|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-11 01:09:00
|
|
tomster |
En ung tjej sa till mig att det var bra med Bibeln så man inte sökte Gud inom sig och gled bort från den "rätta" Gud för då kommer man ju till helvetet som det står om i Bibeln. Min "motfråga" var: förklara katolicism, protestantism, pingstvänner och jehovas utifrån det påståendet. Bibeln fungerar INTE som en mall att bygga sitt liv på. Lika gärna som man kan ta till sig Jesu kärleksbudskap kan man likt Åke Green inbilla sig att Gud orsakar tsunamis pga bögsex.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-11 01:12:00
|
|
tomster |
Så fort jag hörde talas om en annan religion i min uppväxt insåg jag att allt var bull... vid typ 7 års ålder. När mina vänner konfirmerade sig mot sin tro, hela tiden hånandes prästerna, för att få presenter, då mådde jag illa. Jag blir illa berörd när folk kissar på sig av tanken på att inte gifta sig kyrkligt och använder bisarra argument om traditioner välj EN tradition att hålla fast vid, den som ger minst besvär och att kyrkor är fina för att motivera att de, som de hedningar de är,
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-11 01:14:00
|
|
tomster |
ska gifta sig kyrkligt. Inte för att de tror och vill avge ett löfte inför Gud, utan för att nån innan dem har gjort samma sak och för att själva huset är fint. Jag tycker DET är ett hån mot de som faktiskt är troende. Sen att jag inte begriper hur man kan läsa Bibeln och ta den på allvar, det är en annan sak, men jag tycker det är viktigt att respektera andras åsikter och tro och att vi alla ska ge fan i att övertyga varandra
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-11 01:15:00
|
|
tomster |
enda skälet till att jag debatterar med kristna om deras puckade bok är för att de missionerar och plingar på min jävla dörr hela tiden, så fort de lägger ner ALLT missionerande över hela jorden så kommer de få vara i fred om att det vi tycker är rätt. Om vi lät varandra tycka vad som helst skulle vi inte behöva övertyga varandra om nåt... för ingen skulle tvinga på nån annan en tro.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-11 01:16:00
|
|
tomster |
Ens egen frihet att tro skulle ju inte vara inskränkt, alltså måste jag inte konvertera alla andra för att de inte ska mörda mig. Eller nåt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-11 11:50:00
|
|
microfilosofen |
Hej tomster! Tänk om GUD faktiskt finns. Tänk om de Heliga Dogmerna faktiskt trots allt innehåller glimtar av Gudomliga Sanningar? Tänk om bråken mellan människor faktiskt är Djävulens Verk; dvs onda krafter vilka perverterar människans rättsmedvetande. Många utgår från att det nyss sagda är omöjligt. Själv hävdar jag att det är lika MÖJLIGT som andra anser det är o-möjligt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-11 12:55:00
|
|
tomster |
Och just eftersom alla godtyckliga idéer för vilka vi saknar bevis är lika troliga dvs det kan lika gärna vara Vishnu som finns, eller Oden eller nirvana eller quetzalqoatl eller nyarlathotep eller... så säger jag att det bör man ta som ett tecken på att inget av dem är sanna. Men visst lika troligt, hur ska du välja då vilken dogm du ska ansluta dig till?
|
| |