Pengar

Inlägg #1: Postat: 2005-02-03 00:47:00
Uno Hansson
På lång sikt finns det alltså kanske minst 50 att hämta om organiserade konsumenter och skattebetalare anlitar skickliga konsulter som förhandlar om gemensamma avropsavtal med samarbetsvilliga företag underleverantörer till de multiföretag som flyttar sin verksamhet österut.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-04 15:19:00
Lermannen
Det ar ju det som haller pa att handa. Mer effektiva forsaljare i vast pressar priserna genom att tillhandahalla en mer stromlinjeformad supply chain och skara av mellanhander.

Det jag har svart att se i din teori ar hur nagon skulle kunna vara villig att ta en risk tex i form av en utvecklingskostnad sag att foretag x lanar pa banken utan utlovad avkastning. Titta pa lakemedelsbranschen t.ex. dar riskerna ar lika stora som kapitalet som maste investeras.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-05 11:54:00
Uno Hansson
Inom den samhällsstruktur som jag försöker beskriva, så finns det två olika penningsystem för företag att välja emellan. Dels de nuvarande nationella valutorna. Dels finns det inom varje region en egen valuta. Embryon till utformningen till denna valuta finns beskriven på Länk: nordspar.se
- Översikt - synpunkter - och i artikeln "Basinkomst och offentlig sektor helt finansierad med skatt på likviditet" samt vidare i " Sluta jaga de arbetslösa" Punkt 3.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-05 11:59:00
Uno Hansson
Eftersom det som beskrivs av Per Almgren och Åsa Brandberg i hennes arbete med Solidarsystemet, se Länk: solidar.lir.be enbart är förslag till alternativa penningsystem så kan naturligtvis utformningen modifieras. Varken Per eller jag är helt överens med Åsa om detaljutformningen.
Inlägg #5: Postat: 2005-02-05 12:24:00
Uno Hansson
Det som du kallar för supply chain SCM CM kallar jag för logistikprocess. Här anser jag att brukarna konsumenterna bör bilda gemensamma medlemsorganisationer som via konsulter teknikupphandlar flödesstrukturer med standardiserade gränssnitt och sidosnitt mellan de optimalt fåtaliga företagen längs kedjan från ursprung till brukare.
Inlägg #6: Postat: 2005-02-05 12:37:00
Uno Hansson
Flödesstrukturen och standardsnitten kan då användas för parallellt samordnade flöden av mängder av olika avropsprodukteter. Hur bör exempelvis grundstrukturen se ut för leveranser fram och åter till de boende och verksamma längs tillfartsleder till stora städer? Kan sedan offereras och lokalanpassas till tiotusentals tillfartsleder världen över.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-05 12:43:00
Uno Hansson
Jag anser att det bör ske som någon sorts förarlös fysisk "Token Ring" och behovanpassad hastighet. Det flödesnät som används är t.ex. balktrafiknät under natt och tidig morgon. Länk: swedetrack.com
Inlägg #8: Postat: 2005-02-05 12:53:00
Uno Hansson
"Lastpallarna" inom balknätet är standariserade superlätta "korgcontainrar" som vid varje nod kan förses med påsnäppbara "cykelhjul" och hämtas eller lämnas av leverantörer, brukare, konsumenter eller ombud.
Laddar...