Rape me

Inlägg #1: Postat: 2005-02-07 14:15:00
Linda I Skåne
Jag känner inte till så mycket om fallet i sig men jag frågar mig ändå; Hur ända in i glödheta kunde 13-åringen hamna i denna situationen? Eftersom alkohol var inblandat så kan man slå fast att: Där spriten går in går vettet ur. Det gäller nog männen också. De måste ju också ha varit berusade? Eller var de spik nyktra? Om de var det är ju är det hela än mer fruktansvärt. I övrigt tycker jag att många lagtexter är tandlösa s.a.s. Och HUR tolkas lagen? Ja, säg det?
Inlägg #2: Postat: 2005-02-07 14:22:00
Mysan
Jepp hur hamnade hon med 4 araber samt fick i sig sprit? Det är väl överlagt brott om något hela grejen som hände.Det finns inga oplanerade brott.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-07 14:35:00
thomtom
Fler svårutredda våldtäktsfall skulle utredas så långt det över huvud taget är möjligt. 90 procent av dem läggs ju ned. Till det bör läggas en skärpning av straffvärdena även för sexuellt utnyttjande, framför allt av minderåriga.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-07 14:37:00
JonathanJ
Det intressanta är också att hovrätten totalt bortsett från omständigheterna kring detta rättsfall.

- Trettonåringen kom enligt hennes
pappa hem berusad runt 22-tiden
på senkvällen.
- Männen var fyra till antalet och i
flera fall mycket äldre än flickan.
- Vi får anta att flickan inte bar med
sig sprit till männens lägenhet
utan blev nog bjuden på denna på
plats.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-07 14:37:00
JonathanJ
- Drickandet måste ha påbörjats
under tidig kväll för att gå ihop
med vittnesmålet om att flickan
kom hem vid 22-tiden.

Finns det _någonting_ normalt i detta beteende, framförallt från männens sida? Nej!

Varför kan _inte_ hovrätten se sambandet?
Inlägg #6: Postat: 2005-02-07 15:13:00
Arngrim
Att hon var både minderårig och berusad torde ju ses som en försvårande och inte förmildrande omständighet. Jag har svårt att tro att hon tvingade till sig alkoholen från fyra vuxna män, med andra ord så skapade de situationen.
Självklart borde de dömas för grov våldtäkt, allt annat är ju vansinnigt, och avsett hur förenlig domen är med lagtexten så är det fullkomligt oförenligt med lagens syfte!
Inlägg #7: Postat: 2005-02-07 15:17:00
NisseO
Ännu en som sätter sig till doms över domarna och kallar dem okunniga och outbildade p g a ... okunskap. Det börjar bli tröttsamt att höra så många okunniga som tror sig veta bättre, och det börjar likna kulturrevolutionens Kina, där "borgerliga kvardröjande strukturer" skulle rensas ut genom att vuxna ersattes av unga oskrivna blad.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-07 15:30:00
Michael Lundahl
Jonathan, eftersom du är så säke rpå din sak och kan detta mycket bättre än Hovrätten, då kanske du kan svara på en mycket enkel fråga: vem eller vilka av de fyra var det som gav flickan alkohol?
Inlägg #9: Postat: 2005-02-07 20:45:00
Biff
Varför anser du att sättet tjejen fick i sig alkoholen på inte är viktigt? Genom att det inte verkar handla om ett fysiskt övergrepp, tycker jag det är stor skillnad på om hon drack självmant eller inte. Det avgör liksom hela saken eftersom en person inte ska behöva ha ansvar för en annan persons handlingar, oavsett om denne är ett barn.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-07 20:54:00
Anna Li
"I min värld så är en 13-åring oförmögen att ge sitt godkännande till sex oavsett alkoholpåverkan eller inte." Exakt!
Om en 13-årig helt nykter flicka frivilligt kryper ner naken i en 30 årig mans säng och säger "skall vi älska" då ska han svara Nej, lilla gumman klä på dig och gå upp. Allt annat är ett brott!
Lägger man därtill att bjuda på/tvinga i alkohol så borde lagtexterna kunna tolkas såsom du menar.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-08 14:08:00
Mysan
Verkar som om domare alltid skyller på spriten och offret därav så döms inga män.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-09 07:14:00
matruschka
Bla bla bla... Ja det är ju omöjligt att domstolar dömer helt galet,det är ju UTBILDADE JURISTER som arbetar där.Alltså är sensmoralen här att folk med utbildning inte kan vara dumma i huvudet på ett moraliskt plan eller sakna sunt förnuft?Doktor Mengele någon?Jävla snömos.
Inlägg #13: Postat: 2005-02-09 09:48:00
Anna Drangel
Även om en kvinna själv supit sig full, varit kåt och sugen på sex måste det finnas ett skydd för henne. Och jag kan bara undra hur det skydd ska se ut? Säg att en kvinna är sugen på sex med EN man i ett sällskap av fyra. Men de andra tre hakar på mot hennes vilja. Skulle hon då få "ta det"? Detta är en viktig frågeställning.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-15 00:09:00
Porthos K
Ditt val att citera Kant som nu visst är engelsk är lustigt. Statuatory Rape-principen är nämligen en tanke som endast förespråkas av de som inte har en aning om vad den faktiskt innebär rent praktiskt, och vilka rimligtvis inte har en särskillt välgrundad uppfattning om huruvida det är en princip de själva vill bli dömda efter.
Laddar...