|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-18 11:17:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Hycklare är de allihop. Journalister, veganer/vegetarianer och pk-ister. När ett foster är 13 vecmor kan det känna smärta. När det gör ont att dö är man vid liv. Abort efter 12:te veckan är mord.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-18 11:20:00
|
|
stålis |
Tack Thomas. Du gav mig nog enda femman. Det var väl du som röstade eller? :-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-18 11:25:00
|
|
Mysan |
Vilket skitsnack! Tänk om du som man blev gravid men en kvinna du inte alls ville ha ,du hade inga inkomster och hon var inte ens i bilden längre.Däremot fick jag veta hur en abort i 4-5 månaden går till.Då får man föda fram barnet på toaletten efter ha fått en tablett.Det var det äckligaste jag hört.Men som vanligt aborter talas det sällan om.Ändå så görs 30000 aborter varje år.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-18 11:33:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tycker det är osmakligt av dig att jämföra aborter med slavhandel och djurplågeri. Jag kan hålla med om att man i möjligaste mån ska försöka undvika sena aborter vilket också är förbjudet men du gör inte någon riktigt distinktion här. Du får gärna förtydliga.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-18 12:08:00
|
|
stålis |
Hallå där! Den som röstade ner Thomas femma, gör inte om det!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-18 12:25:00
|
|
Jan E |
Synpunkterna om djurplågeri får du godkänt för, men släpp det här med aborter. Och att kalla abort för mord är att vulgarisera en redan svår fråga. Ett beslut om abort är alltid svårt, men ett tvång att föda vore omänskligt. Det är inget fel i att problematisera abortfrågan, det är ingen självklart enkel fråga, men vi har i det här landet kommmit fram till en lagstiftning som en mkt stor del av befolkningen står bakom. Och det är naturligtvis rimligt att kvinnor fattar beslut om abort själva.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-18 12:34:00
|
|
charlatans |
Jag undrar om någon med kanske medicinsk utbildning kan svara på den här tanken/reflektionen: Vid en kirurgisk abort är kvinnan sövd. Narkosen påverkar, såvitt jag förstår?, även fostret, vilket torde innebära att fostret vid "borttagandet" är sövt. Sålunda borde det inte känna någon smärta. Eller? Någon som vet?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-18 13:13:00
|
|
Malin Michea |
Säger som Drangel: osmakligt. Hoppas ingen stackare som har genomgått en abort läser det här, hur ska hon må då? Men risken är väl överhängande.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-18 13:48:00
|
|
Fowler |
Fri abort är för mig en självklarhet. I alla tider har kvinnor avlidit och gör det fortfarande i sviterna av illegala aborter. Det tycker jag är skäl nog. Däremot kan man ju diskutera inställningen till preventivmedel och hur vi skyddar oss mot oönskade graviditeter och sjukdomar, det vore önskvärt att få ned antalet aborter, men inte på bekostnad av livsfarliga illegala aborter.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-18 14:15:00
|
|
Jan E |
Stålis, du som brukar hänga överallt här och kommentera hej vilt, varför har du inte berömt Linda S för hennes artikel om djurförsök? Är det för att hon är feminist?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-18 15:41:00
|
|
stålis |
Från en av mina idoler, katoliken och anarkisten Joe Sobran:
As I read the denunciations, I noticed, for the hundredth time, a curious aversion shared by all advocates of abortion: they shun the word kill. As in, “An abortion kills a human fetus.” That’s what we’re talking about, right? Killing a fetus?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-18 15:48:00
|
|
stålis |
Om rätten att bestämma över sin kropp är skäl nog att tillåta abort, varför ha en övre gräns alls? Varför inskränka sig till 26:e veckan? Varför inte hela graviditeten?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-18 17:37:00
|
|
Franklin |
Jag tror på fria aborter. Visserligen finns det, som du påpekar, otrevliga konsekvenser med tanke på fostrets förmåga att uppleva smärta, osv. Men ställer man detta i relation till de problem och den smärta som kan bli resultatet av en oönskad graviditet så anser jag att det är värt priset. Däremot tycker jag du har helt rätt när du kräver mer ansvarstagande. Abort ska aldrig användas som "preventivmedel".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-18 18:33:00
|
|
AmerikaMike |
Osmakligt var ordet! Tänk om någon slavägare eller djurplågare läser din artikel. Vad kränkta och sårade de i så fall måste känna sig över dina jämförelser.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-18 21:42:00
|
|
susanna s |
Själv är jag övertygad om att människan om hundra år kommer att se tillbaka på den fria abortens tid med samma fasa som vi i dag ser på nazisternas utrotning av icke önskvärda individer. Inga aborter efter den tid när fostret har utvecklat mänskliga drag som sker nånstans mellan vecka 4-6. Dvs en stark begränsning av aborträtten är nödvändig. Ni feminister som hävdar att fotsret bara är en cellklump får rätt i eran argumentation om denna begränsnbing införs.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-19 14:56:00
|
|
Elvy |
Slavhandel är också något som i hög bemärkelse fortfarande är. Exempelvis alla lagidrottsförenengar som köper unga framstående förhoppningsfulla spelare av varann. För övrigt så har det säkert aldrig tidigare funnits så mycket slavar på vår jord som det finns nu. Alla som på grund av egen svält gör jobb som dom vet är skadligt för deras hälsa, är väl också slavar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-20 12:12:00
|
|
Inger Olsson |
För att sammanfatta något eg. mycket enkelt: Idag präglas vår människosyn av UPPLEVELSEN och den har blivit ett SJÄLVÄNDAMÅL.Och det innebär att individen - oavsett kön, bäst att tillägga! - anser att en handling har INGET SYFTE ELLER KONSEKVENSER. Och vad uppstår? Det är bara till att läsa flertalet artiklar på Sourze...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-20 20:49:00
|
|
Nähädu |
Kan bara instämma med många andra, jämförelsen är direkt osmaklig. Lustigt förresten att många som är stenhårt emot aborter också är för dödsstraff.
Kvinnans självklara rätt att bestämma över sin egen kropp är så grundläggande att jag ärligt talat har svårt att förstå att den överhuvudtaget behöver diskuteras.
|
| |