|
Inlägg #21: Postat: 2005-02-03 00:42:00
|
|
stålis |
Franklin pekar på problem som alla utom Sofia och andra verklighetsförnekare känner till.
Förresten är det ställt utom all diskussion att kostnaden för invandrarna nu ligger på mellan 40-50 miljarder om året, enligt professor Bo Södersten. Det drabbar även redan här befintliga invandrare.
Ju fler om kakan, desto mindre bitar till var och en.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2005-02-03 00:45:00
|
|
stålis |
Beträffande Sofias brist på siffror om invandrarbrottslighet. Var så god, gammal Brå-statistik från 1996!
Länk: fajaf.com
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2005-02-03 07:44:00
|
|
Jan Schmidt |
Hade inte tänkt skriva här något mer, men svar 21 är så uppåt väggarna att jag bara måste reagera: Vad är det som är "ställt utom all diskussion"? Att invandringen kostar 40-50 miljarder om året? Eller att det är Bo Södersten som påstår detta? F ö är ett påstående av Bo Södersten något som är raka motsatsen till "ställt utom all diskussion".
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2005-02-03 10:37:00
|
|
Bärnson |
Svar på 7: Ja. Jag skulle inte ta en polismans ord för absolut sanning. Det han upplever i sin yrkesroll kan på sin höjd vara ett utsnitt av verkligheten. Det kan låta märkligt i dina öron, men hans personliga upplevelser saknar relevans. Lika lite som mina personliga upplevelser saknar relevans. Det finns en story att berätta men tro inte att den ger en rättvis bild av verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2005-02-03 10:45:00
|
|
Bärnson |
forts:Det skulle till exempel vara nyttigt att vet vilken typ av brottslighet vi talar om. Är det trafikbrott eller misshandelsbrott eller tillgreppsbrott eller eller skattebrott eller hatbrott eller narkotikabrott? Om du frågar en utredare av miljöbrott för att dra slutsater om brotslighet så får man bilden av att alla brottslingar är rika svenska män.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2005-02-03 20:50:00
|
|
Redliner |
okej, så du nämner två nyhetsinslag och hävdar sen att medierna översvämmas av artiklar om strukturell rasism? det märks att du pluggar till journalist...
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2005-02-03 20:55:00
|
|
Redliner |
i medierna har snarare brott begångna av invandrare, särskilt med en svensk kvinna som offer, högsta nyhetsvärde. BRÅ:s 1993-undersökning visade att invandrare var överrepresenterade som brottsoffer. det återspeglas INTE i svenska medier.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2005-02-03 22:08:00
|
|
stålis |
Mycket har hänt sen -93. Sen utesluter ju inte det ena det andra. Invandrare vad som nu menas med det kan vara överrepresenterade både som offer o. förövare. En statistik från Oslo 1999-2000 visar dock att i fråga om våldtäkter, så stod
invandrarna trots att de utgjorde 13 procent av landets befolkning för mer än 60 procent av våldtäkterna. Och då gissar jag att de flesta av offren var etniska norskor. I Sverige råder inte samma öppenhet, men vad säger att det är annorlunda här?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2005-02-03 22:21:00
|
|
stålis |
Sen har diskussionen här hamnat vid sidan om ämnet: bör massmedier rapportera
om en brottsling talar svenska med brytning eller inte? Frågar mig hur man kan bli upprörd om så sker. Bör det inte ligga i allas intresse att brottslingar åker fast? Varför skall man censurera av rädsla för att främlingsfientligheten o. rasismen skall tillta? Är inte öppenhet alltid bättre när samhällsproblem skall diskuteras än censur?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2005-02-03 22:22:00
|
|
stålis |
Redliner försöker skaffa sig debattövertag genom att kalla sig invandrare. Är inte det också ovidkommande, precis som han/hon talar svenska med eller utan brytning? Från vilket land har Redliner invandrat? Är det hemligt?
|
| |