Förgiftad i evighet

Inlägg #1: Postat: 2005-02-01 09:37:00
evilgreen
Hej Mysan! Jag vet inte om du förstod texten rätt. Den handlar mer om maktlöshet. En polisanmälan är en sak, poängen är att den utsatta förblir fängslad. Det handlar mer om att förlåta, för att kunna leva vidare. Det är en mycket svår och jobbig situation där inga lätta lösningar finns. Hur började detta snedvridna? Varför göra sina egna så illa? Det finns mycket frågor som är värda att prata om. Hur kan en människa bryta sådana här mönster? Vad tror du som läser?
Inlägg #2: Postat: 2005-02-02 01:36:00
Uno Hansson
Varför uttrycka sina tankar så kryptiskt och fragmenterat? Går det inte att tala klartext? lönar det sig inte? Gäller det ett sorgearbete, en process? Är det fåniga frågor? Jag begrep nästan inget, ens att jag försökte förstå.
Inlägg #3: Postat: 2005-02-02 09:03:00
Unto S
Jag förstår dig Uno Hansson. Du vill se allting i klara siffror och 0-skatt. Mänsklig tillvaro är inte siffror. Mirjas text är inte kryptisk, den berättar i litterär form, form som är helt annat än siffror. Det är säkert många som har svårt för Mirjas text, det finns många också som har dålig läsförståelse. Bara lugn, läsförståelsen kan man träna upp.
Inlägg #4: Postat: 2005-02-02 10:12:00
evilgreen
:- Unto// kan inte hjälpa att le en smula, du får till det! Tack för dina ord! Känns glädjande att du förstår min text. /Mia
Inlägg #5: Postat: 2005-02-02 10:19:00
evilgreen
Uno// Så kan det vara ibland, att "man" inte förstår allt. Det gör inte jag heller! Det gör inget! Tycker om dig iallafall:-

Jag kanske skulle skriva om den i klartext, men då kanske andra skulle tycka det var lite för ärligt och rakt.

Alltid sticker det någon i ögonen.

Det är ett jobbigt ämne med, självklart, jobbiga känslor. Poängen handlar dock mer om maktlöshetens smärta.

/Mia
Inlägg #6: Postat: 2005-02-02 13:23:00
tomster
Unto, varför var du tvungen att förolämpa och nedvärdera Uno för att han inte begrep? Jag förstod inte heller och jag har inga problem med läsförståelse. Ska man köra den förklaringen varje gång, att den som läser är för korkad? Mirjas text var helt obegriplig för mig och jag upplevde den som onödigt krånglig och invecklad. När jag såg kommentarerna här blev jag förvånad för jag trodde ni läst en annan text. MEN är det den som skriver som ska göra sig förstådd och som har kraven på sig, eller?
Inlägg #7: Postat: 2005-02-03 01:21:00
Uno Hansson
Tja, jag är nogsamt medveten om att jag inte är korkad eller saknar ett grundmurat självförtrooende. Självförtroendet har dock vacklat under vissa perioder under mitt liv. Jag känner mig inte förolämpad, eller nedvärderad, och tolkar inte det som Untos avsikt. Men livet är ändå så pass komplext, så jag anser att det bästa är att i varje fall försöka att skriva och tala klartext. Men det kanske känns alldeles för smärtsamt, vad vet jag?
Laddar...