Inlägg #1: Postat: 2005-02-09 12:07:00
|
NisseO |
En fråga som enkelt kan besvaras om man intellektuellt klarar av att skilja på straffrätt och processrätt. Straffrättslig är det fråga om åtminstone sexuellt utnyttjande, i lika hög utsträckning som om hon inte alls hade varit intresserad av någon. Processrättsligt kommer det sannolikt att bli mycket svårt att bevisa brott, om inte den utvalde hjälper till med vittnesmål.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-09 12:09:00
|
NisseO |
Om du nu nödvändigtvis ska resonera i så slappa begrepp som om kvinnan får "ta det" eller inte, så är väl svaret att hon enligt lagen inte får "ta det", men att hon i betydelsen att ingen fällande dom kan fås, så får hon "ta det". En jurist kanske kan förklara det där så att både du och Jonathan förstår: Länk: gp.se
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-12 13:42:00
|
JonathanJ |
NisseO - Vad menar Du att jag inte förstår? Jag tror jag har försökt förklara en väldigt enkel ståndpunkt ca 20 ggr för Dig och varje gång jag förtydligar, exmplifierar och vidimerar min uppfattning så avböjer Du från att lägga fram en argumentation som kan motbevisa mitt resonemang. Med andra ord saknar Du kapacitet att argumentera för Din sak och Din ståndpunkt.
Jag väntar därför med spänning på ett inlägg från Dig som hänsynslöst krossar mitt resonemang.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-12 13:48:00
|
JonathanJ |
Jag ska efter att ha skummat igenom artikeln skriva det absolut sista inlägget jag skriver som svar på NisseO. Min ståndpunkt har varit och är att det utan tvekan är bevisat att minst två personer haft sex med 13-åringen och två andra på olika sätt dragit nytta av situation Se hovrättsprotokoll. Hovrätten valde att stödja sig på NJA 2004 s. 231 för att diskvalificera vanmakt i detta fall. >
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-12 13:50:00
|
JonathanJ |
Eftersom Hovrätten inte ansåg att flickan befunnit sig i vanmakt så ansåg man därför att förövarna skulle dömas för sexuellt utnyttjande och inte våldtäkt/grov våldtäkt. Som Du kanske känner till eller inte känner till NisseO så finns det olika grader av brottslighet. Någon som snattar en Daim för 9 SEK straffas inte lika hårt som någon som stjäl en lastbil med Daim. Båda "stjäl" något men av olika värden.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-12 13:57:00
|
JonathanJ |
_Väldigt_ simplifierat så är det på detta sätt man graderar brottslighet. Jag anser att flickans ålder spelar en stor roll i detta fall. En alkoholpåverkad 13-åring _skall_ inte i lagens mening kunna ge sitt medgivande till sex!!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-12 13:59:00
|
JonathanJ |
Om man sedan läser lagtexten, förarbetet samt studerar Hovrättens formulering så _bör_ det ha funnits mycket goda grunder att fälla förövarna för våldtäkt/grov våldtäkt. Utan problem.
|
|