|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-06 23:53:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Calle: Nu råkar jag höra till dem som tycker att valet i Irak var bland det bästa som hänt landet på länge. Tror dock inte att det är slutet på eländet. Utöver det så har jag inte använt någon mulla som källa för det jag skrev, bara IAEA och BBC :
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-06 23:55:00
|
|
Calle Z |
Vem har sagt att det är antingen svart eller vitt? Vad jag däremot står för och menar. Det är följande Iran lika lite som något annat land är inte förtjänt av att vara en diktatur. Och eftersom vi har råkats för här på Sourze så vet du vad min inställning är till i synnerhet en diktatur där islam och mullorna styr! Helt förkastligt enligt mig iaf. Du kanske ser det annorlunda?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-07 00:02:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Måste du låta så aggressiv Calle? Det är trevligare att diskutera om man inte får känslan att motparten sitter och tuggar fradga bakom sin skärm..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-07 00:04:00
|
|
Calle Z |
tro mig Johannes jag ler. Läste precis ett inöägg av Schmidt : Mitt svar 3 var inte till dig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-07 00:05:00
|
|
Calle Z |
Inögg?? Inlägg skall det givetvis vara.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-07 00:09:00
|
|
Calle Z |
Men Johannes. Islam och demokrati det går liksom inte hand i hand? Islam och religionsfrihet? Islam och de männskliga rättigheterna? Listan kan bli lång? Eller?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-07 00:31:00
|
|
Calle Z |
Shima. Religionen skall aldrig få blandas in i politiken. Eller? Krigar USA i kristendomens namn?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-07 00:46:00
|
|
Calle Z |
Shima. Då måste du förkasta Iran? Ty där styr islam och mullorna. Ditt svar 8. Islam skiljer inte på politik eller religion. Irans diktator gör det inte iaf!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-07 00:49:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Calle: Det finns mycket inom islam som pekar på både det ena och det andra. Det beror vad man väljer att lägga vikt vid och hur man väljer att tolka det. Personligen anser jag att det finns mycket i koranen som kan tolkas som stöd för demokrati, bl.a. konceptet shura samråd.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-07 00:56:00
|
|
markushankins |
Calle Z/ Valet i Irak var en katastrof. Över 100 partier ställde upp, ett enda var massivt USA backat och vann valet med följd av att man fick samma interimsledare som USA VALT UT. Sedan fick inte Kurder, Assyrier och Sunniter i 100 000 tal rösta, men det kan man väl ha överseende med så länge man fick ha val... Lika mkt trovärdighet i de valen som när Saddam fick 100 av rösterna...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-07 01:07:00
|
|
Calle Z |
På vilka grunder avgör du att valet var en "katastrof"? Johannes. Läs och lär, islam är inte en religion som förespråkar religionsfrihet, demokrati eller männskliga rättigheter! Kvinna är och förblir en förlorare inom islam!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-07 01:09:00
|
|
Calle Z |
givetvis. så menade jag kvinnan...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-07 01:38:00
|
|
Calle Z |
Det var ett bra sätt att bemöta mig. Fånigt att argumentera mot en högstadieelev! Positiv syn på mig? Ifall de männskliga rättigheterna är ibland de viktigaste inslagen i islam! Läs då statistik ifrån bla Amnesty..Menar du på fullt allvar att islam inbjuder till religionsfrihet? Betänk att jag efter en hård arbetshelg varvar ner med en eller två konjak! :
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-07 03:34:00
|
|
markushankins |
calle/ alså, inga av dina inlägg hittills har nån rim och reson, du slår åt alla håll och låter som en 12-årig bushanhängare från texas. vad är poängen?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-07 03:54:00
|
|
AmerikaMike |
Alla demokratiska val är naturligtvis en katastrof för en äkta kommunist.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-07 10:24:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Calle: Inom islam finns även en term som heter "ihl al-khitab", ordagrant "bokens folk", som säger att religionerna kristendom och judendom också är en del av den rätta tron. Sen håller de inte med varandra om profeten Muhammeds ställning. Men det är i alla fall fel att tro att islam skulle vara intolerant i relation till dem.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-07 10:29:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Koranen sura 5 vers 69 t.ex. : "Those who believe in the Quran, those who follow the Jewish scriptures, and the Sabians and the Christians,- any who believe in Allah and the Last Day, and work righteousness,- on them shall be no fear, nor shall they grieve. "
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-07 18:50:00
|
|
AmerikaMike |
Med lösryckta citat ur Bibeln eller Koranen han man visa i stort sett vad som helst. Islam liksom kristendomen är vad utövarna gör den till inte vad du eller någon annan apologist önsketänker.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-07 21:40:00
|
|
Calle Z |
AmerikaMike satte huvudet på spiken där. Helt riktigt. Johannes en annan sura är 9:29. Bekämpa dem som inte tror på Allah eller domens dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och hans sändebud, eller inte erkänner sanningens religion, bland bokens folk, tills de ger kompensation med villig underkastelse, och känner sig underdådig. Sura 9:29
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-07 21:49:00
|
|
Calle Z |
Markus min poäng är att Iran är en avskyvärd diktatur. Det Iranska folket förtjänar liksom alla andra folk att få leva i frihet. Tanken att en islamistik diktatur får tillgång till kärnvapen är iaf skrämmande för mig. Jag vet iof inte hur du ser på den saken? Och slutligen så menar jag att politik och religion skall skiljas åt och att islam är en på många plan förkastlig religion. Hoppas jag har klargjort mina åsikter lite mer begripliga för dig nu.
|
| |