|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-03 15:05:00
|
|
Michael Lundahl |
För det första: för de där man har kunnat bevisa att de hade sex med flickan så har de dömts för brott. Och Hovrätten skrive ri domen "Det som brott ***** dömts för är allvarligt". Hur kan man se detta som att något ansvar läggs på flickan?!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-03 18:02:00
|
|
tomster |
Du har inte läst det jag skrev. Ska en 13-årig flicka hållas ansvarig för att hon druckit sprit hos 4 män som sen haft sex med henne mot hennes vilja? I och med att det inte bedöms som våldtäkt då hon inte blivit försatt i vanmakt så läggs ansvaret på flickan för hennes vanmakt vid tillfället. Så alltså lägger man ansvar för situationen på flickan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-03 20:06:00
|
|
Biff |
Det var väl starköl och inte sprit hon blev full av? För övrigt är problemet rätt avancerat... männen hävdar ju att de trodde att hon var äldre, och om de på allvar trodde det eller om det inte går att bevisa motsatsen, så borde de åtminstone inte ha hela ansvaret för att hon drack. Svårt att avgöra för en som inte vet hur flickan ser ut eller uppför sig. Vad gör man förresten om det inte går att bevisa att det var samma män som gav eller tvingade i henne starköl?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-03 20:10:00
|
|
Biff |
Oj, sista meningen blev ofullständig! Så här ska det vara: Vad gör man om det inte går att bevisa att samma män gav eller tvingade i henne starköl och utförde övergreppet?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-03 20:20:00
|
|
Sunny |
Här fannns utrymme för fällande dom: detta fallet handlar inte som Tumbafallet om en vuxen kvinna som själv inviterade 3 män hem mitt i natten: Män som hon kallar för "kåra syrianer" i ett tel samtal till väninan.
Att det sdean spårat ut är väldigt svårt att bevisa.
I det här fallet skulle till o med jag kunna plocka fram de lagparagrafer som kunde givit betydligt strängare straff.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-03 20:27:00
|
|
Sunny |
1 All sex med minderåriga är förbjuden.
2 Om en "pojkvän" 16åringen bjuder ut sin 13 åriga flickvän är det koppleri. Enligt kopplerilagen är straffen mycket stränga för att förmedla sex med en 13 åring!
3 Att skaffa sprit till ett barn är otillåten langning antingen hon dricker själv eller blir trugad. Här handlar det om en domstol som dömmer så milt de bara kan. Den första dommen var relevant. Juridik är inte som matematik en exakt vetenskap utan den måste tolkas.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-03 20:30:00
|
|
Sunny |
Hade detta hänt efter den 1/4 i år hade utgången blivit en annan: nu ska alla sexuella övergrepp på barn klassas som våldtäkt. Ingen ska längre kunna säga att barnet "ville själv." Men poängen är ju att de kunde dömt lika hårt för sexuellt utnyttjande om de velat. Jag kommer alltid att vara upprörd över den här dommen o med tanke på de pengar som samlats in är jag inte den enda.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-03 20:51:00
|
|
Biff |
Hmm... bara en undran, vet man att flickan fick starkölen från någon av personerna i lägenheten? Om inte kan hon ju lika gärna ha stulit dem från sina föräldrar eller köpt av nån kompis.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-03 23:56:00
|
|
Sunny |
Biff: jag är lite ute på hal is här. Jag brukar aldrig skriva ifall jag inte läst dommen o det har jag inte: bara urdrag. Hon räknade 16 åringen som sin pojkvän. Det var honom hon skulle möta. Han hade 3 vuxna män i lägenheten: jag utgick ifrån att det var någon av dem som fixat alkoholen. Annars skulle vår flicka först träffa någon som köpte ut öl till henne utan pengarhon hade inga med sig: skulle be butiken lägga undan till banbidraget
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-03 23:59:00
|
|
Sunny |
forts sedan skulle hon hitta en plats att dricka sig rejält full för att därefter gå hem till sin pojkvän.
Vad gör en normal pojkvän om hans 13 åruiga date dyker upp berusad? Ja först hjälper han väl henne att nyktra tilll o sedan ser han väl till att hon kommer säkert hem? Han låter ingen utnyttja henne sexuellt i alla fall.
|
| |