Inlägg #1: Postat: 2005-01-21 19:30:00
|
Malin Michea |
forts. I tisdags köpte jag kattmat för mina sista pengar; en handfull småmynt. Och utanför affären stod de med bössor och ville ha bidrag. Jag la i de femtioöroingar som jag hade över - och fick sura blickar av insamlarna. Varje bidrag räknas? Knappast.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-23 19:31:00
|
Anna Li |
Det du skriver är ju på sitt sätt absurt. Du köpte mat till din katt. Speciellt gjord mat som ska vara särskilt nyttig för en katt. Därför hade du inte råd att skänka pengar till människor. Förr åt katter matrester och verkade överleva på det. Nu är ju du inte speciell på något sätt. De flesta av oss gör ju saker varje dag som är absurda om man sätter det i relation till människor som svälter. Själv köpte jag godis och chips för 100 kronor i fredags för att vi skulle ha fredagsmys....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-23 20:44:00
|
Malin Michea |
Jag tycker inte det är absurt att köpa mat till sina kattungar. Visst, de hade kunnat "överleva på matrester", men den enda maten jag hade hemma var nudlar och det skulle nog inte vara så bra. Jag hade cirka tretton kronor, maten kostade nio. Alltså skänkte jag en ganska betydande procentdel av mina tillgångar. Hur många procent av dina totala tillgångar skänkte du? Bara nyfiken. Och andra människor? Jag hade kunnat lägga de där kronorna på en frukt till mig själv, men det gjorde jag inte.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-23 20:46:00
|
Malin Michea |
Parentes: Mitt första påstående om att "inte ha skänt en spänn" stämmer ju faktiskt inte. Korrigerar: Jag har skänkt cirka fyra spänn. Så blir det rätt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-23 22:17:00
|
Anna Li |
Jag tänkte lägga till en parentes om att jag inte menade att du skulle ha dåligt samvete eller känna dig dålig. Min artikel handlar inte om att var och en som inte skänker mer än hundra kronor är en skurk utan just om det du tar upp: vi är så många som skulle kunna skänka så mycket mer. Om du avstod frukt till dig själv så tillhör du dem som avstått något, vilket jag t ex inte har som jag skriver.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-23 22:18:00
|
Anna Li |
Sedan tycker jag just fenomenet kattmat är en av västvärldens absurditeter. Min morfars katter på bondgården där jag tillbringade mina somrar åt grötrester med mjölk, fettbitarna jag skurit bort från köttet, mosade överblivna potatisar osv osv. De såg ut att må bra.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-23 22:22:00
|
Anna Li |
Sedan låter det också absurt att du har så ont om pengar att fyra kronor är det du har kvar. Jag hoppas att du någon gång under månaden har slösat på något som du njöt av och att du inte har det så hela tiden. har du för övrigt försökt att sälja dina artiklar?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-23 22:31:00
|
Malin Michea |
Jo, jag har det så för det mesta men det är jag van vid. Har fått rätt mot försäkringskassan, som nekade mig sjukersättning på felaktiga grunder och har "lurat" mig till att gå utan inkomst i över ett år. Men pengarna låter vänta på sig. På tal om katter, så är det enligt veterinären väldigt svårt att komponera en hälsosam kost för sina egna katter med hemlagad mat så att deras immunförsvar håller sig starkt. Och tidskrävande!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-23 22:33:00
|
Malin Michea |
Men jag ser nog katterna som min "lyx" i livet, jag får ut lika mycket av att ha dem som andra kanske får av att shoppa, gå på bio osv. Dessutom är de före detta övergivna, undernärda och sjuka katter som jag har "adopterat", så det känns bra att kunna ge dem ett hem också.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-23 22:35:00
|
Malin Michea |
Men allting är väl egentligen absurt i proportion till något annat. För mig är chips och godis för 100 kronor ganska absurt! ;- Men jag dömer ju ingen för sånt, även om man blir lite avundsjuk ibland. Hur som helst, jag gillar inte heller självbelåtenheten du kritiserar i artikeln. Den här välgörenhets-boomen är egentligen ett pinsamt sent uppvaknande...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-23 22:43:00
|
Malin Michea |
Tillägg Hmm, det där sista lät visst lite konstigt, men jag menar att jag håller med om en del du skriver.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-26 07:31:00
|
Per W |
Suck, nu ger hon sig på de som köper kattmat också...
Ingen hejd på moralisten. Alla ska må dåligt.
|
|