|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-28 10:26:00
|
|
Michael Lundahl |
Du förutsätter att bara för att den misstänkte säger "Det var inte meningen" så kommer rättsveäsendet att gå efter det. Så är inte fallet. Att slå någon i huudet med en yxa är så uppenbart livsfarligt att det förväntas alla veta. Mannen i Piteå visste alltså det. Ändå slog han. Så även om han inte hade för avsikt att slå ihjäl henne anses han ha vetat att det skulle bli resultatet. Alltså hade han uppsåt att mörda. Alltså kommer han - med väldigt stor sannolikhet - att fällas för mord.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-28 10:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Du kan jämföra med Göteborgsbranden. De som tuttade på hade givetvis inte för avsikt att döda 63 människor. Men de *borde* ha förstått att göra något sådant kunde sluta mycket illa vilket det gjorde. Alltså fälldes de till hårda straff.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-28 10:28:00
|
|
Michael Lundahl |
Följdaktligen frågar din artikel efter något som redan finns. En rejäl åsnespark på en redan vidöppen dörr.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-28 10:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Betyg 1 för sällsynt dålig research. Om man skriver en artikel så skall man åtminstone ha såpass mycket koll att man kolalt upp om den sak man efterfrågar redan finns eller inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-28 10:40:00
|
|
tomster |
Shit, Micke, dina kommentarer svider verkligen... :- Men ettan tar jag emot. Ja, det blev lite för mycket trams kring juridik och jag är väl medveten om att inte rättssystemet går på det bara för att den enskilde säger att det inte var meningen. Jag har läst jöken tom men nej, inte klarat tentan, det är därför jag vet så lite!. Egentligen ville jag skriva om hur sjukt det är att ens försöka slingra sig ur en sån här grej, att det är orimligt att ens säga det som sitt försvar
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-28 10:41:00
|
|
tomster |
men samtidigt som jag skrev hann jag dessutom testa ganska mycket kod och skriva lite ny funktionalitet och sånt så på det hela taget är jag mest glad att det inte blev stavfel... :- Jag tar dessutom upp fallet med pistolen där han slapp uppsåtet pga sin egen utsaga att han inte visste att pistolen var laddad. I min bok är pistoler dödliga vapen och den som handhar dem har ALLT ansvar, särskilt om någon dör.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-28 10:46:00
|
|
Michael Lundahl |
Ledsen jag slaktade din artikel Tommy... men jag tycker verkligen att du har gjort ett stort hål i luften. : Från farsan min som är polis så kan jag meddela att "Det var inte meningen" är en av de saker han fått höra oftast från de som ställts mot oemotsägliga bevis. I princip alla säger det. Och precis som han sade till mig: det spelar ingen roll. Om du borde ha fattat vad som kunde hända så räknas det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-28 10:47:00
|
|
tomster |
Men allt jag skriver kan ju inte vara som Guds egna ord, eller hur? Jag skulle tro att jag har skrivit betydligt sämre artiklar här. Din kritik var i alla fall saklig och duly noted. Tanken var hur som helst egentligen inte ett juridiskt fokus vilket det blev nu... ska nog skriva artikeln om fängelser och kriminalvård där min utgångspunkt är mer filosofisk och därför mindre angripbar ur ett sakperspektiv... yeah!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-28 10:48:00
|
|
Michael Lundahl |
Rättsväsendet är faktiskt en instans som ställer *krav* på vad du borde och inte borde förstå. Det ställer krav på att du förstår innebörden av ditt handlande och sedan tar ansvar för det. Detta tycker jag är rätt upplyftande. :
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-28 10:51:00
|
|
Michael Lundahl |
Svar 8: Nej givetvis... och samma gäller ju *mina* artiklar. Detta är ju det som kallas "mediakritik". Kanske kan din artikel ses som ett metadebatt-inlägg... något som kan lära oss att vara vaksamma mot det som skrivs. Visst var det väl så egentligen Tommy, du ville bara se om vi var vakna? ;
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-28 10:53:00
|
|
Sandra G |
LÄsa på och läsa på...ibland skrivs det saker direkt från hjärtat, utan att man kollat o undersökt ditten eller datten. Ibland bara MÅSTE vrålet från avgrunden ut!! Liksom. Du skrev nog bara vad många tänker. heja.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-28 10:56:00
|
|
Michael Lundahl |
Sandra G: Det var just det som var grejen... många andra hade tänkt det redan... inklusive lagstiftarna. ; Det kan tyckas "ingen skada skedd". Men se då till debatten om rättsväsendet och sexbrotten. Där är min åsikt att brottsoffren *skadas* av att debattörerna inte har någon koll på vad som gäller utan enbart "skriver från hjärtat".
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-28 10:59:00
|
|
Michael Lundahl |
Min åsikt är att när man skriver, då skall man använda *hela* hjärnan... inte bara den högra halvan den tyckande och kännande utan även den vänstra halvan, d.v.s. den logiska och tänkade.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-29 23:09:00
|
|
Labolina |
jag säger bara ett ord här i Sverige kan man göra vad som helst och komma undan med det, som Mijajlo Mijajlovic och Calle Jonsson med flera
|
| |