Myten om mäns makt

Inlägg #1: Postat: 2005-02-08 09:27:00
Carl
Du är heller inte ensam, i båda ytterkanterna stoltserar praktidioter med vansinnestolkningar, tyvärr.
Men säg mig ärligt - vad är det du har emot lika lön för lika arbete, vad kan du rimligtvis ha emot rösträtt, vad är det som skrämmer i tanken att inget kön skall underordnas det andra? Vad är det du är rädd för Thomas? Eller är det roligt att spotta nedåt
Inlägg #2: Postat: 2005-02-08 09:28:00
Carl
Fakta finns det gott om som med all önskvärd tydlighet tyvärr visar att vårt samhälle fortfarande är mer tillgängligt, mer lättarbetat, ger högre lön och mer förmåner till män som grupp. Det går åt rätt håll, javisst, hejja Sverige, men världen består av fler länder än Sverige, så lite civilkurage och sans vore inte alldeles fel.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-08 13:39:00
stålis
Carl talar om civilkurage och vågar inte skriva ut sitt namn. Mot den bakgrunden skall hans inlägg ses, liksom att det är uppbyggt kring dels invektiv, dels floskler. Kort sagt: typisk feminism som misskrediterar kvinnokönet, enär misstanke uppstår att feminism och brist på kvinnliga nobelpristagare är 2 sidor av samma mynt.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-08 13:42:00
stålis
Förresten - är verkligen Carl en man? Vad hindrar att en kvinna skriver under manlig signatur? Och sen har vi ju Johnny Cash-låten
"A boy named Sue".
Inlägg #5: Postat: 2005-02-08 13:52:00
thomtom
Carl.
Jag vill att bägge könen skall bedömas efter samma förutsättningar. Den moderna feminismen försöker underordna mannen och då får de mothugg från mig.

Spara invektiven och tillskriv mig inte åsikter jag inte uttryckt.

Om det "går åt rätt håll" har du inte ensamrätt att bedöma. Fundera slutligen på dina egna ord: "sans" och "civilkurage" och försök anamma dem inför fortsatta debatter. Vad är det för civilkurage från din sida att ansluta dig till feministdrevet mot män?
Inlägg #6: Postat: 2005-02-08 14:27:00
lindathepoet
Varför vi mot dem? Varför KVINNA mot MAN? Och kriget fortsätter....
Alla har rätt till demokratin alla har lika värde och ALLA har rätt att säga NEJ! Om du som man inte vill betala kvinnans måltid på restaurangen har du faktiskt rätt att säga nej! Förutsatt att du innan ni gick och åt sade att du bjuder. Det däremot är en annan femma.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-08 14:35:00
lindathepoet
forts. En manlig vän och jag hade som regel att vi bjöd på varannan runda öl/vin på krogen och när det gällde mat stod vi för det själva. Skönt, inget gnöl om pengar. Det ska fan parasitera på andra, numera har kvinnor någon form av egen inkomst. Sedan ska man inte glömma att allt får ställas i relation till vad man har för ekonomiska förutsättningar. Kvinna som man. Att "bjuda" tycker jag skulle vara en femtio-femtiofråga.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-08 14:38:00
lindathepoet
En gång köpte jag rosor till en man. Han såg på mig som om han trodde att jag rymt från mentalsjukhuset. Tycker ni män att det är svårt att kvinnor köper rosor till er?
Inlägg #9: Postat: 2005-02-08 14:42:00
tomster
Problemet är att "feminism" inte är en homogen idé. Ingen idé är homogen eller rättolkad. Demokrati betyder tydligen majoritetsstyre numer t.ex. Jag har hört unga religiösa säga att det är skönt att ha bibeln tillgänglig så man inte glider från den rätta idén om Gud, till sin egen idé... men de kan inte förklara katolicism, protestantism, pingstvänner eller Jehovas...
Inlägg #10: Postat: 2005-02-08 14:45:00
thomtom
lindathepoet.
Du låter som en ovanligt generös "internetfeminist". Du har rätt i att "bjudandet" bör vara en "femtio-femtiofråga" och inte en plikt eller ett imperativ lagt på den ena parten.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-08 18:11:00
Mysan
Samma här.Gav en man blommor vid e tt tillfälle och bullar vid ett annat.Han blev jättesur.Sen visade det sig att han hade nog bara dåligt samvete för annat.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-08 20:17:00
Friskytten
Det är ju väl känt att det finns hyggligt folk som vill kalla sig feminister. Det kan vi ju också se i denna tråd. Det finns också snälla och vänliga kommunister. Helt säkert. Men varför en hygglig människa vill ansluta sig till en rörelse som i huvudsak företräds av statistikfuskande manshatare, det är inte lätt att förstå.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-08 22:16:00
Biff
Linda, alla har rätt att säga nej, men alla har även rätt att inte respektera ett nej.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-09 13:54:00
tomster
Att ni idiotkvinnor mysan och linda dras mot män som rymt från psyket är inte mitt fel. Jag tycker blommor är meningslöst och ger helst inte några men sociala konventioner tvingar mig. Ge mig lite riktig omtanke i form av en massage...
Inlägg #15: Postat: 2005-02-10 11:33:00
lindathepoet
Skulle aldrig få för mig att kalla Tomster för idiotTomster. Låg nivå på inlägget! Thomtom: Vad är en internetfeminist? Har aldrig hört det uttrycket innan. Förklara det för mig så får jag se om jag känner igen mig. Biff; Har en människa svårt att respektera ett nej, har nog den människan problem tror jag. Nej är NEJ.Problemet kan ligga i att motparten kanske är otydlig i sina signaler? Vem vet?
Inlägg #16: Postat: 2005-02-10 11:37:00
lindathepoet
Förresten Tomster, hur vet man att en man rymt från psyket om man aldrig träffat honom innan? Står det skrivet i pannan på honom? Och VEM har påstått att det skulle vara ditt fel? Mannen jag gav exempel på är för övrigt en vanlig,trevlig man i sina bästa år och jag har inte ännu sett något "onormalt" hos honom.
Inlägg #17: Postat: 2005-02-10 15:53:00
Biff
Linda, det är just det där resonemanget som är så meningslöst. Om någon inte respekterar ett nej, "har nog den människan problem". Jaha, så vadå? Tror du att den människan bryr sig om att man tycker att den nog har problem? Så länge man inte går till handgripligheter, har man "rätt" att bete sig nästan hur som helst. Visserligen blir man illa omtyckt, men man har även "rätt" att vara illa omtyckt. Förresten är ett "nej" inte ett "NEJ!" utan ett "inte nu, men kanske senare".
Inlägg #18: Postat: 2005-02-11 12:50:00
lindathepoet
Biff: Ge exempel på tillfällen där man inte ska respektera ett nej. Möjligtvis vid civil olydnad kanske. På vilket sätt skulle inte din medmänniska respekteras?
Inlägg #19: Postat: 2005-02-11 13:17:00
Biff
Jag kan inte ge så värst många vardagliga exempel på när ett nej inte BÖR respekteras. Men jag kan ge en hel drös med exempel på när ett nej inte MÅSTE respekteras. Om jag frågar en tjej "snygga tuttar, får man slicka på dem?" och hon säger nej, BÖR jag kanske inte en minut senare fråga "nu då, ditt kåtluder?". Däremot finns det inget som hindrar mig från att fråga det, annat än min skam.
Laddar...