Därför är det bra med hat

Inlägg #1: Postat: 2005-02-11 20:13:00
Peter Andersson
Att bygga sin argumentation på citat om att statarna "hatade" sin situation som om "hat" vore ett kollektivt axiom och inte främst en individuell personlighetsfaktor gränsar tyvärr till historieförfalskning. Vilket ju dock också tyvärr är en bekant markör för proselyter till just den sortens rörelser som historiskt har utvecklats mot fascistiska eller fascistliknande krav på samhällsövergripande rensningsåtgärder. Lycka till! :-P
Inlägg #2: Postat: 2005-02-13 16:21:00
magneticfield
Peter Andersson vad ger egentligen rätten att ensam definiera huruvida hat är något positivt eller negativt? Du verkar tyvärr inte fatta så särskilt mycket om du på något sätt tror att jag menar att hat alltid är en positiv drivkraft.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-13 16:21:00
magneticfield
Har du problem med att se uttryck bildligt?
Inlägg #4: Postat: 2005-02-15 20:02:00
Peter Andersson
Det tror och hoppas jag verkligen att jag inte har. Däremot tycker jag att det är oroande med personer som tror eller menar att hat NÅGONSIN skulle kunna vara en positiv drivkraft. Hat kan i bästa extrem-fall skapa ett win-loose scenario där den ena partens verkliga eller inbillade förtryck byts mot den andra partens dito. Jag föredrar självklart win-win scenarier och ber och hoppas att sådana som verkligen hatar söker själahjälp vilken sort som helst bara den funkar i tid.
Laddar...