Inlägg #21: Postat: 2005-02-16 07:41:00
|
Nähädu |
Så lösningen på alla våra problem är genusvetenskap i alla skolor? Varför nöja sig med det. Lady Z? Varför inte ta steget fullt ut och skapa speciella internatskolor där missanpassade, mentalt halta och lytta får omvändas till den rätta läran?
Vore jag kvinna skulle jag bli rasande över det du skriver. Nu är jag man så nu vrider jag mig bara av skratt och ser fram emot valrörelsen där du och andra feminstser ska forma ett partiprogram. Lycka till säger jag.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-16 14:45:00
|
Daniel Wijk |
Eller varför inte speciella ungdomsföreningar som det är obligatoriskt att vara med i som kan ha som syfte att uppfostra ungdommarna i sann feministisk levnadslära? Usch, fy fan!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-16 15:43:00
|
AmerikaMike |
Fittlerjugend?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-16 15:56:00
|
stålis |
Kommando Linda S. - som i Skugge förstås.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-16 18:05:00
|
Peter Andersson |
Det både finns och har funnits stater som tillämpat åsiktslikriktning av sina unga via skolsystemet. Framgångsgraden i detta har sedan alltid kunnat mätas i hur många av deras medborgare som sedan svälter ihjäl och/eller dör på slagfält några år senare. Den ledande nationen idag torde vara Nordkorea...
|
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-16 22:54:00
|
Nähädu |
Dilemmat för genusvetare är att de i regel inte har det minsta till övers för *vanliga* tjejer som trippar omkring i högklackat, umgås med killar och beter sig allmänt normalt. Nej, det enda raka är att sitta på sunkiga cafeer i uppsala och i bästa beatnikstil sitta och recitera sina egna obegripliga teser inför sina medsystrar.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-17 13:37:00
|
Fowler |
Skolan ska absolut lära ut genusvetenskap, likhetsfeminism, särartsfeminsm och biologism etc. Precis som skolan lär ut grunderna i liberalism och socilialism samt kristendom, islam och judendom. Det handlar inte om indoktrinering utan att ge elever verktyg för att analysera sin samtid sen får de själva ta ställning till och diskutera vilken/vilka förklaringsmodeller som verkar rimligast.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-17 13:38:00
|
Fowler |
Precis som man kan tolka bibeln på olika sätt kan man tolka vår historia och vår samtid genom olika filter, att inte ge våra elever den möjligheten är bara ren dumhet.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-17 14:17:00
|
AmerikaMike |
Visst, och så ska dom lära sig astrologi, scientologi, alkemi, kreationism, feng shui, svart magi och att spå i kaffesump. Ju mer "verktyg" ju bättre eller hur?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-17 15:17:00
|
Nähädu |
Svar 27: Ok..vilka ämnen ska få stryka på foten då för att eleverna ska lära sig genusvetenskap? Fysik, matte, svenska? Och ska en engagerad antifeminist få undervisa i genusvetenskap eller är det bara särskilt utvalda genusvetare som tillåts det?
|
|
Inlägg #31: Postat: 2005-02-17 15:20:00
|
Fowler |
Nej men det kanske är viktigt att kunna förklara och förstå människor som ägnar sig åt scientologi och astrologi vilka mekanismer som får människor att begå kollektiva självmord eller gasa ihjäl folk. Men det kanske är oviktigt hoppas det inte händer igen bara! Kan du tillföra ngt vettigt Amerikamike eller är du bara en såndär självgod kreationist som hatar kommunister bögar och feminister?
|
|
Inlägg #32: Postat: 2005-02-17 15:25:00
|
Fowler |
Ja varför skulle inte en antifeminist få undervisa om genus. Skulle en folkpartist inte få undervisa om socialism eller en kristen om islam. Vad är problemet? Varför skulle ngt ämne få stryka på foten. En diskussion som präglat senare delen av 1900 talet och präglar Sourze borde väl tillhöra allmänbildningen eller?
|
|
Inlägg #33: Postat: 2005-02-17 15:53:00
|
AmerikaMike |
Visst borde universiteten ägna sig åt att avslöja bluffvetenskap som astrologi och genusteori. Men eftersom de som beviljar statsbidragen är troende feminister lär det inte ske. Och nej jag är inte kreationist och jag hatar varken bögar eller invandrare. Men kommunism, fascism och all annan kollektivism inklusive dagens feminism tycker jag minst sagt illa om.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2005-02-17 16:02:00
|
Nähädu |
Fowler: Jag håller med 100 Visst ska en antifeminist få undervisa i genusvetenskap. Men frågan är ju vad de övertygade feministerna tycker om det? Sen så är det ju naturligtvis så att all undervisning ska passa in i en läroplan. Är läroplanen full så måste något ämne lyftas ur för att ett annat ska på plats.Så, vilket ämne ska lyftas ur?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2005-02-17 16:45:00
|
Fowler |
Återigen varför skulle ngt ämne lyftas ur, det finns utrymme för sådana diskussioner i samhällsvetenskap, svenska, religion, biologins sexualundervisning lite överallt där diskussion och reflexion används i undervisningen.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2005-02-17 18:25:00
|
Peter Andersson |
Fowler: ”Det handlar inte om indoktrinering utan att ge elever verktyg för att analysera sin samtid”. Sicket snömos! Samma elever som varken anses fysiskt eller psykiskt mogna att t.ex dricka alkohol före 18/20 års ålder trots massiv tillgång till analysverktygsinformation anses alltså samtidigt fullt mogna att redan på högstadiet tillägna sig ett högskoleförhållningssätt när det gäller genusvetenskap.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2005-02-17 19:05:00
|
Fowler |
Samma elever som inte får rösta anses fullt mogna att lära sig vad våra partier står för samt vilka ideologier de företräder, vad menar du? Man är inte dum i huvudet bara för man går på högstadiet.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2005-02-18 19:30:00
|
Peter Andersson |
Nej, det blir man inte förrän man får sitt cerebrala samhällsfilter igenslammat av något slags motsatsförhållandeidelogi a la pseudovetenskapen genusvetenskap. "An idea is something you have. An ideology is something that has you. Morris Berman. Länk: mastermediaspeakers.com
|
|