Statlig sexistisk lögnpropaganda

Inlägg #1: Postat: 2005-01-31 10:54:00
Bärnson
Det är faktiskt iinte det det handlar om... kvinnor är mer utsatta för partnervåld, men det är inte en konsekvens av en könsmaktsordning... det handlar om sjuka puckon som slår kvinnor... men genom att utnyttja statistiken på ett felaktigt sätt vill man få det till att alla män är ansvariga
Inlägg #2: Postat: 2005-01-31 10:55:00
Bärnson
forts: sen är det naturligtvis bra att män på ett aktivt sätt visar att våld mot kvinnor inte är okej, eftersom dessa sjuka snubbar kanske fått för sig det...
Inlägg #3: Postat: 2005-01-31 13:25:00
NisseO
Du ägnar dig åt härskartekniken förlöjligande, som feminister menar att män använder för att förtrycka kvinnor. Jag har inte påstått att min upplevelse som 16-åring var hemsk. Däremot menar Eva Lundgren et al. att det var en hemsk upplevelse för mig och att det var fråga om sexuellt våld t o m. Vilka frågor är det jag inte svarar på? Hur menar du att frågor visar på att kvinnor är mest utsatta för partnervåldet?
Inlägg #4: Postat: 2005-01-31 23:25:00
Jan E
Bärnson, du måste fortsätta ditt resonemang. Vad tror du att det beror på att det finns ”sjuka puckon” som misshandlar och våldtar kvinnor? Vi kan ju undvika att beskriva dem som en konsekvens av könsmaktsordningen, men vi måste ändå försöka förstå, inte minst för att kunna minska riskerna för misshandel och våldtäkt. Som sagt varifrån kommer alla ”sjuka puckon”? De måste ju vara en konsekvens av något.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-31 23:25:00
Jan E
Nej NisseO, det finns inte alls några fakta som visar att kvinnor misshandlar lika mycket – eller ”minst” som du uttrycker det. Det finns däremot fakta som säger att kvinnor misshandlar, men det har åtminstone jag vetat hela livet. Men framförallt är resultatet av kvinnligt våld oerhört begränsat i jämförelse med det manliga. Det är detta som är det viktiga.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-31 23:26:00
Jan E
Ytterst har det med skillnader i kroppskonstitution att göra. Men det finns säkert också en nedärvd skillnad mellan manligt och kvinnligt beteende; kvinnor är i allmänhet inte lika benägna att ta till våld. Det räcker med att studera en skock dagisungar för att inse det. De frågor som du vägrar svara på har jag framfört i andra trådar.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-31 23:26:00
Jan E
Är det du NisseO som är sign Nisse i Antifeministiska förbundets webbforum?
Inlägg #8: Postat: 2005-01-31 23:40:00
NisseO
Jan E: Det finns en mängd studier där kvinnor själva anger att de misshandlar minst lika mycket som män. Det här är en sammanställning: Länk: dohc.ie Läs gärna sammanfattningen på s. 58! Jag har svarat på dina enkla frågor om min artikel sakligt och sansat, men fått förlöjliganden till svar. Om du vill ha svar på någon fråga, så kan du upprepa den med vänlighet och ödmjukhet, gärna med en ursäkt för dina påhopp ovan.
Inlägg #9: Postat: 2005-02-01 10:07:00
Bärnson
Jan E:Varför uppstår psykiska störningar? Varför begår människor brott? Varför misshandlar kvinnor barn? Vi kan dra ut konsekvenserna om du vill: I det jämställda samhället förekommer inget våld mot kvinnor. Men om nu män är jämställda och överlägsna så borde det inte förekomma något våld mellan män.
Inlägg #10: Postat: 2005-02-01 10:15:00
Bärnson
forts: det borde heller inte förekomma något som helst partnervåld i lesbiska förhållanden. Men det gör det. Kan det i så fall handla om något annat än könsmaktsordningen? Troligen! Det finns ingen man som tycker det är ok att slå kvinnor.
Inlägg #11: Postat: 2005-02-01 10:17:00
Bärnson
forts: det finns någon hemlig konspiration där vi samlar och hedrar dem som spöar på sina kärringar. DET FINNS INGEN SÅDAN KONSPIRATION! Män som slår kvinnor är så illa sedda att de riskerar att misshandlas på fängelserna.
Inlägg #12: Postat: 2005-02-01 10:20:00
Bärnson
Forts: Fattar du? Till och med de lägst stående i samhället föraktar kvinnomisshandlare.
Jag tror att kvinnomisshandlare är missanpassade, uppväxta i disfunktionella familjer eller på annat sätt störda individer. Men misshandlarna är inte jag och förhoppningsvis inte heller du
Inlägg #13: Postat: 2005-02-01 12:35:00
Jan E
Bärnson: har jag öht antytt något om en hemlig konspiration? Skärp dig! Du har tyvärr fått mkt om bakfoten. De flesta som misshandlar kvinnor gör det innanför hemmets väggar och är utanför hemmet till synes välfungerande medborgare. Det är inte särskilt relevant att tala om störda, missanpassade individer från dysfunktionella familjer. Den typiske misshandlaren är medelålders, svenskfödd och har alkoholproblem, men knappast något psykfall. Det är den verkligheten vi har att hantera.
Inlägg #14: Postat: 2005-02-02 08:30:00
Bärnson
Jan E: Snyggt jobbat! Du först ber du mig utvecka resonemanget och hävdar du att mitt grundinlägg är irrelevant. Då borde du inte bett mig utveckla. Den hemliga konspirationen är att män på något obskyrt sätt skulle acceptera våld mot kvinnor. Den metaforen borde till och med du förstå.
Inlägg #15: Postat: 2005-02-02 08:32:00
Bärnson
forts: och om våldet inte beror på kösnmaktsordningen är det är i allra högsta grad relevant att diskutera vad det är som gör vissa män till misshandlare. Det tror jag nog du förstår, innerst inne.
Inlägg #16: Postat: 2005-02-05 22:57:00
stålis
Stackars Jan E. Med de tre bitchiga systrar han växte upp med, kan han som ren överlevnadsinstinkt lagt sig till med en
feministisk ideologi. En variant av Stockholms-syndromet. Men det finns säkert avprogrammeringskurser. Margareta Winberg verkar ju ha blivit lite mer lättsinnig sen hon flyttade till soliga Brasilien. Kanske dags för en lektion i latinamerikansk machismo, Janne?
Inlägg #17: Postat: 2005-02-07 18:52:00
Trunkerad
"Den typiske misshandlaren är medelålders, svenskfödd och har alkoholproblem, men knappast något psykfall." - Lögn. Den typiske misshandlaren är 25-44 och utlandsfödd. Se sida 38 i Länk: bra.se
Laddar...