Stockholm stjäl jobb från Sverige

Inlägg #1: Postat: 2005-02-02 01:09:00
Mysan
Jag tror ingen stockholmare vill flytta vare sig det gäller jobb eller bostad.
Inlägg #2: Postat: 2005-02-02 05:19:00
thomtom
Ja, det är inte rationellt att så mycket offentlig verksamhet ligger i Stockholm.

För det första är fastighetspriserna eller hyrorna minst dubbelt så höga i Stockholm som i en mellanstor svensk stad.

För det andra är det inte nödvändigt för två verk att ligga nära varandra eller till andra parter med dagens kommunikationer datorer med bredband, mobiltelefoni, tåg, flyg mm, mm. Det kanske är mer vettigt att tex Naturvårdsverket ligger nära ett testlabb vid ett större universitet osv.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-02 16:45:00
colin
Jag tycker att de ska ta alla myndigheterna och riksdagen och flytta ut dom i landet.De tillför i alla fall ytterst marginellt till Stockholms inkomster.Då skulle det bli ännu mer glasklart för alla i landettänkande personer vilka som betalar för äventyrsbaden i den minsta lilla avkrok medan Stockholmarna till och med får betala för att köra på vägarna.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-02 20:36:00
Björn_T
Det är ju förstås ingen naturlag att alla statliga verk ska ligga i Stockholm. Om t ex Riksantikvarieämbetet fullgör sin uppgift bättre om de ligger i Visby istället, så ska de ju naturligtvis ligga i Visby. Problemet är ju att det inte är det som har triggat förflyttningarna, utan nedläggning av regementen. Ser du inget problem med det sättet att hantera offentlig verksamhet?
Inlägg #5: Postat: 2005-02-03 09:17:00
Peppe
Man kan ju fundera på fördelningen av förbrukningen av skattemedel mellan regioner i Sverige. Bidrar Stockholm med så mycket statliga skattemedel att de bör förbruka en så stor andel av de statliga kostnaderna?

I min hemby har ombyggnaden av E22 skjutits upp i 40 år !, dvs lika länge som jag levt och under tiden har man byggt om E4 ett antal gånger. Och vart leder E4? Till Stockholm...

Ett George Orwell-citat, "Alla djur är jämlika, men somliga är mer jämlika än andra"
Inlägg #6: Postat: 2005-02-03 10:33:00
Anna Drangel
Jag ser inga problem alls att förlägga ett NYTT verk utanför Stockholm. Regionspolitik i all ära, men det här handlar om människor också. Och som jag skrev - vore det ett privat företag, fine, men nu råkar det handla om ngt som ska föreställa demokrati. Och att ta från dom rika och ge till dom fattiga är väl ok, så länge man gör det på ett ärligt sätt. Det hade varit mer OK att säga upp de anställda på verken i Sthlm o ge dom ett avgångsvederlag.
Inlägg #7: Postat: 2005-02-03 17:30:00
steno
Planekonomi löser inga problem. Om man inte ser statlig verksamhet som ett försörjningsobjekt där kompetens och produktion är oviktigt. Lokaliseringsorterna välkomnar inga stockholmare. De vill sysselsätta sina arbetslösa och ge möjligheter till eleverna i bygdehögskolorna. Det brukar ta så där 10 år att åstadkomma den standard som verken hade förut. Inga problem, vem har bråttom, tycker mottagarna.
Inlägg #8: Postat: 2005-02-03 17:34:00
steno
. Kostnaderna blir enorma. De flesta pendlar till en början, generaldirektörer till lägsta tjänstemän. Subventionerat så man ska kunna ta in nya från orten när de som kan något tröttnat på resorna och hittat nya jobb. Ett antal självmord brukar det bbli i processen. Nya verk är en annan sak. Men de brukar bildas av delar av gamla verk så det blir ingen lösning
Laddar...