Nästa Iran: dörrarna stängs

Inlägg #1: Postat: 2005-02-06 23:57:00
Johannes Jakobsson
Jaa.. rent subjektivt så tror inte jag heller att det finns några kärnvapen under utveckling i Iran. Jag hoppas så innerligt att det inte blir krig, för precis som du skriver så tror jag att det bara är en tidsfråga innan det teokratiska styret ger vika för demokrati. Vilket vore riktigt spännande eftersom alla påstår att islam och demokrati är oförenligt.. : Bara att hålla tummarna och se vad som händer.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-07 00:53:00
markushankins
Intressant dock att både Turkiet som är en Islamistisk demokrati och Irak som var en sekulär diktatur inte tas upp i jämförelse?
Inlägg #3: Postat: 2005-02-07 01:58:00
Calle Z
retoriker är talande! Islams dåliga bild. Tja reklamen som de gör för denna fredliga religion är milt sagt usel! Alla dessa fredälskande imamer! Shima en enkel fråga! Vad tycker din lokala Imam om homosexuallitet? Hur går det ihop med Koranen?
Inlägg #4: Postat: 2005-02-07 02:12:00
Calle Z
Shima. jag vet och du vet vad din lokale Imam skulle säga om homosexuallitet! Eller? Hets mot folkgrupp? Toleransens religiong?
Inlägg #5: Postat: 2005-02-07 02:31:00
Calle Z
Gay-galan direkt ifrån söder-moskén i Stockholm! Årets gay kommer att direkt belönas av Imamen i moskén! Svt direktsänder! Alla lika Alla olika! Islam är fredlig och tolerant!
Inlägg #6: Postat: 2005-02-07 03:37:00
markushankins
Gay-gala. Hopplöst om det är måttstocken för vad världen utanför västeliten ska sträva efter. Då flyttar jag till Norra Bagdad any day...
Inlägg #7: Postat: 2005-02-07 23:21:00
StaffanH
Till största delen vill jag tro att det iranska folket själva är den bästa garanten för reformer, demokrati och strävan framåt även om det tar tid. Mullornas välde bygger på att befolkningen är obildad och därför inte kan ifrågasätta deras sätt att tolka islam.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-07 23:25:00
StaffanH
Iran har nu en till stor del ung befolkning - Khomeiny uppmanade ju folk att skaffa barn - som dessutom är välutbildade och därför ifrågasätter tolkningen av religionen, protesterar och vill ha reformer.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-07 23:30:00
StaffanH
Islam är en tolerant och respektfylld religion, men har tyvärr en del högljudda förespråkare som lägger in tvång, förtryck och terror i religionen. Intet tvång i religionen heter det, bland annat, i just islam. Har också lite svårt att tro att en teokrati kan fungera i längden och jag tycker att situationen i t ex Iran bevisar det.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-07 23:34:00
StaffanH
Därför håller jag tummarna för att Irans folk själva kan lösa situationen inom en rimlig framtid. Jag förstår att de börjar få mer än nog av religion à la mullorna, dålig ekonomi och hög arbetslöshet.
Laddar...