|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-27 11:21:00
|
|
Franklin |
Jag är 100 säker på att om man skulle fråga en större grupp män ifall de blivit slagna, sexuellt trakasserade eller psykiskt förnedrade av kvinnor någon gång under sitt liv skulle en stor grupp svara ja. De flesta av mina manliga vänner har flera gånger fått slag mot kroppen, örfilar och till och med knytnävslag av sina flickvänner. Men som samhället ser ut idag ska en riktig man klara av att ta en sådan sak. Annars är han klen som den mentalt klena Mysan skrev i ett annat inlägg.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-27 11:25:00
|
|
Franklin |
Själv har jag en bara en gång brukat våld mot en kvinna. Och det var när jag knuffade en tjej som ansåg att hon hade rätt att armbåga mig med all sin kraft för hon ville ha mer utrymme på ett dansgolv. Däremot har jag fått örfilar fast det har nog alla killar av flickvänner. Men detta våld och denna psykiska terror väger inte lika tungt bara för att det är kvinnorna som är våldsverkarna. Vi män ska ju som sagt "klara av" att få stryk, men en kvinna som får en ofrivillig kram är halvt våldtagen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-27 11:28:00
|
|
Franklin |
Detta trams och denna oändligt mansfientliga, ja människofientliga, attityd gör mig illamående. Jag tänker inte hålla käft när feministerna kommer med sina vinklade, lögnaktiga, fördomsfulla och hatiska argument. Så länge jag lever ska jag debattera för jämlikhet, inte kvinnochauvinism och kvinnogriseri.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-27 11:31:00
|
|
Franklin |
Jag har så många gånger sett tjejer/kvinnor utnyttja sitt våldsöverläge att de inte behöver stå för sina våldshandlingar i olika sammanhang. Kvinnor som slår killar på krogen, tränger sig i köer, knuffar, spottar, förnedrar och beter sig allmänt fördjävligt. Så nog fan finns det sviniga kvinnor alltid.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-27 11:54:00
|
|
Jan E |
Franklin, om du skulle ta och coola ner dig lite. Det är inte om det förekommer våld från kvinnor som behöver diskuteras, för det vet vi, utan hur pass allvarligt det är jämfört med det våld kvinnor utsätts för, dvs fysiskt allvarligt, dvs risk för kroppsskador och t o m död. Vid en sån jämförelse hamnar våldet utövat av kvinnor i en helt annan division.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-27 11:55:00
|
|
Jan E |
forts. Visst, det bör uppmärksammas, men fokus när det gäller diskussionen om våldet i parrelationer måste ligga på våld utövat av män, eftersom mannen i säg 98 procent av alla fall är den fysiskt starkare parten. Det är förvisso kränkande för en man att få en örfil av en kvinna, det är kränkande att bli psykterrad och sextrackad av kvinnor, men det hjälper inte; det är inte detta våld som är det riktigt allvarliga.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-27 13:37:00
|
|
Kruzze |
Jan E, jag är beredd att hålla med till den grad att ALLA individer som utsätts för livshotande våld ska skyddas. Enligt BRÅ:s statistik drabbas ca 4 män och 16 kvinnor av dödligt våld från sin partner varje år. En generalisering ger vid handen att kvinnor 4 ggr så ofta utsätts för dödligt våld från sin partner. Är detta anledning nog att bara uppmärksamma mäns övervåld, eller är det fenomenet som sådant som ska uppmärksammas??
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-27 13:47:00
|
|
Kruzze |
Vidare, undersökningen Slagen dam som används väldigt ofta av våra politiska makthavare innefattar ju i väldigt stor utsträckning sådant våld som är av "lindrigare art". Bör inte denna undersökning rensas från de uppgifterna och isf bara ta upp det grova våldet?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-27 13:51:00
|
|
Mysan |
Det finns en sak att göra som männsika skrik om du blir hotad.Mycket bättre än att slå.Eller använd själsförsvar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-27 13:55:00
|
|
Kruzze |
En tredje sak, 98 av alla män är fysiskt starkare än sin kvinnliga partner säger du. Det är bullshit, du underskattar kvinnor grovt. Och dessutom, män kanske oftare är mer explosivt starka men kvinnor kan vara grymt uthålliga, och uthållighet är definitivt en faktor när det gäller att utöva våld och vinna mot sin motståndare. Så om du ska komma någonstans med din argumentation måste du säga att män har betydligt lättare för att använda våld mot sin kärlekspartner.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-27 14:45:00
|
|
Jan E |
Svar 7: Givetvis ska allt våld och all kränkning av medmänniskor uppmärksammas, men det finns en tendens under den senaste tiden att göra kvinnor och män till lika goda kålsupare, vilket är helt galet enligt min mening. Svar 8: Är beredd att hålla med, bara det inte leder till att en örfil eller två i veckan betraktas som negligerbart.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-27 14:46:00
|
|
Jan E |
Svar 10: Tror jag inte alls på. Den fysiska överlägsenheten innebär makt, en makt som de flesta män hanterar utan problem. Men tillräckligt många kan det inte och därför är mäns våld ett stort problem. Jag kan inte säga vilken part som har lättast att tillgripa våld, men jag kan hävda att konsekvenserna av mäns våld i de allra flesta fall är allvarligare.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-27 14:53:00
|
|
Kruzze |
Svar 12, med andra ord säger du att bara för att män av naturen är starkare ska de misstänkliggöras? Det är väl diskriminering om något! Jag är född till att bli en lång och fysiskt ganska stark man, men att jag av den enda anledningen ska förväntas förtrycka svagare människor är absurt. Under min 25 år långa levnadstid har jag tvärtom erfarit att fysisk storlek inte spelar särskilt som stor roll när det gäller vem som förtrycker andra människor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-27 14:58:00
|
|
Kruzze |
Jag vet många fysiskt små människor som kan vara riktigt djävliga. Och när de är begränsade av sin fysik tar de till andra medel för att förtrycka. Att döma människor efter deras kön och fysiska förutsättning är fruktansvärt, men frågan är om det inte är ännu mer fruktansvärt att undlåta att uppmärksamma förtryck enbart pga kön och storlek. Min utgångspunkt är att alla människor är individer och det enda som spelar någon verklig roll är det som finns på insidan.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-27 15:19:00
|
|
Anonym |
Tycker vi fokuserar väldigt mycket på det fysiska våldet. Det finns många sorters våld i vårt samhälle. I nästan alla situationer där någon har övermakt finns det en potential för våld. Det kan tex vara din chef som kommer med en kränkande kommentar och du bara tackar och tar emot för att du är rädd för att förlora ditt jobb. Det blir inga blåmärken, men väl psykologiska ärr... Kvinnor utövar ofta verbalt våld mot varandra, det tycker jag inte är bättre än våld mellan män och kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-27 15:22:00
|
|
Anonym |
Om jag räknar de änniskor som jag har haft anledning att vara rädd för i mitt liv, tror jag det är ungefär lika många kvinnor som män, kanske fler kvnnor, och jag är själv kvinna.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-01-27 15:22:00
|
|
Jan E |
Kruzze: Läs innantill! Jag sa just att DE FLESTA MÄN kan hantera sin fysiska styrka utan problem.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-01-27 15:40:00
|
|
Kruzze |
Jan E, jo jag läste det, så hur ska du ha det? Innebär den fysiska skillnaden mellan män och kvinnor att vi samhället ska behandla fenomenet med partnervåld olika beroende på kön? Sitter benägenheten att förtrycka våra partners och förmågan att lyckas med detta i vårt kön och vår storlek?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-01-27 18:27:00
|
|
Mysan |
Nix inte mantalt klen.-Men jag tror de t psykiska våldet är värst .FÖr man kan aldrig bevisa för någon annan vad den gör /gjort.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-01-27 19:47:00
|
|
Biff |
46 av alla kvinnor blivit slagna gör att kvinnovåld är ett strukturellt patriarkalt problem. Detta förändras sedan till att kvinnor och män slår varandra lika mycket, och slutar i att män slår kvinnor "på riktigt" alltså hårdare oftare; nämligen 16 gånger om året. Nå, det strukturella förtrycket har ju iaf försvunnit. Jan E, hur kan du påstå att detta är ett "stort" problem? Helt tydligt har du rätt i att "de flesta" männen kan hantera sin styrka.
|
| |