|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-15 12:46:00
|
|
Franklin |
Det är inte så enkelt som du inbillar dig. Att ha en viss attityd och en speciell jargong behöver inte på något sätt inte alls faktiskt betyda att man delar dessa värderingar. Det hade du begripit om du tex gjort lumpen. Jargonger inom sporten kan handla om att bygga upp en sammanhållning, en vi och dom-känsla, ett slags kitt. Men det betyder inte att man tar med sig det hem. Så enkelt är det inte. Ledsen om jag sabbar ännu en av dina illusioner.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-15 12:47:00
|
|
Franklin |
Det handlar om diskursen, och det borde du som så kallad journalist förstå innebörden av.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-15 13:25:00
|
|
Uno Hansson |
Den där jargongen och "sammanhållningen" med vi och dom är inte alls något nödvändigt ont för att ha utbyte av sporten. En grupputbildning i att protestera mot jargongen borde vara ett användbart recept. Annars blir det mer eller mindre omedvetet kvinnorna och flickorna som är "dom" när hjälmen tas av.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-15 14:48:00
|
|
Nähädu |
En reflektion... När jag gick på gymnasiet så fanns det alltid ett ställe som det kryllade av tjejer kring, nämligen där hockeygymarna bodde. Helt rätt Lady Z, de hade dåligt rykte. Men lika förbannat var det där man hittade tjejerna. Har du någon bra förklaring till det?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-15 17:55:00
|
|
Lady Ziggy |
Svar till nähädu:
1. Tjejerna skyddas från jargongen i omklädningsrummen.
2. Stora delar av samhället håller fortfarande den sortens unkna "manlighet" som ideal.
3. Jag minns inte att en enda av de smarta tjejerna nånsin hade ihop det med en hockeykille.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-15 17:55:00
|
|
Lady Ziggy |
Hur vet Franklin att jag inte gjort lumpen?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-15 18:04:00
|
|
Franklin |
Svar 3: Håller absolut med dig Uno. Jag menar på inget sätt att man inte kan ersätta denna "kultur" med en som är bättre. Det jag menar är att man kanske inte ska dra för stora växlar på vad folk säger i vissa lägen. Det behöver inte vara så allvarligt som det låter.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-15 18:07:00
|
|
Franklin |
forts: Dessutom tror jag att alla killar/män som någon gång varit på en så kallad "tjejfest" har hört en hel del sexistiska och nedvärderande kommentarer om män. Men bara för det tror jag inte att alla kvinnor verkligen tycker det de ger uttryck för i dessa situationer. Så det är inte bara hockeykillarna som sysslar med sådant.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-15 18:09:00
|
|
Franklin |
Svar 6: Det vet jag naturligtvis inte. Men din inställning borde rimligen innebära att du aldrig sett mellan radera på den jargong som utspelar sig på de flesta regementen. En attityd som rinner av så fort man lämnat kasernområdet. Sedan kan det verka hårt, det medger jag, men under ytan är det inte så allvarligt menat.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-15 20:31:00
|
|
Nähädu |
Svar 5: Tja, Lady Z. Det var ju rena politikersvaret. Men om du för ett ögonblick tror på det jag skrev och följer min tråd om att det vimlade av tjejer runt hockeygymarna, vad är din förklaring till det? huruvida de tjejerna var smarta elle rej har jag ingen uppfattning om. Många var de iallafall.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-15 23:08:00
|
|
Lady Ziggy |
Franklin: En attityd som rinner av så fort man lämnat hockeyrinken? Eller omklädningsrummet? Det verkar inte så va...
Nähädu: Goddag yxskaft!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-15 23:21:00
|
|
Franklin |
Svar 11: Säkert spelar denna "kultur" en roll. Jag menar inte att den är helt utan inverkan. Men vi ska nog inte överdriva betydelsen. Jag kan bland mina vänner ha en mycket rå jargong och en hård humor. Vi driver om och med det mesta, inte minst varandra, på ett cyniskt sätt. Men så fort jag är med andra människor lägger jag självklart ner denna attityd. Och det vi skämtar om speglar inte mina värderingar. Snarare är det en drift med det jag inte är eller står för. Om du förstår vad jag menar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-15 23:33:00
|
|
Nähädu |
Lady Z: Trist att du verkar helt ointresserad av att föra en seriös debatt. Jag ställde en ärlig fråga som jag hade hoppats att du hade intresse av att utveckla istället för att göra dig själv till åtlöje.
|
| |