|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-09 13:14:00
|
|
stålis |
Beträffande Nina B. så har jag läst halva "Under rosa täcket". Den har brister, i det att den glömmer att även män måste underordna sig könsrollsförtrycket vad gäller sina utseende i stället för att raka ben, tvingas de ansa näs- och öronhår.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-09 13:21:00
|
|
stålis |
Ang. könsroller så har de naturligtvis en biologisk grund. De uppstår inte ur intet. Även om då rollerna kan skilja sig lite mellan kulturer, så finns det i allmänhet en kvinnlig underordning.
Detta relaterat till rädsla för utomäktenskapliga barn som får ärva. Ser man inte det, så kan man aldrig förstå kvinnoförtryck i t ex Mellanöstern och Afrika.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-09 13:25:00
|
|
stålis |
I Sverige har det tidigare kvinnoförtrycket fört fram en kvinnlig backlash som blivit chauvinistisk, på samma sätt som de svartas frigörelse i USA på 60-talet - "black is beautiful", Svarta pantrarna etcetera.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-09 13:26:00
|
|
stålis |
Men naturligtvis finns det mer djupliggande, svårförklarade och biologiskt rotade förklaringar till våra oskrivna lagar rörande manligt och kvinnligt beteende.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-09 15:42:00
|
|
NisseO |
Du glömmer, Stålis, i nr. 1 att peka på att män tvingats av kvinnor att raka sina kinder i tusentals år - betydligt längre än kvinnor sina ben - vilket alltid lett till blodvite och annat otrevligt. 65 av kvinnorna föredrar nämligen släta kinder. Är inte det matriarkalt förtryck? ;-
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-09 19:10:00
|
|
Anders Klasson |
Jag bär dock stolt mitt Vikingaskägg
till Odens och Våra Förfäders ära.;-
"En Nordens man,vars namn var
Röde Orm.Med Hjältekraft och
Hjältemod en AsaKung i Nord"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-09 23:08:00
|
|
Marcus |
Stålis det du skriver är bra som vanligt men jag vill rätta dig på en punkt. Om man pratar om kvinnlig underordning på grund av biologi med rädsla för utomäktenskapliga barn så kan man också prata om en manlig underordning när det gäller sex.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-09 23:10:00
|
|
Marcus |
Om en kvinna vill ha sex så är det ingen större konst om hon inte är direkt anskrämlig det finns alltid många villiga hanar på kö. Men om en man vill ha sex så kan han ju hoppas att han får sig nåt om han kämpar väl är kvick och rolig etc.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-09 23:11:00
|
|
Marcus |
Här kan man tala om en manlig underordning, också biologisk betingad.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-10 11:13:00
|
|
lindathepoet |
Har aldrig rakat mina ben. Förstår inte vitsen med det, det växer ju ut igen. Visst är jag kvinna men främst människa. Sedan när har det blivit lag på att män SKA raka sig? Är inte det frivilligt? Vad andra än säger så bestämmer man väl själv?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-10 11:35:00
|
|
stålis |
Du kanske inte har så mycket hår? Eller ser du ut om Patricia Arquette i
"Human nature"? Snygg, men jäkligt hårig?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-11 10:34:00
|
|
lindathepoet |
Behåring:Status normal, eller hur man ser på saken. Fundera på det du, stålis. Hur är det med dig själver?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-14 05:48:00
|
|
stålis |
Hårmässigt menar du? Tja, sisådär. Behöver inte raka ryggen i alla fall. Dock ansa näs- och öronhår och raka mig vareviga dag - suck.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-15 17:39:00
|
|
Fowler |
Tycker ni verkligen att Olof Mellberg och Peter Forsberg är äckliga i sitt skägg. Är det inte märkligt att Sean Connery har blivit vald till världens sexigaste i diverse tidskrifter, har inte han en ansenlig kroppsbehåring. Män med hår på ryggen har det inte alltid så lätt ska jag dock erkänna. Marcus är fö en slampa kommentar till dina inlägg om biologin du får själv klura ut vad jag menar ;-
|
| |