Inlägg #1: Postat: 2005-02-01 23:01:00
|
Inger Olsson |
Det finns en annan aspekt i denna dom - som i alla andra liknande fall - och det är HUR bedöma lidande i det fall man inte minns något p g a droger när brottet skedde? Vi ska alltså ha klart för oss att t ex skadeståndsanspråk är kopplat till brottssituationen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-02-01 23:05:00
|
Inger Olsson |
Personligen tycker jag att lagen måste ses över när det gäller unga individer och det menar jag det finns stöd för i all vetenskap. I det fall en 13-åring vore så mogen skulle inte vi som föräldrar snarare numera staten? behöva ta hand om dem.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-02-01 23:06:00
|
Inger Olsson |
M a o kan man i ett sådant fall som detta argumentera för att om hon INTE minns kan hon heller INTE ha gett något tillstånd till gruppsex! Om man nu skulle vilja ev. ha det till det. Kopplar man sen på förmågan/mognaden till att se konsekvenserna så...?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-02-01 23:06:00
|
Inger Olsson |
Att sen de inom våra domstolar även vet om att kondomer delas ut till sjundeklickarna och att ungdomsmott. servar för gratis kondomer och "dagen efter"-piller beror ju snarare på ett påtvingat beteende av oss, sexualneurotiskt fixerade, vuxna än att ungdomarna har skrikit efter det...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-02-01 23:07:00
|
Inger Olsson |
Och nej, det skulle definitivt inte ha blivit mediadrev om det hade varit en prostituerad. Inte ens om hon hade varit 13. Av någon anledning skulle många tycka att DEN trettonåringen var mogen sina handlingar och givetvis gör hon det frivilligt...?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-02-01 23:10:00
|
Inger Olsson |
Apropå mognad, är det ingen som har reagerat på att denna unga tjej hängs ut på ett, i mina ögon, makabert sätt i media? Det finns flera stadier för ett brottsoffer att gå igenom. VILKA konsekvenser kommer det att få vid "uppvaknandet"?
|
|