|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-14 14:08:00
|
|
Cecilia |
Sjödin är väl ett indignerat hockeyfan som inte vill se sina hjältar smutsas ner.Nej,det är självklart att en kvinna ska kunna gå vart hon vill utan att bli tafsad på mot sin vilja.Jag är ledsen att självklara saker ska behöva sägas.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-14 14:09:00
|
|
Nähädu |
Tja.. Vad vet vi om varför hon följde med upp på rummet? Kanske var hon den pådrivande om att ha sex? Är det en så omöjlig tanke? Varför är tanken om att tjejer har en egen sexdrift som, precis som hos killar kan spåra ur, så förbjuden?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-14 14:19:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Kan man verkligen jämföra följa med killar hem generellt, med att följa med killar från ett krogbesök? Jag brukar alltid applådera dig, men här tycker jag att du formulerat ? dig lite väl svepande.
Därmed inte sagt att en tjej inte kan säga nej hemma hos killen efter krogen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-14 14:31:00
|
|
Franklin |
Du brukar skriva intelligenta och väl genomtänkta texter, men här trampar du faktiskt i klaveret. Jag ska börja med en fråga; hur ofta går du ut på krogen? För om du går ut på krogen regelbundet så vet du att en invit hem, eller till hotellrummet, ofta innebär att man vill gå längre. Det är underförstått inte alltid dock en sexuell invit. Och det gäller både kvinnor och män.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-14 14:40:00
|
|
Anna Drangel |
Vi vet aldrig exakt vad som hänt innanför lyckta dörrar. Det är därför det är så satans svårt att bevisa våldtäkt. Men jag tycker att om hon nu ville ha sex så ska hon inte behöva "stå ut med" att bli utnyttjad så att hon fick smärtor i underlivet dagen efter. Typ som om hon borde fattat att det skulle gå som det skulle gå. Hon kanske hade en romantisk bild av en fyrkant alla säger trekant, men det var faktiskt en fyrkant. Men vem fan vet om det är sant att hon sa ja till alla tre?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-14 14:53:00
|
|
Lady Ziggy |
För en gångs skull har du helt rätt. Jag vet inte vad Franklin och alla andra kritiker lever i för århundrade, men man blir fan mörkrädd. Oj, så många gånger jag skullle ha blivit våldtagen om mina manliga bekanta och efterfestskamrater resonerat på samma sätt som de. Eller så hade dte bara skett en gång. Därefter hade jag förstås åkt hem före tolv, i burkha och ankellång kjol, som sig bör. Rädd som en hare. Fy fan!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-14 15:14:00
|
|
NisseO |
Nädu, Malin, här har metkroken fastnat ordentligt i bottenslammet. Du betraktar kvinnan och kvinnor som viljelösa mähän när du skriver att hon blev "påsatt". Varför blev inte spelarna påsatta av henne för att hon skulle kunna skryta för sina kompisar om hur hon lägrat 3 landslagsspelare samma kväll mellan två viktiga matcher? Sådant kan man visst göra och efteråt ångra sig. Var du med och såg hur det gick till eller har du en "föråldrad kvinnosyn"?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-14 15:18:00
|
|
Malin Å. |
Bravo, Malin. Det märks och är skrämmande att så många fortfarande tycker, år 2005, att tjejen får skylla sig själv. Jag håller med, vi kvinnor och tjejer har väl rätt till våra egna kroppar?! Man blir mörkrädd när man ser de flesta insändarna här ovan, fy för att möta dem på någon fest när man har blivit lite full....
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-14 16:25:00
|
|
Malin Michea |
Att jag här utgår ifrån att tjejen INTE var den pådrivande i det som hände, beror på att jag uppfattade det som att det var så Fredrik resonerade, och det var hans artikel jag ville diskutera. Det beror alltså inte på någon "förlegad kvinnosyn", självklart tar tjejer också initiativ till sex.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-14 16:46:00
|
|
Tänk lite själv |
Om tjejen hade haft lite att tänka med så borde hon frågat sig själv vad hon skulle dit att göra hade hon trott de skulle läsa godnatt saga för henne eller? något jävla ansvar för vad man ger sig in i måste även tjejer ha ,vad har hennes föräldrar lärt henne? tex de är fan lika skyldiga till detta som hockey killarna
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-14 16:52:00
|
|
Jan E |
Håller med dig Malin. Man kan ju tänka sig att kvinnan resonerade så här: Visserligen borde jag inte följa med tre okända män till deras hotellrum, men dessa är ju trots allt etablerade hockeystjärnor i landslaget, tillika stadgade familjefäder, som dessutom ska spela en viktig match i morgon, så de är säkert snälla och hyggliga grabbar som inte vill göra mig illa. En spekulation lika god som nån annan här.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-14 16:57:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Som jag skrivit i tidigare kommnetarsfalt: Nagra tankar bara: om nu kvinnan foljde med for att det hade snackats sex inne pa The Lab, varfor anmalde hon da brott och upplevdes av de som undersokte som "mycket medtagen", "chockad"? Och, sa undrar jag, OM hon nu ville testa en fyrkant med dessa hockeykillar, skulle det inte kunna vara sa att hon val pa rummet angrade sig, ville dra sig ur, men kanske inte inte fick gehor for detta av de tre?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-14 17:54:00
|
|
Jessica |
Håller helt och hållet med dig Malin. Varför ska man som tjej inte få klä sig som man vill eller dricka och bli full utan att bli ett "lätt" offer. Mina tankar går till den stackars tretton år gamla lilla tjej som blev ihälld sprit och sen våldtagen och sedan blev förövarna släppta bara för hon var full. Fy fan för svenska samhället idag!!!!!!!!!!!!!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-14 19:52:00
|
|
Björn_T |
Helt rätt, Malin. Om vi bara sklle umgås med folk vi ville ha sex med skulle vårt sociala liv bli ganska torftigt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-14 23:23:00
|
|
Mysan |
Ja vad är det vinflaskan brukar kallas : Musöppnaren.börjar bli trött på krograggande,fria drinkar, dejter där ett oftast bara är syftet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-15 00:57:00
|
|
Marcus |
Nja... men ..... självklart har du rätt i Princip och jag har inte läst artikeln som han skrivet, vem det nu var, men poängen är att en del killar och tjejer är ute efter sex när dom går ut och det kan vara bra att vara mycket tydlig med om man vill ha sex eller inte INNAN man följer med någon hem. Supertydlig.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-15 14:21:00
|
|
Mia Sjögren |
Du visar tydligt på vilka mekanismer som finns i resonemangen. Det innebär att kvinnor får ansvaret för att de blivit utsatta för övergrepp. Bra att du belyser detta så tydligt!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-15 22:20:00
|
|
Stefan_B |
Jag skulle gissa att det herr Sjödin menade var att man som tjej är naiv om man inte tror, alternativt förväntar sig, att en kille som bjuder hem en från krogen vill eller kan vilja ha sex. I linje med detta resonemang så skulle det kunna framstå som troligare att kvinnan faktiskt kan ha varit med på sex från början. Inte för att det påverkar skuldfrågan, men det kan ses som en fingervisning om huruvida brott har begåtts kontra andra spekulativa alternativ.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-18 10:28:00
|
|
osli73 |
Den är väl ingen som har sagt att bara för att en tjej följer med en eller flera män till ett hotellrum så har hon accepterat att ha sex. Ingen har påstått att ett nej inte är ett nej. MEN i detta fall har tjejen tydligen inte sagt "nej". Om killarna velat ha sex med henne och hon inte sagt nej, så kan det väl knappast vara våldtäkt?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-20 21:34:00
|
|
Sunny |
Mina flickor har blivit matade med jämlikhet o lika rättigheter under hela uppväxten.
Den biologiska dottern har förmodligen fått det med modersmjölken?
Så är de starka o fria,kapabla o självständiga överallt där de reser.
De åker flodbåt i Amazonas, skaffar sig amöbadysenteri i Peru, forskar i Kina o dyker utanför Belize.
De är försiktiga men inte rädda.
|
| |