|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-30 12:36:00
|
|
Anna Drangel |
Visst finns det män som blir slagna och det är också fruktansvärt, men om man tar det grova våldet mot kvinnor är dessa i en sån majoritet. Bara för att jag är emot kvinnomisshandel betyder inte det att jag är en elitfeminist som hatar alla män!!! Detsamma gäller dig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-30 14:17:00
|
|
Redliner |
Har du gett en kille en örfil? Och det säger du bara så där?!?!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-30 17:40:00
|
|
NisseO |
Att 16 kvinnor för att få det till 20 måste du ta med de 4 männen misshandlas till döds av en partner säger att vi har minst så många psykiskt sjuka, brottsliga, drogmissbrukande män i vårt samhälle som avviker så pass mycket från oss vanliga män att de kan döda sin partner. Läs BRÅ-länken! Att samhälle fäster större vikt vid en kvinna som fått en örfil efter sin 15-årsdag än vid en man som systematiskt misshandlas i åratal av en kvinna, säger betydligt mer om samhället.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-30 17:40:00
|
|
NisseO |
Och varför jämför inte du en MANS örfil med en KVINNAS dödsmisshandel, Anna? Är det för att du är sexist? För mig är det ointressant om du hatar alla män eller bara en man. Om du hatar eller föraktar bara EN man för att han är man, så räcker det för att du ska vara sexist, oavsett om du hatar honom för att han slår eller blir slagen. Jag tycker illa om partnermisshandlare oavsett kön och hudfärg och bara för deras handlingar; det är så man gör när man är varken sexist eller rasist.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-30 17:40:00
|
|
NisseO |
Det skulle f ö aldrig falla mig in att kalla dig för något som har med “elit“ att göra. Det är tydligt att vi spelar I olika ligor, när min kritik I artikeln riktar sig mot bl a JämO, som uttalar sig så här: “Nästan varannan kvinna, 46 procent, har utsatts för någon typ av våld av någon man efter 15-årsdagen. Det betyder att mäns våld mot kvinnor knappast kan ses som något som bara berör ett litet antal män eller bara vissa män med kraftigt avvikande egenskaper.”
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-30 17:41:00
|
|
NisseO |
Eftersom JämO, ihop med regeringen, grundar sitt arbete på undermålig och sexistisk lögnpropaganda blir det tydligt att de måste lägga om sin radikalfeministiska politik och lägga konspirationsteorier om patriarkala strukturer i samma papperskorg där de placerar undersökningen Slagen Dam. Det är det min artikel riktar sig mot, och den har väldigt lite med ditt ev. manshat att göra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-30 17:41:00
|
|
NisseO |
Men det är förstås smart att spela offerrollen och inbilla dig att du måste vara “kåt, tacksam och glad”, när det räcker gott med att du inte är sexist och inte litar på feministisk lögnpropaganda. En bra början är ju att du håller med mig om att Slagen Dam är sexistisk lögnpropaganda, för det gör du ju när du inte kommer med några invändningar mot mitt resonemang. Tack, Anna!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-30 21:32:00
|
|
Marcus |
Anna du kan aldrig få över oss män till din lilla ståndpunkt. dom flesta män är inte feminister och kommer aldrig att bli det...många är emot feminismen.
Det enda sättet vi kan ordna ett bra samhälle är genom att tillsammans jobbar för jämställdhet utan feminism.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-31 10:28:00
|
|
Anna Drangel |
Redliner: Som förklaringar till örfilar jag gett: Jag gav en kille jag var tillsammans med en örfil när jag kom på honom med en annan tjej mitt i natten. Var förbannad över att han tidigare hotat mig när jag försökt göra slut. Kastade dessutom några koppar han fått av sin mamma i golvet. Han kastade då in mig i spisen så jag slog i huvudet ganska hårt. Som tur var blev det ingen hjärnskakning.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-31 10:28:00
|
|
Anna Drangel |
En annan gång när en kille var otrogen mot mig gav jag tjejen en örfil... Jag tror faktiskt det är mänskligt att fela ibland... Och jag tror inte dessa människor går omkring med men idag för min "misshandel".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-31 10:33:00
|
|
Anna Drangel |
Till Nisse O: Bara för att jag inte kommer med några invändningar till ditt resonemang betyder inte att jag håller med dig... Vad är det du eg. vill säga med detta resonemang? Att kvinnor överdriver mäns våld mot dom. eller...? Och om någon skulle fråga mig om jag blivit slagen - så skulle jag nog inte räkna med den där gången jag blev inkastad i spisen. Däremot har jag varit farligt nära våldtäkter några gånger i mitt liv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-31 10:34:00
|
|
Anna Drangel |
Till Marcus: jag har inget intresse att få över dig till som du kallar det min "lilla" ståndpunkt. Jag inser när man är på väg att gå in i en vägg.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-31 13:39:00
|
|
NisseO |
Till Anna D.: Vill säga med vilket resonemang? Jag har uttryckt tydligt vad jag vill säga, och om det är något du har svårt att förstå, så kan du väl peka på det. Att kvinnor överdriver mäns våld? Du vill resonera i könskategorier som om de utgjorde homogena grupper ställda emot varandra med helt olika egenskaper. Jag vill det inte! Vissa kvinnor överdriver, andra bagatelliserar - precis som med män. Eva Lundgren et al hör bevisligen till de kvinnor som överdriver.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-31 17:53:00
|
|
Anna Drangel |
Nisse: och jag menar fortfarande att antalet kvinnor som dör av partnervåld talar sitt tydliga språk. Att kvinnor överdriver mäns våld kan ju knappast stå för dom döda kvinnorna ivarje fall.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-31 19:23:00
|
|
NisseO |
Vilket språk är det detta antal talar så tydligt? Det skulle vara bra om du förklarade dig och pekade på i vilket avseende detta "tydliga språk" ifrågasatte något av det jag skrivit. Vad talar detta antal för språk utöver det jag skrivit i #3. Sedan är det förstås lyckat att vi kan vara överens om något. De döda kvinnorna kan inte överdriva våldet - de kan ö h t inte säga något. Det kan inte heller de av sina kvinnor dödade männen som du behändigt nog inte nämner.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-02-01 09:24:00
|
|
Chris.X |
Anna: Det dom flesta motståndare till feminismen vänder sig mot är INTE att kvinnor blir slagna, det VET vi alla att dom blir, men det många feminister inte verkar ha en aaaning om är att män oxå blir slagna. Inte bara av andra män utan av andra kvinnor. Den dagen då feminismen erkänner att män oxå blir misshandlade av sina partners och att det faktist sker, kommer många att gå med er. Dessvärre faller feminismens grundstend då, patriarkatet.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-02-01 10:22:00
|
|
Anna Drangel |
Jag vet att det finns tjejer som förtrycker sina män. Jag vet också att det finns män som blir slagna av andra män. Se: krig. Och jag tror också att den ilskan och frustrationen som föder våldet finns hos kvinnor också - även om vi tidigt lär oss att det inte är OK för tjejer att slåss och att män oftast är fysiskt starkare vilket säkert får kvinnor att tveka när det gäller att ta till våld mot en man.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-02-01 10:25:00
|
|
Anna Drangel |
Om samhället blir alltmer "jämställt" så innebär väl det isåfall att vi kommer att få se allt fler kvinnor som tar till våld - tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-01 11:21:00
|
|
NisseO |
Anna: Du vill fortfarande försöka få det till att våldet utövas av grupper som du kan avgränsa dig ifrån - män och "vissa" avvikande kvinnor. Du beter dig på just det sätt som feminister invänder mot att män gör när vi pekar på att invandrare och psyksjuka misshandlar mer - att säga att det inte rör dig eftersom du är kvinna. Men kvinnor misshandlar ju partnern lika mycket som män och kvinnor som misshandlar är mer normala och mindre avvikande än de män som gör det.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-02-01 11:21:00
|
|
NisseO |
Och när samhället blir mer "jämställt" så kommer kvinnor inte längre att kunna vädja till mäns chevalereskhet och delegera våldet till dem med sin "sociala kompetens" eller manipulation. Då får kvinnor ta hand om försvaret av sin liv och lem själva. Om det är den "jämställdheten" du vill ha i st f att män ställer upp för kvinnor och tar på sig våldet åt dem så måste flickors uppfostran bestå lika mycket av "du får inte slå pojkar" som gossar uppfostran hittills förbjudit våld mot flickor.
|
| |