|
Inlägg #1: Postat: 2005-02-01 23:54:00
|
|
Inger Olsson |
Sanningen blir då inte det viktigaste utan HUR få "till det" så det man säger VERKAR sant! På så sätt blir ju även statistik och känsloutbrott gångbart. Till Jan E vill jag uppmana att läsa Märta Tikkanens bok "Män kan inte våldtas" och du skulle kanske få en annan dimension på livet? Jo, de kan våldtas och sexuellt utnyttjas, i synnerhet de yngre...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-01 23:54:00
|
|
Inger Olsson |
Intressant är också hur du tydligen endast inbegriper fysiskt våld i begreppet våld. Jag skulle lugnt kunna påstå att en moders emotionella våld - på flera plan! - har skadat många barn och även relationer. Orsakerna är däremot en annan diskussion. Likaså svårigheten att ens våga närma sig detta.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-02 00:01:00
|
|
Inger Olsson |
Jan E: Lösningen på våld är alltså inte att sexistiskt problematisera mannen utifrån hans kön och på så sätt vill man bevisa vad mannen ÄR, redan föds till gn att ta till gamla förlegade läror och göra kvinnan till ett hjälplöst offer. Vi måste helt enkelt våga "fejsa" sanningen utan att gömma oss bakom diverse teorier.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-02 00:50:00
|
|
Jan E |
Jag har både läst boken - och sett filmen. Utmärkta båda två. Men syftet med den, vilket du tycks ha missat, är att just bekräfta att män inte kan våldtas genom att skildra en rätt våldsam men belysande historia om kvinnors utsatthet. Den typ av hämnd på mannen som skildras är ju inte särskilt sannolik, eller hur? Män kan förnedras sexuellt av kvinnor, men inte våldtas. Som man kan jag inte undvika att känna en viss trygghet i detta faktum. Den tryggheten har inte kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-02 00:51:00
|
|
Jan E |
Jag har inriktat mig på det fysiska våldet eftersom detta är vad artikeln handlar om. Och så kan jag upplysa dig om att jag inte är feminist. Jag har däremot inget emot måttfulla feminister, som t ex Alvunger på feminetik.se, som egentligen bara strävar efter kvinnors och mäns jämställdhet. Men du kanske liksom artikelförfattaren tillhör gänget som tuggar fradga av feministhat på AFS?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-02 11:10:00
|
|
Fowler |
Svar 3: Så du tycker inte det är värt att problematisera det faktum att år 1997: var 92 procent av de som misstänktes för misshandel män, 99 procent av de som misstänktes för sexualbrott män och 94 procent av de som misstänktes för rån män.
För övrigt utgår de flesta feminister inte från att man "är" utan att man "blir", vilket ger en förändringspotetial. Som biologist däremot utgår man ifrån att vi mannen och kvinnan "är" och inte kan förändras.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-02-02 11:46:00
|
|
Franklin |
Jan E: Jag vet inte om jag ska tro när du skriver att män inte kan våldtas, men det bevisar utan tvekan att du inte tänker särskillt långt! Tydligen hindras du av dina egna föreställningar och fördomar om sex och även av din egen okunskap om den manliga kroppen. Ursäka ordvalet, men din kuk kan fås att stå utan din vilja, den reagerar nämligen på stimulans vare sig du vill det eller ej. Likaså kan ett föremål upp i anus utan tvekan räknas som våldtäkt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-02-02 11:49:00
|
|
Franklin |
Men de som riskerar våldtäkt mest är kanske unga oerfarna män som inte vågar säga nej och mot sin vilja går med på sex. Precis som vissa unga kvinnor går med på sex mot sin vilja eftersom de känner ett tryck att ge med sig. Så påståendet att män inte kan våldtas är, om du ursäktar mig, BULL SHIT! Läs på kära Jan E.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-02-02 13:28:00
|
|
Jan E |
Käre Franklin, jag har nog tänkt längre än vad du har gjort. Hur ofta händer det då att män utsätts för det du beskriver, att de fasthållna eller fastbundna av kåta och fysiskt starka kvinnor tvingas mot sin vilja penetrera eller ha oralsex eller vad det nu kan handla om? Det går alltid att hitta extremer. Det har ju inte minst artikelförfattaren gjort genom att relatera till ett fall i Sydafrika, något fall på närmare håll har han tydligen inte funnit.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-02-02 13:29:00
|
|
Jan E |
Men är det egentligen extremerna som är intressanta? Det tycker inte jag. Det är det sannolika, det vanliga, det som händer dagligen som vi bör koncentrera oss på.
Men OK, låt oss kämpa för inrättande av en mottagning för våldtagna och utnyttjade män. Rätt ska vara rätt, alla ska ha samma möjligheter. Men det skulle förmodligen räcka med just EN för hela landet, och förmodligen skulle personalen därstädes ändå få sitta och rulla tummarna mest hela dagarna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-02-02 17:56:00
|
|
Franklin |
Jan E: Hur vet du att inte män våldtas varje månad i Sverige? Hur vet du det? Att det inte pratas om detta kan kanske bero på inställningar som din egen att "män kan inte våldtas". Vilka reaktioner skulle en man få som sa att han blivit våldtagen? Jo han skulle förmodligen bli utskrattad, hånad, förminskad och få höra att han säkert njöt av det. Det var inte länge sedan det stod om ett sådant fall i tidningen. Snubben blev visst utskrattad på polisstationen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-02-04 00:06:00
|
|
stålis |
Varför är ni så hjärntvättade att när ni hör klyschan "män kan inte våldtas", automatiskt tänker "nej, inte av en kvinna", när ni vet att det händer - i andra länder oftare än i Sverige - att män våldtar andra män? Så sluta ljug. Män kan visst våldtas. Och för något år sen dömdes en kvinna i Sverige för våldtäkt på en tonårskille.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-02-04 00:10:00
|
|
stålis |
Sen minns jag ett fall i Malenas sexspalt i AB. En man berättade att de gett en manlig gäst med stor snopp sömnpiller av "misstag", och att han senare fann sin hustru sugande den sovande mannens snopp. Vad är det om inte ett slags våldtäkt, om mannen nu befann sig i "vanmakt" p g a sömnpillret?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-02-04 19:50:00
|
|
Inger Olsson |
Jan E: Visst, du kan tolka boken som du vill och av det jag har läst av dina kommentarer här och på andra ställen, så kanske DET inte är konstigt med din syn på mannens sexualitet, "något" som "alltid vill"-typ, mannen med styrd sexualdrift? Hur många "lagomfeminister" - om vi nu skulle undanta dina s k "värsta" feministidealister - har inte den synen? Det är bara att läsa Anna Drangel m fl här på Sourze!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-02-04 19:51:00
|
|
Inger Olsson |
Fast de förstår givetvis inte att könsmaktsteorin är signerad S Freud. Och varför är han så plötsligt på modet liksom marxismen??? Intressant vore att få veta hur många av s k sympati-feminister till män som är sambor/gifta med likhetsfeminister och vilka som sen köper sexuella tjänster? Den "krassa" driften och "mannens blick" och han "vill bara en sak" ingår även i en sådan sexualsyn...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-04 20:01:00
|
|
Inger Olsson |
Det kan horan runka av så "slipper" den passiva offerkvinnan detta hemska "övergrepp" av mannen? Nog fan ligger det mycken kommunikationsproblem bakom...
J Erik: Jag tycker att du är mycket enkelspårad när du ser på fysiskt våld och därmed sexuellt våld. Allt blir en "ENMANSshow"... DU ser att mannen ÄR fysiskt starkare - men vari ligger logiken att han använder den då han är fullt medveten om detta?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-04 20:03:00
|
|
Inger Olsson |
Du saknar täckning för din slutsats då du gör detta till en inte bara universell saning utan även till "vardagsmat".
För det är det du ständigt hankar in på med anledning av din REDAN människosyn? Problemet är ju att det osynliga våldet är vanligast! Det är ju bara att tala med vuxna som har varit barn...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-04 20:09:00
|
|
Inger Olsson |
...Oj, har vi varit det? Inte existerar dem i feministisk litteratur. Jo, endast som i vägen, så bunta ihop och slå ihjäl dem...
Sen Jan E: Du vill väl helst inte veta att högutbildade kvinnor sexuellt missbrukar sina söner? med gott stöd av S Freuds Oidipuskomplex!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-04 20:10:00
|
|
Inger Olsson |
Du vill väl heller inte veta att de utnyttjar unga killar och tjejer här hemma i trygga Sverige och utomlands? S/M finns även hos lesbiska kvinnor fast då är det "fint" jmf med det hetrosexuellas... Och lesbiska KVINNOR bankar på varandra, fast det vet du inget om? Men Jan E det vågas faktiskt idag talas mer öppet om kvinnligt avancerat våld.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-04 20:11:00
|
|
Inger Olsson |
Såg senast i går på bibblan att en ny rapport finns om sexuella övergrepp på barn och den var entydig! Brotten av kvinnor var t o m allvarligare då det handlar om brott gjorda i en grym manipulativ förtrolighet förutan det du kallar FYSISKA slag...
Ditt påstående i svar 5 "tuggar fradga av feministhat" är lika känslofyllt och dåligt underbyggt, så som en annan feminist hade slängt ur sig i brist på argument.
|
| |