Hur dum får en man bli?

Inlägg #1: Postat: 2005-02-15 09:24:00
Michael Lundahl
För det andra så delar jag inte din och Wennstams övertro du har på människans förmåga att kommunicera rakt och klart. Inte ens jag och sambon talar samma språk ibland trots att vi *pratar* med varandra. Att det då kommer att bli fall som hamnar precis i gråzonen på grund av kommunikationsmissar är så gott osm ofrånkomligt.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-15 09:27:00
Michael Lundahl
Wennstams nya taktik - att säga "Vi ska inte idiotförklara männen" - är falsk. Det är en slags fakade omtanke om männen "åh så synd det är om de stackars männen som anses tänka med kuken", när det hon i själva verket säger är "Män har full koll på när en kvinna inte vill ha sex... och de skiter i det och våldtar henne". Så väldigt mycket bättre det var då...
Inlägg #3: Postat: 2005-02-15 09:28:00
Michael Lundahl
Kommunikationsmissar kan uppstå... vem som helst som någonsin diskuterat med en annan människa vet om detta. Varför menar då du coh Wennstam att domstolen skall antaga att misstänkta i brottsmål helt plötsligt är empater/tankeläsare som alltid har full koll på vad en annan människa vill/inte vill? Det krav ni ställer är fullständigt orimligt.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-15 09:53:00
Kajsa
Michael - är du dum eller bara spelar du dum för att provocera? Dina otroligt korkade kommentarer får en att storkna. Vad har det ena med det andra att göra? Du tar ju alla dessa sexfixerade, våldbenägna män i försvar, du kanske känner igen dig?!
Inlägg #5: Postat: 2005-02-15 09:53:00
Kajsa
Du skriver ju att män har svårt att förstå barns och kvinnors rättigheter - alltså att få ha sina kroppar I FRED från perversa idioter! Det handlar inte om kommunikationssvårigheter, det är lika dumt och senare komma och säga att "oj, jag visste inte att han inte ville bli mördad, han sa inte det hann inte".
Inlägg #6: Postat: 2005-02-15 09:55:00
Kajsa
Är det helt omöjligt att få dig att förstå att du, jag och alla andra inte ska anses ha rätten att bestämma, använda sig av och våldföra sig på andras kroppar!? Och dessutom, att sedan med den svenska lagen i ryggen, få komma undan med det på så svaga premisser.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-15 09:56:00
Kajsa
Använd din energi åt att skriva till riksdag och liknande, för att kräva lite tydligare regler/lagar istället för att tjafsa med alla upprörda kvinnor/medsystrar/mödrar som tyvärr fått lida alltför ofta för att det är ta mig tusan ALLAS rätt i det svenska samhället; att få gå säkra och bestämma själva över sina kroppar! Det gäller alltså inte bara dig och dina polare!
Inlägg #8: Postat: 2005-02-15 13:00:00
Uno Hansson
Jag kan hålla med Michael om att nästan alla killar - och inte minst när det gäller sport - växer upp i killgäng med där de grövsta sexskämten enbart får överdrivna flin. Det är aldrig någon som vågar säga ifrån utan att bli nedsablad. Åtminstone var det så på 1940-talet. Man tänkte kanske men lärde sig att det lönade sig inte att säga emot. Det som förvånar att det tycks vara likadant 60 år senare.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-15 13:07:00
Uno Hansson
Man blev så hemtam och införstådd med alla dessa killar som man ständigt umgicks med, så att man hade lite social fobi mot flickor, kvinnor och vuxna. Men numera studerar ju båda könen tillsammas mycket längre upp i åldrar så det är lite konstigt att det inte verkar ha förändrats.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-15 13:51:00
NisseO
Svar #7: Visst är det allas rätt att slippa bli utsatta för brott, det står i lagen redan. Vad som däremot inte är allas rätt är att få en fällande dom mot alla som betett sig dumt mot en. Klarar du av att se skillnaden mellan dessa saker? Din fräcka antydan mot Michael i #4 är riktigt j-a osmaklig, men är ett vanligt knep för den som vill misstänkliggöra personer när sakargumenten saknas.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-15 15:13:00
Michael Lundahl
Kajsa: Otidligheterna och de dumma antydningarna lämnar jag därhän. Din jämförelse med mord är riktigt korkad däför att till skillnad från sex så finns det extremt få som frivilligt vill bli mördade medan det finns gott om de som frivilligt vill ha sex.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-15 15:15:00
Michael Lundahl
Vidare så är det som omnämns i denna diskussion heller inte något som gäller *alla* fall av påstådda sexbrott. Men ändock kommer du inte ifrån att det finns möjligheter - speciellt i fyllan och villan - att kommunikationerna brister så att den ena tror att det är OK medan den andra egentligen inte vill.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-15 15:18:00
Michael Lundahl
Det Wennstam och Alvunger försöker hävda är att *alla* misstänkta sexbrottslingar alltid hade *full* och *total* förståelse för vad målsägaren ville. I deras påhittade värld är det - när det gäller sex - alltid fullständigt omöjligt för någon att missförstå vad den andra vill och inte vill. Men riktigt så klar och enkel är ju nu inte verkligheten, vilket domstolarna har förståelse för.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-15 15:42:00
tomster
Klassisk guilt-by-association, vanligt i det här landet i alla debatter. Försvarar man anklagade brottslingar så är det för att man är en själv. Kan du inte lite snabbt förklara vad du ville uppnå med att i princip kalla Lundahl för våldtäktsman? Något han definitivt inte kallade dig.
Inlägg #15: Postat: 2005-02-15 19:02:00
Biff
Jag skulle vilja hävda att män som våldtar helt och hållet är styrda av kuken. Någon annan förklaring kan jag, i egenskap av man, inte se. Våldtäkter i form av sadism, maktutövande, patrarkatupprätthållande eller ren dumhet tror jag är ytterst sällsynta. Sådana teorier är måste vara lanserade av väldigt egocentriska kvinnor, eftersom de uppenbarligen inte har en aning om hur åtrå känns för en onykter man, och hur hans omdöme kan formas efter detta.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-15 22:33:00
Kajsa
Till Michael L: Jag ber om ursäkt för min dumma kommentar i svar 4. Jag liknade inte dig vid en våldtäktsman, men jag inser att det lät så. Jag menade hur det kan gå till på krogen, när man raggar o.dyl. Sorry, igen!
Inlägg #17: Postat: 2005-03-17 15:43:00
SpiderJerusalem
Biff: jag skulle aldrig tända på någon som inte var tänd på mig/var avsvimmad. Därför FATTAR jag inte själva idén. Har aldrig heller upplevt kåthet till den milda grad att jag skulle kunnat resonera så, heller. Min fråga är: hur i helvete är din åtrå funtad, egentligen?
Laddar...