Inlägg #1: Postat: 2005-01-21 22:03:00
|
AlfVerner |
Detta har inte ett dugg med "godhet" att göra. Vi har lätt för att identifiera oss, "det kunde varit vi själva" och "naturkatastrof/svenskar" har lyfts fram hysteriskt. Hade vi varit goda skulle vi krävt att utlandsskulder till "tredje världen" efterskänktes, att handelshinder avskaffades och att en överstatlig myndighet t ex FN fick en avgörande betydelse för resursernas fördelning.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-21 22:07:00
|
AlfVerner |
En "god människa" blir illa berörd när de kläder han bär har sytts av kinesiska arbetare på superkapitalistiska grunder, med en kommunistisk överstatlighet som håller i piskan, 11 timmar om dagen, 6 dagar i veckan, med en månadslön på 300:-. Det vi "ger" är en piss i Nilen jämfört med det vi tar i billiga varor och få är beredda till grundläggande förändringar vad gäller resursfördelningen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-21 22:10:00
|
AlfVerner |
Sen är 790 miljoner ungefär den summa som Percy Barnevik ensam tog med sig från ABB bara för att någorlunda ge ett perspektiv på den litenhet varmed insamlingssverige tar sig fram i debatten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-21 22:14:00
|
AlfVerner |
USA har brännt, mördat och torterat över 100.000 Irakier i ett ännu mer uttdraget lidande än Tsunamin, där USA-Cowboyn proklamerar ytterligare "krig för friheten". Var finns Sverige i detta förintelsedrama?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-21 22:19:00
|
AlfVerner |
Jag kan t o m tycka att förintelse som ett resultat av mänskliga dogmer är ofantligt mycket värre än en naturkatarstrof, eftersom detta är något vi kan påverka. I DET fallet är människan dock antingen för feg, för dum eller helt enkelt helt ointresserad eller t o m kanske INTRESSERAD av ATT det ska förintas.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-21 22:24:00
|
AlfVerner |
Tsunamins offer har inte fått en krona av mig. Jag har istället valt en riksdag som jag förväntar mig lämnar de bidrag som man anser möjliga och nödvändiga, samt belastar mig med motsvarande skatt. Allt annat är uteslutet och hur många som lagt pengar i falska Tsunamibössor vågar jag inte tänka på. Jag utgår också ifrån att staten bedriver en aggressiv solidaritetspolitik som syftar till att minska utsugningen av tredje världen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-21 22:26:00
|
AlfVerner |
För DET gör inte den "privata sektorn", tvärtom missar man aldrig ett tillfälle till "marknadsmässighet" om det så innebär att länder döms till evig fattigdom.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-21 22:51:00
|
Jan E |
Svar 6: Nu är du allt övertydlig Alf. Vi trodde inte heller att du skulle stoppa pengar i en bössa eller skicka till radiohjälpen, ty vi har förstått att principerna är viktigare än allt annat i ditt liv.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-22 02:17:00
|
AlfVerner |
8>Är det vad lyckades vaska fram av alla infallsvinklarna? Principen är att STATEN har resurserna att skaffa en överblick och fördela insatser. Det är t o m så att "läkare utan gränser" ville omfördela till Afrika, men radiohjälpen har destinerat till Asien. Just nu pågår ett äckelspel om vem som gråter mest...samma gråterskor som skiter i död via svält, krig, vattenbrist eller fattigdom via exporthinder.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-22 02:24:00
|
AlfVerner |
Det viktigaste för Thailand är att detta sköts effektivt, rationellt och professionellt och att stödet VERKLIGEN når fram och inte landar i administrationer. Det är i såfall min princip och att staten är den enda instans jag litar på.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-22 02:29:00
|
AlfVerner |
Jag har inget fadderbarn heller. Jag ställer absolut inte upp på att individualisera problemen och köpa mig fri. En inflationsmiljonär jag känner har ett fadderbarn för en hundralapp i månaden ...sen la han 50.000:- på att åka och hälsa på henne!! Är världen någon slags zoologisk trädgård för den blekfete svensken? "Jag köper en regnskogsplanta och en unge,..."
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-22 02:33:00
|
AlfVerner |
"...ger jag mer än 100:-, så blir de andra avundsjuka och det är inte heller bra..." Också en princip... Den aningslöshet som driver utvecklingen saknar gränser och min personliga favorit var "VM i fotboll för hemlösa..." Ingen fick bo på hotell, för då diskvalificerades man...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-22 14:51:00
|
Alessandro |
Tycker personligen att hjälporganisatorerna har gjort fel när dom bara samlar in pengar till
"Asien". Om man vill donera pengar
till t.ex dom som bor på Andamanerna i Indien. Själviskt?
Javisst, men det är mina pengar
inte statens, statens kan gå till
allmän hjälp i hela regionen.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-22 17:44:00
|
Mysan |
Jo visst hade jag varit läkare hade jag defeitivt jobbat i Utan gränser företaget.Men nu shoppar vi som fan och ska bo i innerstan .Tar lån 2 mille elelr 5 miljoners kåken i Djurshlm med jeep.Om de i Djursholm ger till hjälp orgnaistaioner vet jag inte.Tveksamt vet folk som inte lägger ut en krona ens på frimärken neb så har de pengar som gräs också.Såhur ska vi ha det kapitalist eller hippi?
|
|