I många fall: Hur lätt är det?
Inlägg #5: Postat: 2005-02-20 15:36:00
Franklin
Vill du ha omvänd bevisbörda? Tror du på en sådan sak?
Inlägg #6: Postat: 2005-02-20 23:20:00
slaktprod
Franklin - Jag menar givetvis inte att jag äcklas av gruppsex generellt. Gruppsex är för mig inte något negativt i sig alltså blir det obehagligt att kalla detta gruppsex - eftersom att denna specifika incident handlar om något obehagligt. Förstår du skillnaden?

Ang. att dömas i förväg så är väl det kvällspressens huvudsakliga sysselsättning, och alltså ger det inte detta fall någon specifik karaktär jämfört med andra. Även kvinnor hängs ju ut i kvällspressen.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-21 00:03:00
Stefan_B
svar 1: När det gäller anklagelsen om våldtäkt så har du rätt. Men den moraliska domen får de lov att bära, för det är inget som rättsväsendet kommer att utreda, utan något som är upp till var och en.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-21 00:36:00
Franklin
Svar 6: Problemet är när den stora allmänheten och även politiker och beslutsfattare faller för det tryck som skitpressen skapar. Något som i värsta fall skapar ett tryck på de som jobbar inom vårt rättsväsende. Det har hänt flera gånger och kommer att hända igen. Det är en fara för rättssäkerheten. Tidningar som Aftonbladet lever på pöbelns och lynchmobens behov av att få döma och straffa. Det skrämmer mig.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-21 00:38:00
Franklin
Därför blir jag irriterad när folk hänger ut och dömer killarna som skyldiga. Speciellt när det handlar om moraliska fördömanden som grundar sig i fingerpekarnas egen syn på sex. De har faktiskt inte dömts för våldtäkt. Och ingen av oss vet vad som hände. Så låt oss tygla vår inneboende lynchmob.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-21 00:48:00
Stefan_B
svar 9: Många skulle, inte nödvändigtvis felaktigt, säga att vi vet tillräckligt.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-21 00:54:00
Daniel Wijk
svar 10: Tillräckligt för vad? Tillräckligt för att säga att vi inte vill veta mer? Tillräckligt för att säga till polis och åklagare att vi vet bättre än dom?
Inlägg #12: Postat: 2005-02-21 22:17:00
Stefan_B
svar 11: Tillräckligt för att fälla en moralisk dom.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-23 02:16:00
slaktprod
Stefan_B: Du verkar ha fattat min poäng. Franklin: Varför är detta fall så mer upprörande än andra? Vad är det som gör att just du känner dig hotad? Brukar du ha gruppsex med aspackade tjejer? Om inte, förstår jag inte varför du ser just den här diskussionen som så hotfull.
Laddar...